Άρθρο του Παναγιώτη Μπαλτάκου, Δικηγόρου, Πρώην Γ.Γ. της Κυβέρνησης
Το ΠΑΣΟΚ, κατά την διετία 2009-2011, συγκρότησε εξεταστικές -προκαταρκτικές επιτροπές για τις υποθέσεις του Βατοπαιδίου, της Siemens και των Ομολόγων.
Ως νομικός σύμβουλος Προέδρου ΝΔ, είχα τότε την τιμή να συντονίζω το έργο των βουλευτών της ΝΔ, συνεπικουρούμενος απο ομάδα 5 δικηγόρων.
Αποκτήθηκε έτσι σημαντική εμπειρία, χρήσιμη σήμερα για την κατανόηση των δυνατοτήτων που εχει μια προκαταρκτική επιτροπή και του αποτελέσματος στο οποίο αυτή μπορεί να οδηγήσει.
Συνοπτικά, μπορούμε να επισημάνουμε ότι και για τα 10 πολιτικά πρόσωπα που αναφέρονται στις καταθέσεις των προστατευόμενων μαρτύρων σχετικά με τη ΝΟVΑRTIS, έχουν παραγραφεί σύμφωνα με τον νόμο περί ευθύνης υπουργών :
1. Η απιστία.
2. Η δωροδοκία κατα την ενάσκηση των καθηκόντων ( αρθρο 159 ΠΚ )
Αντίθετα δεν έχουν παραγραφεί :
1. Η νομιμοποίηση εσόδων απο εγκληματικές δραστηριότητες ( έγκλημα υπαλλακτικως μικτό με χρόνο παραγραφής 15 έτη απο την πρωτη πράξη , αν δε αυτή παραγραφεί, 15 έτη απο την επόμενη , κ.ο.κ.)
2. Η δωροδοκία επ´ευκαιρια της άσκησης των υπουργικών καθηκόντων ( αρθρο 235 ΠΚ , όπως αυτό τροποποιήθηκε με τον ν.4254/ 7.4.2014
Για να απλουστεύσουμε λίγο τα πράγματα, διευκολύνοντας τους μη νομικούς αναγνώστες, χρήσιμο είναι να διευκρινίσουμε πως, εάν ο υπουργός, δωροδοκούμενος , υπογράψει έγγραφο που υπάγεται στα καθήκοντά του, η πράξη του αυτή υπάγεται στο άρθρο 159 ΠΚ ( δωροληψία πολιτικών αξιωματούχων ) και κατά συνέπεια παραγράφεται με την σύντομη παραγραφή του νόμου περί ευθύνης υπουργών.
Αντίθετα, εάν ο Υπουργός δωροδοκηθεί για να πείσει,πχ, άλλον υπουργό σε ενέργεια ή παράλειψη, η οποία δημιουργεί ευνοϊκό περιβάλλον για τον δωροδοτη , η ενέργεια αυτή γίνεται επ´ευκαιρια της άσκησης των καθηκόντων του . Η συγκεκριμένη πράξη έμενε ατιμώρητη πριν τις 7.4.2014 ως δωροδοκία , τιμωρούμενη , ενδεχομένως, μόνο βάσει των διατάξεων περί μεσαζόντων ( πλημμέλημα ) . Η πράξη αυτή ,όπως ειναι αυτονόητο , δεν υπόκειται στον νόμο περί ευθύνης υπουργών, αφου γίνεται έπ´ευκαιρια της άσκησης των υπουργικών καθηκόντων , εκφεύγει των αρμοδιοτήτων της Βουλης, παραγράφεται μετά απο 15 έτη και η ποινική δίωξη ασκείται απο την Εισαγγελία.
Στην προκειμένη περίπτωση, ως προς το αδίκημα της δωροδοκίας, ισχύουν κατα συνέπεια τα ακόλουθα :
1. Η δωροδοκία κατά την άσκηση των υπουργικών καθηκόντων έχει παραγραφεί και για τα 10 αναφερόμενα πολιτικά πρόσωπα .
2. Η δωροδοκία επ´ευκαιρία της άσκησης των υπουργικών καθηκόντων, θεωρητικά, καταλαμβάνει μονο τους Σαμαρά - Γεωργιάδη , τον πρώτο επί 9 περίπου μήνες ,τον δε δεύτερο επι 3 περίπου μήνες . Ωστόσο ,σύμφωνα με τις καταθέσεις που έχουν γίνει γνωστές, οι μάρτυρες αναφέρονται στους ως άνω για περιστατικά προγενέστερα της 7.4.2014 , άρα και για τις πράξεις αυτές -ακ'ομα και αν αποδεικνύονταν - εχει χωρησει παραγραφή.
Άρα, θεωρητικά και μόνο, οι 10 αναφερόμενοι στις καταθέσεις πολιτικοί μπορούν να διωχθούν μονο για νομιμοποίηση εσόδων απο εγκληματικές δραστηριότητες (ξέπλυμα), πράξη ομως για την οποία ουδεμία μαρτυρική κατάθεση υπάρχει μέχρι σήμερα.
Η τεκμηρίωση μιας τέτοιας παράνομης συμπεριφοράς ανήκει βέβαια στην Εισαγγελία, οχι στην Βουλή.
Αν τέτοια τεκμηρίωση υπάρξει , ο εμπλεκόμενος πολιτικός θα εχει, φυσικά, απο την τακτική Δικαιοσύνη, την ποινική μεταχείριση του Άκη Τσοχατζόπουλου. Διαφορετικά, αν το ξέπλυμα δεν τεκμηριωθεί , η δικογραφία θα μπει στο αρχείο.
Όλα τα προαναφερόμενα αποτελούν αμιγώς νομική εκτίμηση , μακριά απο την πλάνη του αλάθητου και ανεξάρτητα απο πολιτικές τοποθετήσεις, αρέσκειες απαρέσκειες , δυσαρέσκειες ή φιλίες .
www.zougla.gr