Μας θέλουν πρεζάκια...
"Μου γκρεμίζουν τα όνειρα. Για να βρεις οποιαδήποτε δουλειά, θες απολυτήριο Λυκείου", επισημαίνει ο Γιώργος Μαζαράκης, που εδώ και 6 μήνες παρακολουθεί το πρόγραμμα επανένταξης και φέτος είχε αποφασίσει να παρακολουθήσει τα μαθήματα του "18 Άνω", ενώ ο Θοδωρής, που επίσης θέλει να παρακολουθήσει το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, υπογραμμίζει με πίκρα:
"Είχα πει στα δυο μου παιδιά ότι θα ξεκινήσω το σχολείο και είναι υπερήφανα για μένα''. ''Θέλουν να μείνουμε αιώνια πρεζάκια, να μην μορφωθούμε, να είμαστε στο σκοτάδι, ώστε να μην αντιδρούμε" καταγγέλλει ο Θοδωρής και μεταξύ σοβαρού και αστείου αναρωτιέται: "Μήπως πρέπει να πάω φυλακή για να μορφωθώ; Τουλάχιστον εκεί υπάρχει μέριμνα για την εκπαίδευση. Εδώ μας έχουν πεταμένους".
Υποβάθμιση του "18 Άνω" καταγγέλλει η Μαριλένα και εκφράζει φόβους για καθολικό κλείσιμο της μονάδας απεξάρτησης: "Το '18 Άνω' υπάγεται διοικητικά στο ΨΝΑ, το οποίο το 2015 θα κλείσει" θυμίζει. Τους φόβους της συμμερίζεται και η Μ. Παπαδή: "Η έλλειψη ενημέρωσης από το υπουργείο Παιδείας προκαλεί ανησυχία και σε μας".
Οι πρώην χρήστες ξεκαθαρίζουν ότι "δεν θα μείνουν με σταυρωμένα τα χέρια" και θα διεκδικήσουν το δικαίωμα στη μόρφωση μέσω κινητοποιήσεων. Μάλιστα, χθες ξεκίνησαν εκπομπή στο ραδιόφωνο των απολυμένων της ΕΡΤ. Η εκπομπή θα μεταδίδεται κάθε δεύτερη Παρασκευή από το "μεταΔεύτερο".
Στον αέρα το σχολείο του ''18 Άνω'' για 5 χιλιάρικα
"Για ακόμα μία φορά και ενώ τώρα είμαι καθαρός νιώθω σαν σκουπίδι. Γιατί ρε γαμώτο;" είναι τα πρώτα λόγια που μας είπε ο 47χρονος Θοδωρής, πρώην εξαρτημένος, που πλέον παρακολουθεί το πρόγραμμα επανένταξης του "18 Άνω" σχετικά με το σοβαρότατο πρόβλημα που προέκυψε τους τελευταίους μήνες με τη λειτουργία των τμημάτων Γυμνασίου και Λυκείου του "18 Άνω".
Για την ακρίβεια, πέρα από τα τμήματα εκμάθησης ηλεκτρονικών υπολογιστών και αγγλικών, το σχολείο της μονάδας απεξάρτησης αυτή τη στιγμή δεν λειτουργεί καθώς έμεινε χωρίς εκπαιδευτικούς, επειδή το υπουργείο Παιδείας δεν προχώρησε στις απαραίτητες διαδικασίες για τη στελέχωσή του.
"Από το 2001 μέχρι το 2008 το σχολείο λειτουργούσε ευκαιριακά μέσω κοινοτικών πόρων για πρόσθετη διδακτική στήριξη και ενισχυτική διδασκαλία. Το πλαίσιο αυτό κάλυπτε τις αμοιβές των καθηγητών" είπε στην «Αυγή» η κλινική ψυχολόγος και επιστημονικά υπεύθυνη το σχολείου, Μαρίνα Παπαδή.
"Όταν τελείωσαν τα κοινοτικά κονδύλια και μετά από δυο χρόνια δικών μας προσπαθειών, με απόφαση των υπουργείων Παιδείας και Υγείας εγκρίθηκε η λειτουργία τμημάτων δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στους χώρους της μονάδας απεξάρτησης. Το 2011 - 2012 το σχολείο στελεχώθηκε με καθηγητές που εκπαιδεύτηκαν από τους θεραπευτές της μονάδας". Ωστόσο, τα σχολικά έτη 2012 - 2013 και 2013 - 2014 ξεκινούν τα προβλήματα:
"Τα δύο τελευταία έτη δεν πληρωθήκαμε, ουσιαστικά δουλεύαμε εθελοντικά", τόνισε στην «Α» ο μαθηματικός Μ. Σταθακόπουλος επισημαίνοντας πως "δεν μπορούσαμε να αφήσουμε τους μαθητές γιατί θα έμενε πίσω η θεραπεία τους". Να σημειώσουμε ότι οι καθηγητές για τις υπηρεσίες τους στο "18 Άνω" λάμβαναν από το υπουργείο Παιδείας 5.000 ευρώ τον χρόνο. Η Μ. Παπαδή υπογράμμισε ότι "από τον περασμένο Μάιο έχουμε στείλει έγγραφο στην αρμόδια διεύθυνση του υπουργείου Παιδείας ζητώντας να ξεκινήσει η λειτουργία του σχολείου, χωρίς να πάρουμε όμως κάποια απάντηση. Μας κάνει εντύπωση η σιωπή του υπουργείου, το οποίο δεν εξηγεί γιατί δεν εφαρμόζεται το εν ενεργεία θεσμικό πλαίσιο".
"Οι άνθρωποι στερούνται το δικαίωμα στην κοινωνική ένταξη" καταγγέλλει η υπεύθυνη του σχολείου και επισημαίνει ότι "το σχολείο παίζει καταλυτικό ρόλο στη διαδικασία της απεξάρτησης. Η σχέση μαθητών - εκπαιδευτικών βοηθά τους θεραπευόμενους να απαλύνουν τα συναισθηματικά τους τραύματα, να βιώσουν ότι κάτι ολοκληρώνουν αυτή τη φορά, ενώ η γνώση βοηθά και στη διαδικασία πρόληψης της υποτροπής. Η ίδια η θεραπεία επιβεβαιώνει την ανάγκη ύπαρξης σχολείου, καθώς περίπου 60 άτομα, που εγκατέλειψαν το σχολείο κατά μέσον όρο πριν από 14,5 χρόνια, παρακολούθησαν αυτό το εκπαιδευτικό πρόγραμμα τα τελευταία δύο χρόνια".
Κάποιοι μπήκαν και Πανεπιστήμιο
"Το σχολείο δίνει και πρακτικά εφόδια στους πρώην χρήστες ώστε να έχουν τύχη στην αγορά εργασίας" συμπληρώνει ο Μ. Σταθακόπουλος ενώ η Μ. Παπαδή υπερηφανεύεται για "την 100% επιτυχία των θεραπευόμενων που δίνουν για απολυτήριο Λυκείου ή Γυμνασίου" και επισημαίνει περιπτώσεις απεξαρτημένων που κατόρθωσαν να μπουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Μία τέτοια περίπτωση αποτελεί η Μαριλένα, που ολοκλήρωσε το σχολείο του "18 Άνω" το 2005, έδωσε πανελλαδικές εξετάσεις και εισήχθη στα ΤΕΙ Αθηνών. "Το σχολείο είναι προέκταση της ψυχοθεραπείας", τονίζει στην «Α» και υπογραμμίζει: "Το σχολείο με βοήθησε να επανενταχθώ στην κοινωνία, από 'κεί που ήξερα δέκα λέξεις κατόρθωσα να μπω στα ΤΕΙ. Μπορώ να σταθώ σε μία συζήτηση, μπορώ να ζητήσω δουλειά".
από ρεπορτάζ: Βαγγέλη Λόλη - Αυγή