ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΡΟΒΟΛΩΝ
35η ΘΕΡΙΝΗ ΠΕΡΙΟΔΟΣ 2022
ΚΑΘΕ ΤΕΤΑΡΤΗ ΣΤΙΣ 9:00 μ.μ. ΚΑΙ ΣΤΙΣ 11:00 μ.μ.
(Από τις 15/08/2022 στις 8:30 μ.μ. και στις 10:30 μ.μ.)
ΣΤΟΝ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ «ΜΕΛΙΝΑ ΜΕΡΚΟΥΡΗ»
(Λεωφ. Ειρήνης 50, Πλατεία Εθνικής Αντίστασης, Άνω Ηλιούπολη,
Τηλ.: 210 9937870, 210 9941199, 210 9914732, 6945405825,
E-mail: cineclubilioupolis@gmail.com, Ιστοσελίδα: www.klh.gr)
ΤΟΞΙΚΗ ΑΡΡΕΝΩΠΟΤΗΤΑ, ΑΛΗΘΕΙΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΩΝ, ΜΑΥΡΟ ΧΙΟΥΜΟΡ
l ΤΕΤΑΡΤΗ 22/06/2022 ΠΡΟΣΤΙΜΟ
του Φωκίωνα Μπόγρη (ΕΛΛΑΔΑ, 2020, έγχρωμη, 101΄)
- Βραβείο «Ίρις» Β΄ Ανδρικού Ρόλου στον Στάθη Σταμουλακάτο (Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου, 2021)
Ο Βαγγέλης προσπαθεί να πιάσει μια μόνιμη δουλειά, όμως το στιγματισμένο ποινικό του μητρώο δεν το επιτρέπει. Βγάζει τα προς το ζην πουλώντας κάνναβη. Όταν οι γείτονες απειλούν να τον καταδώσουν στην αστυνομία, αναγκάζεται να εγκαταλείψει το διαμέρισμά του και να καταφύγει στο σπίτι της αδελφής του. Εκεί θα γνωρίσει τον αρραβωνιαστικό της, Πέτρο, έναν μπράβο και συνεργάτη του υποκόσμου των νοτίων προαστίων. Ο Πέτρος προσφέρει διέξοδο στο οικονομικό πρόβλημα του Βαγγέλη, ωθώντας τον να συμμετάσχει στις «δουλειές» που οργανώνει για τον κόσμο της νύχτας. Όμως εκείνος δεν θέλει να ανήκει στον κόσμο της νύχτας. Η ταινία, η οποία βασίζεται σε πραγματικά γεγονότα, στηλιτεύει την τοξική αρρενωπότητα στην ελληνική κοινωνία. Αμεσότητα, μαύρο χιούμορ και σαρκασμός.
ΕΜΒΛΗΜΑΤΙΚΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ ΚΟΡΥΦΑΙΩΝ ΣΚΗΝΟΘΕΤΩΝ: ΓΚΟΝΤΑΡ, ΝΤΕ ΣΙΚΑ, ΓΟΥΑΪΛΝΤΕΡ
l ΤΕΤΑΡΤΗ 29/06/2022 ΖΟΥΣΕ TΗ ΖΩΗ ΤΗΣ (VIVRE SA VIE: FILM EN DOUZE TABLEAUX)
του Ζαν-Λικ Γκοντάρ (ΓΑΛΛΙΑ, 1962, ασπρόμαυρη, 85΄)
- Ειδικό Βραβείο της Κριτικής Επιτροπής στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας
Από τις εμβληματικότερες ταινίες του γαλλικού Νέου Κύματος (Νουβέλ Βαγκ). Πρόκειται για το πορτρέτο μιας νέας γυναίκας, παντρεμένης με ένα παιδί, η οποία έχει εγκαταλείψει τον άντρα της. Ο Ζαν-Λικ Γκοντάρ παρουσιάζει την ηρωίδα του μέσα από δώδεκα ταμπλό που εκτυλίσσονται σε διάφορα μέρη. Λαμπερή και εκτυφλωτική η παρουσία της Άννα Καρίνα στον πρωταγωνιστικό ρόλο.
l ΤΕΤΑΡΤΗ 06/07/2022 Ο ΚΗΠΟΣ ΤΩΝ ΦΙΝΤΣΙ ΚΟΝΤΙΝΙ (IL GIARDINO DEI FINZI CONTINI)
του Βιτόριο Ντε Σίκα (ΙΤΑΛΙΑ/Ο.Δ. ΓΕΡΜΑΝΙΑΣ, 1970, έγχρωμη, 94΄)
- Όσκαρ Καλύτερης Ξενόγλωσσης Ταινίας (1972)
- Χρυσή Άρκτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου (1971)
Η ταινία του Βιτόριο Ντε Σίκα (1901-1974), που αποτελεί διασκευή του ομότιτλου ημιαυτοβιογραφικού μυθιστορήματος (1962) του Τζόρτζιο Μπασάνι, εκτυλίσσεται στη Φεράρα επί φασιστικού μουσολινικού καθεστώτος, λίγο πριν και κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Η οικογένεια των Εβραίων Φίντσι Κοντίνι είναι από τις πλουσιότερες και ισχυρότερες οικογένειες της περιοχής. Ο ασθενικός γιος τους Αλμπέρτο και η όμορφη αλλά απρόσιτη κόρη τους Μικόλ κάνουν παρέα στον υπέροχο κήπο τους με τον Τζόρτζιο, έναν Εβραίο μεσαίας τάξης, που διεκδικεί ερωτικά την Μικόλ, σε μια περίοδο που νέοι ρατσιστικοί νόμοι αρχίζουν να εφαρμόζονται και οι αντισημιτικές διώξεις κορυφώνονται. Μια ωδή στον νεανικό έρωτα και μια τραγωδία για την βιαιότητα του πολέμου.
l ΤΕΤΑΡΤΗ 13/07/2022 Η ΓΚΑΡΣΟΝΙΕΡΑ (THE APARTMENT)
του Μπίλι Γουάιλντερ (ΗΠΑ, 1960, ασπρόμαυρη, 125΄)
- Όσκαρ Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας, Σεναρίου, Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης και Μοντάζ (1961)
Κορυφαία ταινία του Μπίλι Γουάιλντερ (1906-2002), στην οποία αναμειγνύονται με μαεστρία διάφορα κινηματογραφικά είδη: αρχίζει ως σατιρική κωμωδία, μετατρέπεται σε ένα έντονα συγκινησιακό δράμα και τελειώνει ως ρομαντική κομεντί. Ο Σι Σι Μπάξτερ (Τζακ Λέμον) είναι ένας υπάλληλος σε μια μεγάλη ασφαλιστική εταιρεία, ο οποίος εξυπηρετεί τους συναδέλφους του δίνοντάς τους το κλειδί της γκαρσονιέρας του για τις εξωσυζυγικές τους περιπέτειες. Ανάμεσά τους είναι και το αφεντικό του, ο Τζέι Ντι Σέλντρεϊκ (Φρεντ Μακ Μάρεϊ), που ο Μπάξτερ μαθαίνει πως χρησιμοποιεί το διαμέρισμά του για να συναντάει την ερωμένη του, Φραν Κιούμπελικ (Σίρλεϊ Μακ Λέιν), χειρίστρια των ανελκυστήρων του κτιρίου, με την οποία είναι εκείνος ερωτευμένος. Πικρό χιούμορ, σκληρή κοινωνική κριτική, εξαιρετικές ερμηνείες.
ΧΑΜΦΡΕΪ ΜΠΟΓΚΑΡΤ ΚΑΙ ΚΕΡΚ ΝΤΑΓΚΛΑΣ ΣΕ ΚΛΑΣΙΚΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΕΣ ΤΩΝ ΝΙΚΟΛΑΣ ΡΕΪ ΚΑΙ ΜΠΙΛΙ ΓΟΥΑΪΛΝΤΕΡ
l ΤΕΤΑΡΤΗ 20/07/2022 ΣΕ ΕΝΑΝ ΕΡΗΜΟ ΤΟΠΟ (IN A LONELY PLACE)
του Νίκολας Ρέι (ΗΠΑ, 1950, ασπρόμαυρη, 94΄)
Μια από τις σημαντικότερες ταινίες της χρυσής εποχής του αμερικανικού κινηματογράφου και της φιλμογραφίας του ταλαντούχου και ξεχωριστού Νίκολας Ρέι (1911-1979). Ξεπεσμένος χολιγουντιανός σεναριογράφος (Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ) με εκρηκτικό ταμπεραμέντο και αντικοινωνική συμπεριφορά θεωρείται ο βασικός ύποπτος για τη δολοφονία μιας γυναίκας, την οποία είχε προσκαλέσει στο διαμέρισμά του για να του διαβάσει ένα υποψήφιο για σενάριο βιβλίο. Μια νεαρή γειτόνισσα (Γκλόρια Γκρέιαμ) που γοητεύεται από την προσωπικότητα του, του παρέχει ψεύτικο άλλοθι, ώστε να αποφύγει τη σύλληψη. Μια μελαγχολική ερωτική ιστορία, ένα πικρόχολο σχόλιο στον αλλοτριωτικό κόσμο του θεάματος, στοχασμός πάνω στη σύγκρουση του εξωτερικού περιβάλλοντος με τον εσωτερικό κόσμο των ανθρώπινων επιθυμιών και ενστίκτων.
l ΤΕΤΑΡΤΗ 27/07/2022 ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ ΑΤΟΥ (ACE IN THE HOLE)
του Μπίλι Γουάιλντερ (ΗΠΑ, 1951, ασπρόμαυρη, 111΄)
- Διεθνές Βραβείο στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας
Αριστουργηματική ταινία του ιδιοφυούς και πολυτάλαντου Μπίλι Γουάιλντερ (1906-2002). Πρωταγωνιστής ο Κερκ Ντάγκλας στον ρόλο ενός κυνικού και αδίστακτου δημοσιογράφου, ο οποίος χωρίς κανένα ηθικό φραγμό προσπαθεί, χρησιμοποιώντας θεμιτά και αθέμιτα μέσα, να ανέλθει κερδίζοντας μια θέση σε μια από τις μεγάλες εφημερίδες. Πικρή καταγγελία του κιτρινισμού στον Τύπο, σκληρό και συναρπαστικό πορτρέτο του χειρισμού των ειδήσεων από τα μέσα μαζικής ενημέρωσης, ανοιχτή επίθεση στη διεφθαρμένη δημοσιογραφία και τον ζοφερό χαρακτήρα του «αιμοδιψούς» κοινού.
ΔΙΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΙΚΟΥ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ
l ΤΕΤΑΡΤΗ 03/08/2022 ΜΕΓΑΛΗ ΑΠΟΔΡΑΣΗ (GROSSE FREIHEIT)
του Σεμπάστιαν Μάιζε (ΑΥΣΤΡΙΑ/ΓΕΡΜΑΝΙΑ, 2021, έγχρωμη, 116΄)
- Βραβείο της Επιτροπής (Τμήμα «Ένα Κάποιο Βλέμμα») στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Κανών
Στη μεταπολεμική Γερμανία, όπου ακόμη η ομοφυλοφιλία τιμωρείται ως ποινικό αδίκημα, ένας άντρας, ο Χανς (Φραντς Ρογκόφσκι), φυλακίζεται λόγω των σεξουαλικών του προτιμήσεων. Εκεί δημιουργεί και τη μόνη σταθερή σχέση στη ζωή του με τον επί σειρά ετών συγκρατούμενό του Βίκτορ, έναν καταδικασμένο δολοφόνο. Μια αντισυμβατική ερωτική ιστορία με πολιτικές αναφορές, ένας ύμνος στην ασίγαστη ανθρώπινη ανάγκη για ελευθερία.
l ΤΕΤΑΡΤΗ 10/08/2022 ΕΡΗΜΗ ΧΩΡΑ (ΝΤΑΣΤΕ ΚΑΜΟΥΣ)
του Αχμάντ Μπαχραμί (ΙΡΑΝ, 2020, ασπρόμαυρη, 102΄)
- Βραβείο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βενετίας
Σε ένα απομακρυσμένο παραδοσιακό εργοστάσιο οικοδομικών υλικών, ο επιστάτης Λοτφολά αποτελεί για χρόνια τον επιτυχημένο ενδιάμεσο ανάμεσα στον ιδιοκτήτη του και τους εργάτες, ένα πειθήνιο όργανο έτοιμο να κατευνάσει οποιαδήποτε αντίδραση. Όταν ανακαλύπτει ότι ο ιδιοκτήτης του εργοστασίου σκοπεύει να το κλείσει και να αφήσει τους εργάτες στο δρόμο, θα αναγκαστεί για πρώτη φορά να πάρει μια διαφορετική θέση, για να προστατεύσει τη γυναίκα με την οποία είναι ερωτευμένος. H εκπληκτικής εικαστικής δύναμης δεύτερη μεγάλου μήκους ταινία του Αχμάντ Μπαχραμί συνδυάζει μια ευφυή παραβολή για την εξουσία και τους μηχανισμούς αλλοτρίωσης με το χρονικό μιας καταδικασμένης ερωτικής σχέσης.
l ΤΕΤΑΡΤΗ 17/08/2022 ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗΝ ΚΡΙΜΑΙΑ (ΕΒΓΚΕ)
του Ναριμάν Αλίεφ (ΟΥΚΡΑΝΙΑ, 2019, έγχρωμη, 96΄)
Έχοντας χάσει τον μεγάλο του γιο στον πόλεμο ανάμεσα στη Ρωσία και την Ουκρανία, ο Μουσταφά (Ουκρανός ταταρικής καταγωγής) αποφασίζει να πάρει το σώμα του παιδιού του και να το θάψει στον τόπο που γεννήθηκε, την Κριμαία. Μαζί με τον νεότερό του γιο ξεκινάει ένα μακρύ ταξίδι επιστροφής στο Σπίτι, όπως είναι και ο πρωτότυπος τίτλος της ταινίας, που θα σφραγίσει τη μεταξύ τους σχέση. Πρόκειται για ένα οδοιπορικό μνήμης και αυτογνωσίας ανάμεσα σε έναν πατέρα και έναν γιο στη σύγχρονη Κριμαία.
ΤΑ ΠΟΛΛΑΠΛΑ ΠΡΟΣΩΠΑ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ
του Κρίστιαν Πέτζολντ (ΓΕΡΜΑΝΙΑ/ΓΑΛΛΙΑ, 2020, έγχρωμη, 91΄)
- Αργυρή Άρκτος Καλύτερης Ηθοποιού (Πάουλα Μπέερ) στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου
- Βραβείο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Κινηματογράφου (FIPRESCI) στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου
Η ταινία του Κρίστιαν Πέτζολντ είναι ενταγμένη στον μύθο της «Νύμφης του Νερού». Μια ιστορικός, η Ουντίνε (Πάουλα Μπέερ), που δουλεύει ως ξεναγός στο Βερολίνο και ένας επαγγελματίας δύτης, ο Κριστόφ (Φραντς Ρογκόφσκι), αποτελούν το πρωταγωνιστικό ζευγάρι. Η Ουντίνε - που φέρει το όνομα μιας μυθικής νύμφης του νερού, η οποία σύμφωνα με τον θρύλο εκδικείται σκληρά όλους όσοι αρνούνται τον έρωτά της - γοητεύει το κοινό με τις γνώσεις της πάνω στην αστική ανάπτυξη του Βερολίνου. Όταν ο άντρας που αγαπάει την εγκαταλείπει, ο αρχαίος μύθος ξυπνά και την προστάζει να σκοτώσει εκείνον που την πρόδωσε, επιστρέφοντας στη συνέχεια στο νερό. Ένας ύμνος για την αγάπη, ένα σκοτεινό παραμύθι για τον έρωτα και την απώλεια.
l ΤΕΤΑΡΤΗ 31/08/2022 Η ΒΑΣΙΛΙΣΣΑ ΤΗΣ ΚΥΨΕΛΗΣ (HIVE)
της Μπλέρτα Μπασόλι (ΚΟΣΟΒΟ/ΕΛΒΕΤΙΑ/ΑΛΒΑΝΙΑ/ΒΟΡΕΙΑ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ, 2021, έγχρωμη, 84΄)
- Βραβεία Καλύτερης Ταινίας, Σκηνοθεσίας και Κοινού (Τμήμα «Παγκόσμιος Κινηματογράφος») στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Σάντανς
Ο άντρας της Φαρίγε αγνοείται από τότε που ξέσπασε πόλεμος στο Κόσοβο και μαζί με τη θλίψη για τον χαμό του η οικογένεια έχει να αντιμετωπίσει και πολλές οικονομικές δυσκολίες. Για να εξασφαλίσει την οικογένειά της, η Φαρίγε ξεκινά μια μικρή αγροτική επιχείρηση. Στη μικρή, κλειστή, πατριαρχική κοινωνία όπου ζει όμως, η φιλοδοξία της και η προσπάθειά της να ενδυναμώσει τον εαυτό της και άλλες γυναίκες αντιμετωπίζονται πολύ αρνητικά. Παλεύει όχι μόνο για την επιβίωση της οικογένειάς της, αλλά και ενάντια σε μια εχθρική κοινωνία που θέλει να τη δει να αποτυγχάνει. Μια ιστορία ανθρωπιάς και αντίστασης.
l ΤΕΤΑΡΤΗ 07/09/2022 ΔΕΣΜΟΙ ΓΥΝΑΙΚΩΝ (LINGUI)
του Μαχαμάτ-Σαλέχ Χαρούν (ΤΣΑΝΤ/ΓΑΛΛΙΑ/ΒΕΛΓΙΟ/ΓΕΡΜΑΝΙΑ, 2021, έγχρωμη, 87΄)
Στα προάστια της Ντζαμένα στο Τσαντ, η Αμίνα ζει μόνη της με τη δεκαπεντάχρονη κόρη της, τη Μαρία. Ο ήδη εύθραυστος κόσμος της καταρρέει την ημέρα που ανακαλύπτει πως η κόρη της είναι έγκυος. Η έφηβη δεν θέλει αυτή την εγκυμοσύνη. Σε μια χώρα στην οποία η έκτρωση καταδικάζεται όχι μόνο από τη θρησκεία αλλά και από τον νόμο, η Αμίνα αντιμετωπίζει μια μάχη που δείχνει εκ προοιμίου χαμένη. Γύρω τους όμως χτίζεται ένα απρόσμενο δίχτυ προστασίας από τη γυναικεία κοινότητα. Ο Μαχαμάτ-Σαλέχ Χαρούν, ένας από τους σημαντικότερους δημιουργούς του παγκόσμιου κινηματογράφου, επιστρέφει με μια συγκινητική, λουσμένη στο φως και τα χρώματα της Αφρικής δημιουργία, θέτοντας το ζήτημα του δικαιώματος της γυναίκας στο σώμα της. Ένας ύμνος στη γυναικεία αλληλεγγύη.
l ΤΕΤΑΡΤΗ 14/09/2022 Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΠΟΥ ΕΦΥΓΕ (ΝΤΟΜΑΝΓΚΤΣΙΝ ΓΕΟΤΖΑ)
του Χονγκ Σανγκ-σου (ΝΟΤΙΑ ΚΟΡΕΑ, 2020, έγχρωμη, 77΄)
- Αργυρή Άρκτος Καλύτερης Σκηνοθεσίας στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου
Όταν ο σύζυγός της φεύγει για επαγγελματικό ταξίδι, η Γκαμ-χι συναντά, κατά τη διάρκεια ενός εικοσιτετράωρου τρεις φίλες της που ζουν σε διαφορετικά σημεία της Σεούλ. Η πρώτη είναι η Γέονγκ-σουν, μία μεσήλικη γυναίκα που μόλις έχει χωρίσει με τον φίλο της μετά από πέντε χρόνια και δείχνει πραγματικά κουρασμένη. Η δεύτερη είναι η Σου-γιονγκ, η οποία είναι δασκάλα πιλάτες, ελεύθερη και συχνάζει σε ένα τοπικό μπαρ, στέκι καλλιτεχνών, κυρίως γιατί ενδιαφέρεται για έναν θαμώνα. Η τρίτη είναι η νέα και όμορφη Γου-τζιν, η οποία είναι παντρεμένη με έναν επιτυχημένο αλλά εγωκεντρικό συγγραφέα με τον οποίο η Γκαμ-χι έβγαινε παλαιότερα. Μια ζεστή προσέγγιση του γυναικείου ψυχισμού, μινιμαλιστική σκηνοθεσία.
À LA CARTE των Ταξιάρχη Δεληγιάννη και Βασίλη Τσιουβάρα (ΕΛΛΑΔΑ, 2021, έγχρωμη, 12΄)
Ο Υπουργός Υγείας καλείται σε μια ραδιοφωνική εκπομπή για να καλύψει ένα σκάνδαλο στο οποίο εμπλέκεται. Στον αέρα, αυτός και ο δημοσιογράφος, περπατούν σε τεντωμένο σχοινί, εξαιτίας των αποκαλυπτικών αντιδράσεων των ακροατών και την πίεση από τις φαρμακευτικές εταιρείες και την κυβέρνηση.
Η ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΙΚΗ ΛΕΣΧΗ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ συμπλήρωσε φέτος 34 χρόνια συνεχούς λειτουργίας.
Η δραστηριότητά της όλο αυτό το διάστημα υπήρξε πλούσια και πολύπλευρη:
- Προβολές ταινιών μεγάλου και μικρού μήκους από τον ελληνικό και παγκόσμιο κινηματογράφο.
- Ειδικές προβολές-εκδηλώσεις
- Σεμινάρια, εργαστήρια δημιουργίας ταινιών, μαθήματα, συζητήσεις, εκθέσεις.
- Εκδόσεις, δημοσιεύσεις (Περιοδικό ΠΡΟΣΕΧΩΣ, ειδικά φυλλάδια, προγράμματα, κείμενα σε περιοδικά και εφημερίδες).Οι προβολές της Λέσχης με το τέλος της θερινής περιόδου 2022 θα φτάσουν τις 1.951(945 ταινίες μεγάλου μήκους και 1006 μικρού).Οι ταινίες προέρχονται από 61 χώρες και καλύπτουν το διάστημα από το 1894 έως σήμερα.