Πλούτος του Αριστοφάνη από την Ομάδα Πείρα(γ)μα

Άρτος και Θεάματα 06 Ιουλίου 2014

ΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ ΠΑΕΙ ΘΕΑΤΡΟ
«Πλούτος» του Αριστοφάνη
Από την Ομάδα Πείρα(γ)μα
Δευτέρα 7 Ιουλίου 2014, ώρα 21:30 μμ
Διεθνές Φεστιβάλ Πέτρας
σε συνεργασία με το σύλλογο Κρητών Πετρούπολης "Η Μεγαλόνησος"

 

Μια διαδραστική μουσικοθεατρική ουτοπία για τη δίκαιη αναδιανομή του πλούτου
Ένας ύμνος στη Δημοκρατία - Ένα κρητικό γλέντι
Μια ειδική γιορτινή θεατρική βραδιά για τους ακροατές του 105,5 στο Κόκκινο στο Διεθνές Φεστιβάλ Πέτρας με τη βραβευμένη παράσταση για τη σκηνοθεσία της Αγγελικής Κασόλα «Πλούτος» του Αριστοφάνη (θεατρικά βραβεία «Κάρολος Κουν 2012» - Ένωση Μουσικών και Θεατρικών Κριτικών).


Την Δευτέρα 7 Ιουλίου στις 21:30 στο Θέατρο Πέτρας Peter Brook

Ένας «Πλούτος» όπως δεν τον έχετε ξαναδεί!!!

Ένα ζωντανό θεατρικό πείραμα της δράσης της ομάδας πείρα(γ)μα «Θέατρο και Κοινωνία»... Η παράσταση συνεχίζει να ταξιδεύει μετά από τρία χρόνια επιτυχημένης πορείας σε Αθήνα και επαρχία με το αίτημα για δημοκρατία, δικαιοσύνη και δίκαιη αναδιανομή του πλούτου ενώνοντας στον κωμικό της χορό, θεατές και σκηνή, ηθοποιούς και μη ηθοποιούς, δημιουργικούς ανθρώπους, συλλογικότητες και κοινότητες... Στην παράσταση αυτή, οι ηθοποιοί της ομάδας πείρα(γ)μα βρίσκονται από κι επί σκηνής μαζί με ζωντανή κρητική μουσική από το μουσικό συγκρότημα, χορευτές και μέλη της θεατρικής ομάδας του Συλλόγου Κρητών Πετρούπολης "Η Μεγαλόνησος" μετά από ζυμώσεις, θεατρικά εργαστήρια, κουβέντες και πειρά(γ)ματα λογιών λογιών.

Η παράσταση είναι αφιερωμένη στον σκηνογράφο του ελληνικού θεάτρου και κινηματογράφου Τάσο Ζωγράφο, αγαπημένο φίλο και συνεργάτη της θεατρικής ομάδας πείρα(γ)μα, που η ομάδα είχε την ευτυχία να γνωρίσει και να αγαπήσει λίγο πριν φύγει από τη ζωή.

Σκηνοθετικό σημείωμα:
Η παράσταση του «Πλούτου» επιζητεί την αμεσότητα της επικοινωνίας της σκηνικής πράξης με τους θεατές και βασίζεται σε τρεις άξονες: στο σεβασμό προς το ποιητικό κείμενο του Αριστοφάνη που ακούγεται χωρίς τις συνήθεις «παρεμβολές», στη διαδραστικότητα μεταξύ σκηνής και πλατείας - αξιοποιώντας φόρμες του λαϊκού μας θεάτρου- και, τέλος, στην ιδιαίτερη μεταχείριση και παρουσία του χορού ως δρώντος κοινωνικού σώματος επί σκηνής, και που -μέσα από ζωντανούς αυτοσχεδιασμούς- δομείται από ξεχωριστές προσωπικότητες.
Η δράση εξελίσσεται μπροστά, γύρω κι ανάμεσα από τους θεατές σε ένα εικαστικό και μουσικό «καρναβάλι», κάνοντας σκόπιμες αισθητικές και ερμηνευτικές αναφορές στα θεατρικά «μπουλούκια» άλλων εποχών που έφεραν το θεατρικό λόγο στη στερημένη θεατρικά ελληνική επαρχία...
Τέλος η παράσταση φωτίζει τη σκηνή της Πενίας μέσα από το πρίσμα της αναγκαιότητας για τον εξορισμό της φτώχειας και των συμφερόντων που την εξυπηρετούν, και που συνήθως κατευνάζουν την ανέχεια μας με το ρητό «κάλιο φτωχοί και έντιμοι», αναδεικνύοντας το πάντα επίκαιρο αίτημα για δίκαιη κατανομή στον πλούτο ως απαραίτητο συστατικό για τη λειτουργία της δημοκρατίας. Μίας δημοκρατίας που βάλλεται από λογής λογής συκοφάντες, που στην παράσταση της ομάδας πείρα(γ)μα προσωποποιείται από ένα συκοφάντη-καρικατούρα νεο-ναζί. Με την πανηγυρική εκδίωξη της Πενίας και του Συκοφάντη από σκηνής πραγματοποιείται η αριστοφανική ουτοπία αλλά και η δική μας που απαιτεί δικαιοσύνη και δημοκρατία.
ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΑΣΟΛΑ.
Το Έργο

Ο «Πλούτος» γράφτηκε γύρω στο 388 π.Χ., όταν πλέον η Αθηναϊκή Δημοκρατία έχει παρακμάσει, και αποτελεί την τελευταία σωζόμενη κωμωδία του Αριστοφάνη.
Ο θεός Πλούτος είναι τυφλός, με αποτέλεσμα να πηγαίνει μόνο προς τους πονηρούς, τους άδικους και τους ανέντιμους, ενώ οι σοφοί, οι τίμιοι και οι εργατικοί υποφέρουν. Ο φτωχός πλην έντιμος αγρότης Χρεμύλος, μετά από χρησμό του Απόλλωνα, ακολουθεί τον τυφλό Πλούτο, τον βοηθάει να βρει και πάλι το φως του και τον πείθει από άδικος να καταστεί δίκαιος, αφού πρώτα εξορίσει μαζί με τον χορό την Πενία από τη σκηνή. Με την εκπλήρωση της ουτοπίας (θεραπείας) και την αποκατάσταση της δικαιοσύνης, ένα γαϊτανάκι από χαρακτηριστικούς τύπους παρελαύνει από τη σκηνή, είτε για να ευχαριστήσει τον θεό Πλούτο, είτε για να τον κατηγορήσει, με κομβική τη σκηνή του Συκοφάντη (το δεύτερο πρόσωπο που εξορίζει ο ποιητής από τη σκηνή) και το έργο καταλήγει εορταστικά από το προσωπικό όφελος στο συλλογικό, με την τοποθέτηση του Πλούτου στο θησαυροφυλάκιο της Πόλης για την ευημερία των πολιτών της....

Η παράσταση

Καθώς η «Πενία» και η συνεπακόλουθη καταστρατήγηση της ποιότητας στην ιδιωτική, κοινωνική αλλά και πολιτική ζωή μας, εξαπλώνεται σε όλη την Ευρώπη, σαρώνοντας και συκοφαντώντας τις κατακτήσεις ενός ανθρωπιστικού πολιτισμού κι απαιτώντας την εξαθλίωση και την υποδούλωση μας, η ομάδα πείρα(γ)μα αρνείται να καταπέσει σε κατάθλιψη, αντιστέκεται μέσα από τη δημιουργία και ανακαλύπτει στον Αριστοφάνη έναν δαιμόνιο σύμμαχο. Μέσα από ένα λόγο δημοκρατικά αναρχικό, αλλά και λόγο ανθρώπινο, ο Αριστοφάνης επιμένει στην αναγκαιότητα της δικαιοσύνης και στη χαρά της ζωής ως ύψιστα αγαθά, καθώς και στην εορταστική διακωμώδηση κι εκδίωξη από σκηνής κάθε άδικης και ανέντιμης εξουσίας που τη «ζωή μας κυνηγά...».

Η θεατρική ομάδα πείρα(γ)μα,

με ιδρυτικό πυρήνα τους ηθοποιούς Γιάννη Καρούνη, Ειρήνη Μελά και τη σκηνοθέτιδα Αγγελική Κασόλα, είναι μία από τις πιο παραγωγικές κι ενδιαφέρουσες ανεξάρτητες επαγγελματικές θεατρικές ομάδες στην Ελλάδα. Μέσα σε τέσσερα χρόνια έχει αναπτύξει 4 διαφορετικά τμήματα παραγωγής, τη ΒΡΑΔΙΝΗ σκηνή που στοχεύει σε ένα σύγχρονο ελληνικό λαϊκό θέατρο, την ΠΑΙΔΙΚΗ και ΕΦΗΒΙΚΗ σκηνή, με παραστάσεις κι εκπαιδευτικές δράσεις για παιδιά και νέους, το θεατρικό της ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ για ηθοποιούς και μη ηθοποιούς καθώς και την ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ σκηνή και το χώρο θεατρικής έρευνας της ομάδας studio 20/21 πάνω στο σύγχρονο Εναλλακτικό θέατρο και τα πρωτοποριακά κινήματα του 20ου αιώνα. Μέσα από το πρόγραμμα της «θέατρο και κοινωνία» συνεργάζεται με τοπικές κοινότητες, φοιτητές και ανέργους στη δημιουργία παραστάσεων και τη λειτουργία θεατρικών εργαστηριών με στόχο την κοινωνικοποίηση, την εμψύχωση και την έμπρακτη αλληλεγγύη.
Το θέατρο για την ομάδα πείρα(γ)μα είναι πολιτική πράξη. Οι παραστάσεις της επιζητούν τη διαδραστικότητα με το κοινό και την κατάλυση του «τέταρτου τοίχου» της σκηνής. Πάνω σε αυτήν την αρχή, που δεν είναι μόνο καλλιτεχνική αλλά και πολιτική, βασίζεται η έρευνα και η δουλειά της, είτε είναι για μεγάλους είτε είναι για παιδιά.

Σύλλογος Κρητών Πετρούπολης "Η Μεγαλόνησος"
Ο Σύλλογος Κρητών Πετρούπολης με έντονη πολιτιστική δράση από το 1963 έως και σήμερα, έχει κύριο στόχο την διατήρηση και εξάπλωση της πολιτιστικής κληρονομίας της Κρήτης και των εθίμων της. Απαριθμείται από πολλά ενεργά μέλη, που με ζήλο και μεράκι πραγματοποιούν τους στόχους του συλλόγου. Πρωτεργάτης εδώ και πολλά χρόνια είναι η πρόεδρος Μπαϊλού Μουρτζανού Φρόσω, της οποίας το πάθος για τον σύλλογο και τους νέους Κρητικούς, που μεγαλώνουν μακριά από τον τόπο τους, καθώς και ο ζήλος της να τους μυήσει και να τους κρατήσει κοντά στην παράδοση, έδωσε το ερέθισμα για την δημιουργία μιας θεατρικής ομάδας. Υποστηρικτής όλης αυτής της προσπάθειας είναι και το Δ/Σ . Η θεατρική ομάδα έχει ανεβάσει έως σήμερα τρεις πολύ επιτυχημένες θεατρικές παραστάσεις, που αγάπησε ο κόσμος γεμίζοντας το μεγάλο θέατρο πέτρας στην Πετρούπολη, στα πλαίσια του Διεθνούς Φεστιβάλ Πέτρας με τίτλο: "Κουζουλοχώρι" ? ??Φουρτουνάκηδες & Βροντάκηδες" ? " Μακρυκωσταίοι & Κοντογιώργηδες".

Οδοιπορικό
Ως μέρος του προγράμματος της ομάδας πείρα(γ)μα «θέατρο και κοινωνία» (community theater), ο «Πλούτος» επισκέφτηκε το καλοκαίρι του 2012 χωριά και κωμοπόλεις της Ελλάδας, εντάσσοντας μέσα στην παράσταση τις δημιουργικές δυνάμεις τοπικών καλλιτεχνών, χορευτών, μουσικών αλλά και μελών της Κοινότητας, κατόπιν κοινών θεατρικών εργαστηρίων που κατέληγαν σε πανηγυρική γιορτή.
Το καλοκαίρι του 2013, η ομάδα πείρα(γ)μα παρουσίασε και πάλι τον «Πλούτο», αυτή τη φορά με μέλη από τη θεατρική ομάδα «Αμαρύσσω» της Αμαρύνθου Εύβοιας, μετά από σύμπραξη και συνεργασία ενός χρόνου εργαστηριακής δουλειάς στην Κοινότητα. Δόθηκαν 5 παραστάσεις (συμπεριλαμβανομένων και 2 παραστάσεων στο Αρχαίο Θέατρο της Ερέτριας) που παρακολούθησαν πάνω από τρεις χιλιάδες θεατές. Τη χειμερινή περίοδο 2013 - '14 η παράσταση παιζόταν στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης για σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Φέτος η καλοκαιρινή περιοδεία ξεκινάει από το Διεθνές Φεστιβάλ Πέτρας και ακολουθούν παραστάσεις σε Θήβα, Λειβαδιά, Πλαταιές, Δημητσάνα, Θεσσαλονίκη, Χαλκιδική.


ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ
ΠΑΡΑΓΩΓΗ: Θεατρική ομάδα πείρα(γ)μα
Μετάφραση: Ειρήνη Μελά
Σκηνοθεσία: Αγγελική Κασόλα
Κινησιολογία: Μυρτώ Παπαδοπούλου
Μουσική Επιμέλεια: Γιάννης Καρούνης
Σκηνικά-Κοστούμια: Ασπασία Μπότα

Παίζουν οι ηθοποιοί:
Πλούτος: Παναγιώτης Διαμαντόπουλος
Χρεμύλος: Κωσταντίνος Ανδρικόπουλος
Καρίωνας: Γιάννης Καρούνης
Πενία/Γριά/Ιερέας: Ειρήνη Μελά
Βλεψίδημος/Συκοφάντης/Νέος: Σπύρος Ξένος
Γυναίκα Χρεμύλου: Μυρτώ Παπαδοπούλου
Δίκαιος: Κώστας Πέτρου
Παιδί/Ερμής: Κωνσταντίνος Καλαβρυτινός
Χορός: Σπύρος Ξένος, Μυρτώ Παπαδοπούλου, Κώστας Πέτρου, Κωνσταντίνος Καλαβρυτινός
και μέλη του Συλλόγου Κρητών Πετρούπολης:
Μανώλης Αντώνογλου, Δημόπουλος Κώστας, Αναστασία Καλύβα, Ευγενία Καλύβα, Λουκία Κεφαλά,
Γωγώ Μαθιουδάκη, Ελένη Μαθιουδάκη, Ελένη Μαθιουδάκη, Βασίλης Μουρτζανός,
Σπύρος Μουστάκας, Πατσουράκη Όλγα, Μαρία Παππά, Ιωάννα Πολύδερα, Λάμπρος Τσομπανούδης
Μουσικοί:
Λύρα: Βαγγέλης Τσουβαλάς & Λαούτο: Λευτέρης
Τσουβαλάς
Εργαστήριο Πειρα(γ)μα: Ασημάκης Γιώργος, Βοσγκεράου Ειρήνη, Μαλλιαρουδάκη Μαριάννα, Τριάντη Έφη, Χριστοπούλου Έλενα

Προβλήθηκε 867 φορές

Η συνταγή της ημέρας, Πέμπτη 21 Νοεμβρίου 2024: ''Χοιρινό αφέλια με πατάτες αντιναχτές, από την Κύπρο''

Είναι από τις πιο διάσημες κυπριακές συνταγές, και δικαίως, αφού πρόκειται για απαράμιλλης νοστιμιάς χοιρινό και για τις πιο λαχταριστές πατάτες που έχουμε δοκιμάσει.