Ο Μαζικός Αθλητισμός στους Ο.Τ.Α.

Αρθρογραφία 08 Μαϊου 2014

της Ευαγγελίας Τραπεζιώτου * 

 

Οι περισσότεροι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης προσβλέπουν με τα προγράμματα του μαζικού αθλητισμό να δημιουργήσουν τις προϋποθέσεις, για τη συμμετοχή του κάθε πολίτη σε αθλητικές δραστηριότητες με σκοπό την υγεια, την ευεξία, την ψυχαγωγία, την συμμετοχή και όχι με αυτοσκοπό τη νίκη, το μετάλλιο, το ρεκόρ.

 

Στόχος είναι η διαμόρφωση ενός αθλητικού πλαισίου που θα εξασφαλίσει στους δημότες ποιοτικές συνθήκες άθλησης αλλά και η δημιουργία κατάλληλων κίνητρων και ερεθισμάτων που θα οδηγήσουν σε ένα εναλλακτικό τρόπο ζωής στην καθημερινή ζωή.

 

Οι υπηρεσίες άθλησης για όλους που προσφέρουν, στο πλαίσιο των προγραμμάτων Μαζικού Αθλητισμού, αποτελούν την ποιοτική πρόταση τους για την δημιουργική αξιοποίηση του ελευθέρου χpόνου των πολιτών τους, συμβάλλοντας στην προαγωγή της σωματικής και της ψυχικής υγείας και στην ποιότητα της ζωής τους γενικότερα, αλλά και στον προσανατολισμό της νεολαίας στο δρόμο της ευγενικής άμιλλας, της προόδου και των ιδανικών της ανθρώπινης ύπαρξης που αθλητισμός καλλιεργεί με μοναδικό τρόπο .

 

Με συντονισμένες ενέργειες και επιτυχημένες παρεμβάσεις μπορούν να παρέχουν ολοκληρωμένα προγράμματα άθλησης στους δημότες, ανεξαρτήτως φύλου και ηλικίας ..

 

Προγράμματα που συμβάλλουν στη βελτίωση του βιολογικού επιπέδου της ζωής των δημοτών και στην καλλιέργεια της αθλητικής συνείδησης, αναπτύσσοντας την επικοινωνία και τις διαπροσωπικές σχέσεις.

Όλος ο κόσμος, και ιδιαίτερα τα παιδία, μπορούν να συμμετέχουν στο άθλημα που τους αρέσει χωρίς ή με την μικρότερη δυνατή οικονομική επιβάρυνση.

 

Η δημιουργική αξιοποίηση του ελευθέρου χρόνου των δημοτό)ν, αλλά και ο προσανατολισμός της νεολαίας στο δρόμο της ευγενικής άμιλλας, της προόδου και των ιδανικών της ανθρώπινης ύπαρξης που ο αθλητισμός καλλιεργεί με μοναδικό τρόπο.

 

Μέσα στους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης ο μαζικός αθλητισμός είναι φορέας ατομικής ανάπτυξης, ουσιαστικό στοιχείο σωματικής και ψυχικής ισορροπίας, σημαντικός ολιστικός χώρος, ισχυρό εκπαιδευτικό εργαλείο, παράγοντας κοινωνικοποίησης μεταξύ ανθρώπων και γενικότερα λαών.


Οι τοπικές κοινωνίες καλούνται να διαδραματίσουν έναν ιδιαίτερο σημαντικό ρόλο στην Αθλητική και Ολυμπιακή διαπαιδαγώγηση, κυρίως της νεολαίας .

 

Ο Αθλητισμός ξεκινά απο την γειτονία και το σχολείο συνεχίζεται απο το Αθλητικό Σωματείο. Μέσα απο το μαζικό αθλητισμό ενισχύεται και  ο πρωταθλητισμός, μα κυρίως διαμορφώνεται μια κοινωνία που αγαπά την ευγενή άμιλλα και τα ολυμπιακά ιδεώδη. Ο αθλητισμός που μεταδίδει υγιή πρότυπα, αποτελεί μια διέξοδο για την γενιά.

 

Η τοπική αυτοδιοίκηση με αυξημένες αρμοδιότητες σχεδιασμού και δράσης, καλείται να επωμισθεί το βάρος της ανοικοδόμησης του μαζικού αθλητισμού.

 

Μια ανοικοδόμηση όμως, που έρχεται αντιμέτωπη με τα τεραστία προβλήματα που κληρονομήθηκαν απο τους Ολυμπιακούς αγώνες του 2004 και απο τις περικοπές στη χρηματοδότηση του αθλητισμού.

 

Στην υπάρχουσα μεταολυμπιακή πραγματικότητα, οι Δήμοι βιώνουν την ανυπαρξία σε αθλητικά έργα υποδομής, με το φιλόδοξο πρόγραμμα της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού «Ελλάδα 2004» να μένει στα χαρτιά.

 

Για άλλη μια φορά, δυστυχώς χάθηκε η ευκαιρία να γίνουν επενδυτικές παρεμβάσεις και να μπούνε τα θεμέλια έτσι ώστε να αξιοποιηθεί μελλοντικά ο αθλητικός πλούτος της χώρας μας.

 

Ο μαζικός αθλητισμός είναι κοινωνικό αγαθό και στοχεύει στην ποιότητα ζωής. Η συμμετοχή σε αθλητικές δραστηριότητες είναι αναφαίρετο δικαίωμα για κάθε πολίτη και αποτελεί συνταγματική επιταγή. Συνεπώς η αυτοδιοίκηση, έχει την υποχpέωση να αναβαθμίσει  τον αθλητισμό στην τοπική κοινωνία, ως έργο προσφοράς στην υπηρεσία των πολιτών.

 

Οι δήμοι, για να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις των καιpών και τις προσδοκίες πολιτών, οφείλουν να ενεργοποιήσουν τους αθλητικούς οργανισμούς, σε ζωντανά κύτταρα δημιουργίας και δράσης.

 

Οι οργανισμοί άθλησης, πρέπει να δρουν ως μη κερδοσκοπικοί φορείς, με σκοπό την κοινωνική πρόσφορα απέναντι στους συμπολίτες και όχι ως διοικητικοί μηχανισμοί με λογιστικές αντιλήψεις. Οφείλουν να αναπτύσσουν τον αθλητισμό στην περιοχή τους σε συλλογικό, σχολικό και μαζικό επίπεδο. Έχουν την υποχρέωση να ενημερώνουν και να ευαισθητοποιούν και να προτρέπουν τους πολίτες κάθε ηλικίας και φύλου να συμμετέχουν σε αθλητικές δραστηριότητες. Η λαϊκή συμμετοχή στην άθληση, πρέπει να αποτελεί προτεραιότητα για κάθε δημοτική αρχή.

 

Ο μαζικός αθλητισμός κοινωνικοποιεί και εντάσσει τους πολίτες, σε ένα ευχάριστο και ενεργό κοινωνικό σύνολο. Η συμμετοχή σε αθλητικές δραστηριότητες, ενισχύει το ενδιαφέρον για σωματική άσκηση, προάγεται έτσι το αθλητικό κίνημα, αποδεικνύεται το ταλέντο που θα  επανδρώσει τα αθλητικά σωματεία. Στην υλοποίηση των προγραμμάτων μαζικού αθλητισμού, πρέπει να κυριαρχούν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά και όχι μόνο το ποσοτικό και ανεπαρκές. Οι οργανισμοί άθλησης μπορούν να προωθήσουν καινοτόμα προγράμματα άσκησης, σύμφωνα με τις ιδιαιτερότητες και τα ενδιαφέροντα της κάθε περιοχής.

 

Τα σωματεία αποτελούν τα θεμέλια που στηρίζεται το Ελληνικό αθλητικό οικοδόμημα.

Το αθλητικό σωματείο ενεργοποιεί τη νεολαία και προσφέρει σε πολλά. παιδία την ευκαιρία να ασχοληθούν με τα αθλήματα που καλλιεργεί.
Απο τη δραστηριότητα των συλλογών, αναδεικνύεται με τον ιδανικότερο τρόπο, η βιωματική ενασχόληση των νέων με τα σπορ.

 

Οι δημοτικές αρχές είναι αναγκαίο να αντιληφθούν ότι,. στηρίζοντας την προσπάθεια των αθλητικών συλλογών, επενδύουν στην προοπτική αναβάθμισης του τοπικού αθλητισμού. Η παραχώρηση αθλητικών εγκαταστάσεων για χρήση απο τα σωματεία, η οικονομική ενίσχυση  και χορήγηση αθλητικού υλικού, είναι παρεμβάσεις καθοριστικές, που αναδεικνύουν σε υψηλά. επίπεδα τον αγωνιστικό αθλητισμό. Αυτοδιοίκηση και αθλητικό σωματείο πρέπει να συμπορεύονται απο κοινού , διεκδικτώντας ένα καλύτερο αύριο για την νέα γενιά, θέτοντας με  αυτό τον τρόπο φραγμούς στα αρνητικά πρότυπα, την απαξίωση και την εμπορευματοποίηση της αθλητκής ιδέας. Η τοπική αυτοδιοίκηση στο πλαίσιο των θεσμικών δυνατοτήτων της, οφείλει να στηρίζει την προσπάθεια που καταβάλει το σχολείο για να αναπτύξει τον αθλητισμό.

 

Ιδιαίτερα στην εποχή μας, που τα παιδία της σχολικής ηλικίας τα χαρακτηρίζει ο υποκινητικός τρόπος ζωής με σοβαρές επιπτώσεις στη σωματική και ψυχική τους υγειά, η άθληση στο σχολικό περιβάλλον θεωρείται δραστηριότητα επιβεβλημένη. Παρεμβάσεις όπως : κατασκευή και συντήρηση των σχολικών αθλητικών εγκαταστάσεων, διοργανώσεις αγώνων, χορήγηση αθλητικού υλικού, δημιουργία αθλητικών βιβλιοθηκών, ενημέρωση σε θέματα άσκησης και υγείας, έχουν αναμφίβολα ουσιαστική συνεισφορά στην αναβάθμιση του σχολικού  αθλητισμού.

 

Ο δήμος, το σωματείο και το σχολείο, μπορούν να συνυπάρξουν σε ένα περιβάλλον άρμονικής σχέσης και εποικοδομητικής συνεργασίας.

 

Οι αθλητικοί οργανισμοί, έχουν την αρμοδιότητα να σχεδιάζουν αποτελεσματικά μοντέλα για την αναπτυξιακήπροοπτική του αθλητισμού στην περιοχή τους. Μοντέλα, που θα ανταποκρίνονται στις ιδιομορφίες, τα χαρακτηρίσθηκα και τις ανάγκες της κάθε περιοχής όπως: Το ανθρώπινο δυναμικό, η υλικοτεχνική υποδομή, η αγωνιστική δραστηριότητα των συλλογών και το εύρος των επιτυχιών στα αθλήματα που καλλιεργούν, μαθητικός πληθυσμός, οι ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των πολιτών, το φυσικό περιβάλλον και οι κλιματολογικές συνθήκες της περιοχής.

 

Οι μελέτες για την δημιουργία αθλητικών εγκαταστάσεων, πρέπει να είναι τεκμηριωμένες ως προς τη λειτουργικότητα του έργου και την προοπτική του. Συνεπώς, πρέπει να λαμβάνεται υπόψη η ωφελιμότητα του έργου στην ανάπτυξη του τοπικού αθλητισμού σε κάθε επίπεδο ( σωματειακό , σχολικό, μαζικό ) , η δαπάνη της κατασκευής και κυρίως το κόστος συντήρησης.

 

Στις προκλήσεις των καιρών, η τοπική αυτοδιοίκηση με όραμα και αγωνιστική διάθεση , έχει την υποχpέωση να ανοίξει νέους αθλητικούς ορίζοντες στην τοπική κοινωνία. Μόνο έτσι θα γιγαντωθεί απέναντι στα συσσωρευμένα προβλήματα και θα αντισταθεί στα φαινόμενα της  σήψης και της εμπορευματοποίησης που πλήττουν τον ελληνικό αθλητισμό.

 

36e* Ευαγγελία Τραπεζιώτου

Υποψήφια Δημ. Σύμβουλος

'ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ ΠΑΜΕ ΜΠΡΟΣΤΑ"

Προβλήθηκε 899 φορές

Όλα ξεκινούν από μια Τελεία (Ποτέ δεν ξεχνάμε τους αγαπημένους μας δασκάλους. Κι αυτή είναι μια ιστορία για εκείνους.)

H Τελεία είναι η ιστορία μιας στοργικής δασκάλας που όχι απλώς εμπιστεύεται τις ικανότητες του παιδιού, αλλά το ενθαρρύνει, το υποστηρίζει και εκτιμά τη δουλειά του, όταν το παιδί δεν γνωρίζει από πού να αρχίσει, πιστεύει ότι δεν μπορεί και έχει άρνηση να το προσπαθήσει.