Συντάκτης: Γιώργος Κουβίδης* (http://www.efsyn.gr)
Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Ν. Τόσκας («Εφημερίδα των Συντακτών» 14/1/2016, πατήστε εδώ) δήλωσε ότι επίκειται η ανακοίνωση (σε συνεργασία με τον ΥΜΕ Χρ. Σπίρτζη) της κατά 50% μείωσης των προστίμων για τις παραβάσεις του ΚΟΚ, με εξαίρεση την παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη και την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ.
Το όραμα του τ. υπουργού Γ. Πανούση, έστω καθυστερημένα, θα γίνει πράξη, στο όνομα της αλληλεγγύης στον χειμαζόμενο από την οικονομική κρίση οδηγό μηχανοκινήτου που μπορεί να έχει τα χρήματα για να αγοράζει τροχοφόρο και να το συντηρεί, να πληρώνει για ολοένα αυξανόμενα καύσιμα, διόδια, τέλη κυκλοφορίας... αλλά δεν μπορεί να πληρώνει και για την παραβατικότητά του!
Ποιον πολίτη προστατεύετε, αλήθεια, κύριε Τόσκα; Προφανώς όχι τον ευάλωτο χρήστη του οδικού δικτύου (πεζό, ποδηλάτη, μοτοσικλετιστή).
Αποφάσεις όπως αυτές επιβραβεύουν την παραβατικότητα στο οδικό δίκτυο και προφανώς την ενισχύουν.
Αν υπάρχει τόσο ενδιαφέρον για την οικονομική κατάσταση των χρηστών μηχανοκινήτων, θα μπορούσε να επιλεγεί μια μικρή μείωση στην τιμή της βενζίνης, στα τέλη κυκλοφορίας, στα τέλη ταξινόμησης ή οπουδήποτε αλλού, που θα επέφερε πολύ μεγαλύτερη ελάφρυνση απ’ ό,τι η μείωση των προστίμων.
Αλλά το μήνυμα είναι διπλό: Προωθούμε τη χρήση του Ι.Χ. και «αποποινικοποιούμε» τη συμπεριφορά των χρηστών.
Το ένα προωθεί το άλλο. Και όλοι είναι ευχαριστημένοι.
Οι εισαγωγείς, γιατί οι πωλήσεις αυξάνονται· το κράτος, γιατί τα έσοδά του αυξάνονται· οι χρήστες, γιατί απενοχοποιείται η επιθετική συμπεριφορά κατάκτησης, κατάχρησης και καταστροφής του δημόσιου χώρου.
Ποιους προστατεύετε, λοιπόν, κύριε Τόσκα;
Οχι πάντως αυτούς τους οποίους υποτίθεται οριστήκατε να προστατεύετε.
Εκτός από τους παραβατικούς οδηγούς, στους οποίους εκφράζετε την αλληλεγγύη σας στο οδικό δίκτυο, υπάρχουν επίσης και μη παραβατικοί οδηγοί.
Γιατί δεν επιλέγετε, ας πούμε, αντί για τη μείωση των προστίμων στους παραβατικούς οδηγούς, τη μείωση των τελών κυκλοφορίας στους μη παραβατικούς οδηγούς; Δεν είναι και αυτοί φτωχοί ή άνεργοι;
Αλλά, εκτός από τους οδηγούς μηχανοκινήτων, σας περνάει άραγε από το μυαλό πως στο οδικό δίκτυο υπάρχουν και έχουν ίσα τουλάχιστον δικαιώματα πεζοί, παιδιά, ηλικιωμένοι, άνθρωποι με καροτσάκια ή αμαξίδια, ποδηλάτες και διάφοροι άλλοι «περίεργοι»;
Που κι αυτοί, εκτός από την οικονομική κρίση, βιώνουν και την τρομοκρατία της μηχανοκίνησης όχι μόνο στην άσφαλτο αλλά και στο πεζοδρόμιο και στον πεζόδρομο και στην παραλία και στο βουνό.
Με μια πολύ μικρή αύξηση των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις, χώρες που έχουν αναλογικά λιγότερο από το ένα τρίτο αριθμό θανάτων και σοβαρών τραυματισμών απ’ ό,τι η Ελλάδα προχώρησαν στη λήψη δέσμης μέτρων που αφορούν την οδική ασφάλεια.
Το καλοκαίρι του 2015 η Γαλλία αύξησε όλα σχεδόν τα πρόστιμα για παραβάσεις του ΚΟΚ, ιδιαίτερα όσες αφορούν τη χρήση κινητού, οθονών κ.λπ. που θεωρούνται η νέα μεγάλη απειλή για την ειρήνη στους δρόμους.
Το πρόστιμο για τη χρήση κινητού ανέβηκε στα 135 ευρώ (+3 βαθμοί ποινής στο point system).
Το φθινόπωρο του 2016 στο Ηνωμένο Βασίλειο το πρόστιμο για τη χρήση κινητού διπλασιάστηκε (από τις 100 στις 200 λίρες = 228 ευρώ), ενώ οι βαθμοί ποινής έγιναν 6, με αποτέλεσμα να αφαιρείται η άδεια οδήγησης σε όσους επαναλαμβάνουν την παράβαση.
Γνωρίζουμε ότι στη χώρα μας σε σχέση με τα τροχαία ισχύει μια «περίεργη» αριθμητική.
Για να αναφερθούμε μόνο στις παραβάσεις του ΚΟΚ, όπως είναι γνωστό, όλα τα πρόστιμα αν πληρωθούν εντός 10ημέρου μειώνονται κατά 50%.
Οι εξαγγελίες του Ν. Τόσκα θυμίζουν την παλιά καλή εποχή των διαφημίσεων του τύπου «Το αφεντικό τρελάθηκε: 50% έκπτωση στο 50%. Προσφορά: οδήγηση + χρήση κινητού τώρα με 25 ευρώ! Παραβίαση του ορίου ταχύτητας μέχρι 20km/h: τώρα με 10 ευρώ!».
Το μόνο που λείπει είναι στις δύο παραβάσεις να δίνεται και μία δώρο!
Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας από τις αρχές του 2000 έχει διακηρύξει πως μια αύξηση του ορίου ταχύτητας κατά 20km/h σημαίνει οκταπλάσιες πιθανότητες εμπλοκής σε θανατηφόρο τροχαίο.
Αρκεί κανείς να κυκλοφορεί στην πόλη και στη χώρα για να αντιληφθεί πόσο έχει αυξηθεί η επιθετικότητα στο οδικό δίκτυο.
Τα μέτρα «κοινωνικής αλληλεγγύης» προς τους παραβάτες του ΚΟΚ μπορεί να τη διπλασιάσουν.
Η ΕΛ.ΑΣ. διαπιστώνει ότι το 85% του συνόλου των ανθρωποκτονιών στην Ελλάδα οφείλεται στις τροχαίες συγκρούσεις.
Μία χώρα που σταθερά κατατάσσεται -πανευρωπαϊκά- ίσως και στην πρώτη θέση σε θανάτους και αναπηρίες από τροχαία.
Οι ευρηματικές προτάσεις των κ. Τόσκα και Σπίρτζη απορρέουν προφανώς από την αποδοχή αυτής της... νομοτέλειας, θέτοντας ξανά το αιώνιο ερώτημα: Ποιος θα μας προστατεύσει από τους προστάτες μας;
Μια διαφορετική προσέγγιση στο θέμα των προστίμων ακολουθεί η Φινλανδία, συνδέοντάς τα με το ύψος του εισοδήματος του δράστη:
Πρόστιμο 54.024 ευρώ κατέβαλε το 2015 ο R. Kuisla (ετήσιο εισόδημα 6,5 εκατομμύρια ευρώ) γιατί παραβίασε το όριο των 80 χλμ./ώρα.
Το ρεκόρ σε πρόστιμο για οδική παράβαση είναι 116.000 ευρώ σε στέλεχος της Nokia το 2002, που έτρεχε με μηχανή με 75 χλμ./ώρα σε ζώνη με όριο τα 50.
*Γιατρός και πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα»