Ανήθικη ευφυΐα και παράπλευρες διάνοιες

Αρθρογραφία 18 Ιουλίου 2013

Ποιοι είναι έξυπνοι άνθρωποι; Ποιοι είναι ευφυείς; Ποιοι κουβαλάνε σπουδαία μυαλά;

Μπορεί ένας ευφυείς άνθρωπος να είναι κακός; Μπορεί να είναι ένας ευφυής άνθρωπος ο προπομπός του μίσους;

Αυτά και άλλα γυρνάγανε στο μυαλό μου μετά από διάφορες κουβέντες που έτυχε να είμαι παρόν, κατά τις οποίες βρέθηκαν στο επίκεντρο αμφιλεγόμενες ιστορικά προσωπικότητες, τις οποίες όμως έστω και νωχελικά αρκετοί αναγνωρίζουν την ευφυΐα τους, άσχετα με τα κίνητρα που τους πρόσταζαν, άσχετα με το κόστος της ανθρωπότητας για ότι κάνανε, αναγνώριζαν ότι ήταν σπουδαία μυαλά.

Ας τα πάρουμε όμως από την αρχή, τι είναι νοημοσύνη;

Δεν υπάρχει σαφής ορισμός, γιατί απλά η νοημοσύνη δεν είναι ένα πράγμα, μία ενδιαφέρουσα θεωρία όμως είναι αυτή της πολλαπλής νοημοσύνης του Howard Gardner, ο οποίος διαχωρίζει τη νοημοσύνη σε 9 διαφορετικά είδη, τα οποία έχουν την έδρα τους σε διαφορετικά σημεία του εγκεφάλου και είναι εξίσου σημαντικά, όχι όμως και το ίδιο αναπτυγμένα σε κάθε άτομο και είναι τα παρακάτω:

1. Λεκτική/γλωσσική νοημοσύνηpic-sm-intelligence

2. Λογική/μαθηματική νοημοσύνη

3. Σωματική/κιναισθητική νοημοσύνη

4. Μουσική/ρυθμική νοημοσύνη

5. Οπτική/χώρου νοημοσύνη

6. Διαπροσωπική νοημοσύνη

7. Ενδοπροσωπική νοημοσύνη

8. Υπαρξιακή νοημοσύνη

9. Φυσιοκρατική νοημοσύνη

(περισσότερες πληροφορίες για το που αναφέρεται το κάθε είδος νοημοσύνης ακριβώς μπορεί να βρει ο καθένας με μια απλή αναζήτηση)pic-sm-intelligence

Σύμφωνα με τον Gardner λοιπόν, υπάρχουν διαφορετικά σημεία του εγκεφάλου που ενεργοποιούνται και ?δουλεύουν? πληροφορίες, αναλύουν προβλήματα, αντιλαμβάνονται πράγματα, βγάζουν συμπεράσματα, δημιουργούν, χορεύουν, νιώθουν, αγαπούν.

Οπότε μπορεί πολλοί από αυτούς που ως τώρα γνωρίζαμε ως ευφυείς ανθρώπους να μην είναι τελικά και τόσο ευφυείς. Κάποιος επιτυχημένος επαγγελματικά ο οποίος σάρωσε τα τεστ iq ίσως να μην είναι και τόσο έξυπνος.

Όπως και ο άτυχος διαχωρισμός του: καμιά φορά άλλα λέει το μυαλό και άλλα η καρδιά (άσχετα αν αυτό 99% λέγεται σε φάσεις που έλκεσαι ερωτικά από κάποιον που ξέρεις ότι θα σε γαμήσει με την κακή έννοια ή κάποιον που ξέρεις ότι δεν πρέπει να το κάνεις γιατί θα έχεις άλλα προβλήματα από τον κοινωνικό και συγγενικό περίγυρο). Δεν μπορεί να μην υπάρχουν συναισθηματικές κατευθύνσεις αναλόγως των σκέψεων σου, όλα έχουν μια αλληλουχία και δεν είναι ξέχωρα αυτά τα δύο. υπάρχουν μετατοπίσεις αλλά μπερδεύονται οι επιθυμίες με τις συνέπειες και τους εθισμούς και τίποτα άλλο.

Πίσω στα δικά μας πάλι, και ποιος μου λέει εμένα τώρα ότι η ανθρωπότητα δεν βασιλεύεται από στρατιές ηλιθίων αιώνες τώρα;

Και ποιος μου λέει ότι η ανάγκη συγκέντρωσης εξουσίας και δύναμης δεν είναι αποτέλεσμα ανασφαλειών λόγο νοητικής αναπηρίας;

Και ποιος μου λέει εμένα ότι η κατάσταση κατά την οποία ένα υποκείμενο αποκτάει μία στρεβλή αντίληψη για την πραγματικότητα, ότι η διαίρεση του κόσμου σε πολλά διαφορετικά κομμάτια και η ειδική μεταχείριση αυτών στο μυαλό του και στους συσχετισμούς που κάνει δεν είναι μία εθελούσια υπεκφυγή, μία εθελοτυφλία λόγο αδυναμίας αντίληψης ενός συνολικού νοήματος.

Η συναισθηματική αναπηρία είναι και αυτή ένα δείγμα ηλιθιότητας, την οποία ίσως θα έπρεπε να αντιμετωπίζουμε με περισσότερη κατανόηση λόγο ιδιαιτερότητας ? αν δεν ήταν τόσο επικίνδυνη για τους υπόλοιπους.

Οπότε καταλήγω στο συμπέρασμα με το έτσι θέλω, ότι δεν γίνεται κάποιος να είναι κακός και να είναι ευφυείς, μπορεί να μπορείς να φτιάχνεις μεγάλα στρατηγικά σχέδια, να λύνεις δύσκολα προβλήματα αλλά αυτό δεν σε κάνει ευφυή και σίγουρα από μόνο του δεν σε ξεχωρίζει και πολύ από ένα κομπιουτεράκι πράξεων με ηλιακό συλλέκτη (σαν την πράσινη ανάπτυξη και εσύ).

Ίσως μεγαλύτερος δείκτης νοημοσύνης από την αγάπη να μην υπάρχει.

Από εδώ και στο εξής θα αποδέχομαι όσους έχουν συναίσθηση, όσους νοιάζονται για όσα συμβαίνουν έξω από την σφαίρα επιρροής τους, όσους αγαπούν τα ζώα, όσους αγαπούν την ζωή, όσους νοιάζονται για την φύση ? ως πλάσματα με ανώτερη νόηση. Από ηλίθιους χορτάσαμε.

 

Από agathi. http://anorthografies.net

Προβλήθηκε 869 φορές

Όλα ξεκινούν από μια Τελεία (Ποτέ δεν ξεχνάμε τους αγαπημένους μας δασκάλους. Κι αυτή είναι μια ιστορία για εκείνους.)

H Τελεία είναι η ιστορία μιας στοργικής δασκάλας που όχι απλώς εμπιστεύεται τις ικανότητες του παιδιού, αλλά το ενθαρρύνει, το υποστηρίζει και εκτιμά τη δουλειά του, όταν το παιδί δεν γνωρίζει από πού να αρχίσει, πιστεύει ότι δεν μπορεί και έχει άρνηση να το προσπαθήσει.