35 χρόνια αγάπη για τη μαριονέτα.

Άρτος και Θεάματα 02 Ιουλίου 2013

Το Θέατρο Μαριονέτας «ΓΚΟΤΣΗ» ιδρύθηκε το 1978 από τον Νίκο Γκότση. Ο Νίκος Γκότσης το 1957, σε ηλικία μόλις 16 ετών, εργάστηκε ως χειριστής μαριονέτας στο Θέατρο Καλαϊτζάκη. Από το 1960 έως και το 1970 ανέλαβε τη διεύθυνση του Θεάτρου με σκοπό τη διάδοση και την ανάπτυξη της τέχνης της μαριονέτας στο ευρύ κοινό. Τη δεκαετία αυτή, έκανε περιοδείες σε όλες τις πόλεις και τα χωριά της Ελλάδας με εξαιρετική επιτυχία, ανεβάζοντας τα έργα «Ο παπουτσωμένος Γάτος» και «Το Νησί των Θησαυρών». Από το 1970 έως και το 1977 ασχολήθηκε ως επιχειρηματίας στον τομέα των φρένων αυτοκινήτων. Η αγάπη του όμως για τη μαριονέτα τον οδήγησε to 1978 στην ίδρυση του θεάτρου και στην επαγγελματική του ενασχόλησή του με την τέχνη της μαριονέτας.

Ο Θανάσης Ν. Γκότσης από μικρός ακολουθούσε τις παραστάσεις και τις περιοδείες του θιάσου και ξεκίνησε την ενασχόλησή του με την τέχνη της μαριονέτας από την ηλικία των 8 χρόνων. Από τότε μέχρι και σήμερα έχει συμμετάσχει στην παραγωγή όλων των έργων του θιάσου και της κατασκευής των μαριονέτων συνεχίζοντας την οικογενειακή παράδοση με αμείωτο ενδιαφέρον και αγάπη για την τέχνη.

Από την ημέρα της ίδρυσης του Θεάτρου, μέσα στα πλαίσια της ανάπτυξης της τέχνης της μαριονέτας στην Ελλάδα, καταβάλλονται συνεχείς προσπάθειες πραγματοποιώντας έρευνες για την πιο άρτια κατασκευή της μαριονέτας και τη διάδοσή της ως Ελληνικό γέννημα θρέμμα από το 500 π.Χ. (Αγάλματα Νευρόσπαστα).

Από το 1978 έως και σήμερα έχουν ανέβει 7 έργα για παιδιά και 6 για ενήλικες. Έχουν κατασκευάσει πάνω από 200 μαριονέτες πολλές από αυτές μοναδικής κατασκευής. Το 1997 δημιουργήθηκε η πρώτη ιστοσελίδα στο διαδίκτυο (www.marionette.gr) με σκοπό το πάντρεμα της τέχνης με τη σύγχρονη τεχνολογία.

Από τον Ιανουάριο του 2002 λειτουργεί το μοναδικό στην Ελλάδα εργαστήριο και μουσείο μαριονέτας με εκθέματα από κούκλες μοναδικής κατασκευής, όπου παράλληλα παραδίδονται σεμινάρια κατασκευής και κίνησης της μαριονέτας σε νέους ενδιαφερόμενους.

Τον Οκτώβριο του 2002 εγκαινιάστηκε το μόνιμο Θέατρο του θιάσου στην Ηλιούπολη, στην οδό  Ταμπά 43 με τηλέφωνο επικοινωνίας 210-9917470.

Ο θίασος έχει συμμετάσχει σε διεθνή και εγχώρια φεστιβάλ μαριονέτας.

Παραστάσεις δίνονται στο θέατρο του Θιάσου,  τις καθημερινές για οργανωμένες επισκέψεις Σχολείων και εκτός θεάτρου σε Σχολεία, Παιδικά πάρτι, Εκδηλώσεις, Ξενοδοχεία, Παιδικούς σταθμούς, Δήμους, Συλλόγους.

 

Λίγα λόγια για την μαριονέτα.

Η τέχνη της μαριονέτας γεννήθηκε στην Ελλάδα, περίπου τον 5ο αι. π.Χ. με την ονομασία ''Αγάλματα - Νευρόσπαστα'' (Αγάλματα με σπαστά νεύρα).history1

Τα νευρόσπαστα και οι θεατρικές παραστάσεις ήταν της μόδας μεταξύ των Ελλήνων όπως τουλάχιστον αναφέρεται από τους Έλληνες και Ρωμαίους συγγραφείς. Για πολλούς το θέατρο νευροσπάστων ήταν το σύμβολο της ανθρώπινης μοίρας. Ο Πλάτων συγκρίνει τον άνθρωπο με νευρόσπαστο που τον χειρίζονται οι Θεοί σύμφωνα με τα πάθη του. Ο Αριστοτέλης φαντάζεται το Θεό του σύμπαντος όμοιο προς τον καλλιτέχνη, ο οποίος κινεί τους ανθρώπους σαν νευρόσπαστα. Ο Οράτιος, ο Πέρσιος Φλάκος Τα Νευρόσπαστα και οι θεατρικές παραστάσεις ήταν της ΄΄μόδας΄΄ μεταξύ των Ελλήνων όπως τουλάχιστον αναφέρεται από τους Έλληνες και Ρωμαίους συγγραφείς. Για πολλούς το θέατρο νευροσπάστων ήταν το σύμβολο της ανθρώπινης μοίρας. Επιφανείς κλασικοί συγγραφείς, φιλόσοφοι, θεολόγοι και επιστήμονες, όπως ο Πλάτων, ο Μάρκος Αυρήλιος, ο Κλεμέντιος ο Αλεξανδρινός, ο Ευσέβιος, ο Επίκτητος, ο Φίλωνας και άλλοι κάνουν συχνές περιγραφές για τις μαριονέτες και τον τρόπο που κινούνταν χρησιμοποιώντας τη λέξη ΄΄νευρόσπαστον΄΄ συνώνυμη της λατινικής λέξης marionette.

Ο Πλάτων στο βιβλίο του "Οι Νόμοι" κάνει αναφορά στις μαριονέτες λέγοντας: "Ας υποθέσουμε ότι ο καθένας από εμάς είναι μια κινούμενη φιγούρα (νευρόσπαστο) που βρίσκεται στα χέρια των Θεών για τη δική τους διασκέδαση ή επειδή είχαν ένα σοβαρό σκοπό για μας για τον οποίο δε γνωρίζουμε τίποτα. Οι παρορμήσεις που μας κινούν μοιάζουν με κλωστές που τις τραβούν οι θεοί από διάφορες κατευθύνσεις ?"

Ο Αριστοτέλης στο σύγγραμμα "Τα Πολιτικά" αναφέρεται στα αγάλματα του Δαίδαλου που είχαν τη μοναδική ιδιότητα στην αγαλματοποιία να έχουν την ικανότητα να κινούνται από μόνα τους.

Ο Οράτιος, ο σατυρικός Πέρσιος Φλάκος, και ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Μάρκος Αυρήλιος αμφιβάλουν για την ελεύθερη βούληση του ανθρώπου συγκρίνοντας τον με νευρόσπαστο.

Οι Ελληνικές μαριονέτες κατασκευάζονταν από τερακότα (ψημένο χώμα - πηλός), κερί, ελεφαντόδοντο ή ξύλο. Οι εξαιρετικές κατασκευές ήταν από ασήμι.

Μια αρχαία Ελληνική κούκλα αποτέλεσε και την πηγή έμπνευσης για τη γέννηση του Φοίβου και της Αθηνάς, των δυο Μασκότ των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004.athena

Το πρωτότυπο αγαλματίδιο είναι μια κούκλα κωδονόσχημη και φτιαγμένη από τερακότα (πηλό).history2

Τα πόδια της, συνδέονται με σύρμα με τον καλυμμένο από χιτώνα κορμό της με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι κινητά θυμίζοντας τις σύγχρονες μαριονέτες. Στην αρχαία Ελλάδα οι κούκλες αυτές, γνωστές και ως "νευρόσπαστα", δεν ήταν απλώς παιδικά παιχνίδια αλλά έπαιζαν ρόλο και στη ζωή των ενηλίκων με λατρευτικές και άλλες χρήσεις, όπως διαφαίνεται από τα θρησκευτικά σύμβολα που εμφανίζονται σ' αυτές. Τέτοιες αναφορές συναντάμε ακόμη από τις ημέρες του Όμηρου και του Ησιόδου.

Σήμερα, μια τέτοια κούκλα από τερακότα φιλοξενείται στο Ελληνικό Αρχαιολογικό μουσείο, ενώ αντίστοιχες υπάρχουν στο Λούβρο και στα μουσεία της Βοστόνης και του Βερολίνου.

Με τη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία η τέχνη των νευροσπάστων μεταφέρεται στη Ρώμη και σ΄ όλη την Ευρώπη. Οι Ρωμαίοι είχανε πολλά ονόματα για τις μαριονέτες : pupae, sigillae, imagunculae, homunculi.

Το 12ο αι. μ.Χ. συναντούμε τον πρώτο γνωστό μαριονετίστα στην ιστορία της τέχνης τον Πορθείνο, με αναφορά του γιατρού του Αθηναίου στο βιβλίο του Δεινοσοφιστής ο οποίος επιπλήττει τους Αθηναίους που επέτρεψαν σε ένα μαριονετίστα να χρησιμοποιήσει τη σκηνή του θεάτρου του Διονύσου εκεί που έπαιξαν ο Ευριπίδης και οι άλλοι δραματικοί. Ο Αρχιεπίσκοπος Ευστάθιος της Θεσσαλονίκης στο βιβλίο του Σχολιασμός της Ιλιάδος περιγράφει τον Πορθείνο "διάσημο σε όλη τη χώρα".

Λίγο νωρίτερα από το 1600 τουλάχιστον δώδεκα θέατρα μαριονέτων υπήρχαν στο Λονδίνο. Οι καλλιτέχνες περιόδευαν σε όλη την Αγγλία και έδιναν παραστάσεις σε πανηγύρια και σε πύργους ευγενών. Αυτές οι παραστάσεις πρέπει να είχαν εντυπωσιάσει αρκετά και τον Σαίξπηρ. Συχνά τις αναφέρει και μάλιστα σε ένα σημείο ο Αμλετ εκφράζει την επιθυμία να παρουσιάσει θέατρο μαριονέτας.

Αξιόπιστη πληροφορία για τις παραστάσεις στη Γαλλία επιστέφει μόνο στο τελευταίο τέταρτο του 17ου αι. Το θέατρο του Fanchon Brioche έδωσε παράσταση στη βασιλική αυλή και δημιούργησε τεράστιο ενθουσιασμό μεταξύ των αριστοκρατών θεατών. Προσεκλήθη μάλιστα να επαναλάβει την παράσταση του στην αυλή, αντί 20 λιρών ημερησίως Ο ανιψιός του Brioche ήταν λιγότερο τυχερός. Σε μια περιοδεία του στη Soletta οι κούκλες που παρουσίαζε φαινόντουσαν τόσο ζωντανές, που τον θεώρησαν μάγο. Σώθηκε μάλιστα κυνηγημένος, την τελευταία στιγμή. Οι παραστάσεις που προσέλκυαν πολύ κόσμο, δίνονταν στο θέατρο Des Bamboches που ιδρύθηκε το 1777 στο Παρίσι αλλά η πρόοδος του προξένησε φθόνο μεταξύ των ηθοποιών του ζωντανού θεάτρου που εβλάβησαν από το νέο ανταγωνισμό και κατά τα τέλη του 17ου αι. το θέατρο υποχρεώθηκε να μετακινηθεί στα πανηγύρια των Παρισινών προαστίων. Οι καλλιτέχνες είχαν να αντιπαλέψουν και την Εκκλησία, η οποία θεωρούσε ότι η ηθικότης του Παρισινού λαού ετίθετο σε κίνδυνο από τις παραστάσεις. Έτσι στα μέσα του 18ου αι. χάνονται σιγά-σιγά τα θέατρα μαριονέτας από τη Γαλλία και μεταφέρονται στην Αυστρία, Ιταλία, Γερμανία και αργότερα σε όλη την Ευρώπη...


Ο θίασος δίνει παράσταση στις 10 ΙΟΥΛΙΟΥ 9:00 μ.μ. κιν/φος "ΔΑΦΝΗ"

ΔΑΦΝΗ (Ηλιουπόλεως 77).

Ευκαιρία να ταξιδέψουμε στον θαυμαστό κόσμο της μαριονέτας....

Προβλήθηκε 1606 φορές

Η συνταγή της ημέρας, Κυριακή 22 Δεκεμβρίου 2024: ''Λαχανοντολμάδες με κιμά, μυρωδικά και τζίντζερ, αυγοκομμένοι''

Λίγο φρέσκο τζίντζερ κάνει τη διαφορά σ’ αυτούς τους πολύ νόστιμους λαχανοντολμάδες με κιμά – δένει πολύ ωραία με το κρεμμυδάκι, τον μαϊντανό και τον άνηθο.