Σάββατο βράδυ γίνονται οι «δουλειές» στο Θεατρικό Μουσείο και μάλιστα ξεδιάντροπα. Από το παράθυρο της πρόσοψης, δίπλα στην είσοδο του μουσείου και κάτω ακριβώς από τη σκάλα που οδηγεί στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων, μπήκαν οι διαρρήκτες, αφαιρώντας τα κάγκελα. Προχώρησαν στο εσωτερικό, όπου βρίσκονται τα γραφεία του μουσείου, αφαίρεσαν δύο υπολογιστές, cd και αρχειακό υλικό σε κασέτες, πήραν μαζί τους μια κέρινη προτομή του Καρόλου Κουν, θεωρώντας ότι είναι από ορείχαλκο, την οποία εγκατέλειψαν αργότερα και κάπνισαν με άνεση τα τσιγαράκια τους – ποιον να φοβηθούν εξάλλου;
Χθες συνεργεία του Δήμου Αθηναίων επιδιόρθωσαν το σπασμένο παράθυρο και σύντομα θα επιστρέψουν –με σχετική έγκριση– για να το χτίσουν. Αυτό, όπως και το άλλο παράθυρο προς την πλευρά της οδού Ασκληπιού, παραμένει πειρασμός για τους ξενύχτηδες της πλατείας.
«Το χτίσιμο των παραθύρων είναι ο μόνος τρόπος να κλειστεί κάθε πρόσβαση στο μουσείο, ώστε να μην μπαινοβγαίνουν οι δράστες. Δυστυχώς, η κατάσταση είναι απελπιστική», λέει ο ηθοποιός Γιώργος Δεπάστας, ο οποίος μαζί με τη συνάδελφό του Κάτια Αλεξάνδρου πηγαίνουν εθελοντικά για να ελέγξουν τις αίθουσες από τις νυχτερινές επιδρομές. Δεν πάει καιρός από τον περασμένο Μάιο, οπότε έκλεψαν τις προτομές στον κήπο του Πνευματικού Κέντρου και προσπάθησαν να αφαιρέσουν και την προτομή του Αιμίλιου Βεάκη από την είσοδο του μουσείου. Ακριβώς γι’ αυτό οι άνθρωποι του μουσείου κλείδωσαν τις εσωτερικές πόρτες που οδηγούν στον εκθεσιακό χώρο.
Επί της ουσίας, τίποτα δεν αλλάζει. Σχεδόν μεθοδικά το Θεατρικό Μουσείο - Κέντρο Μελέτης και Ερευνας Ελληνικού Θεάτρου απαξιώνεται μαζί με την πολύτιμη βιβλιοθήκη του στα Ανω Πατήσια, ενώ ο πρόεδρος του ΚΜΕΕΘ Κώστας Γεωργουσόπουλος αλλά και μέλη του τρέχουν τακτικά στα δικαστήρια.
Το μουσείο χρωστάει 700.000 ευρώ στο ΙΚΑ και 120.000 ευρώ σε ενοίκια για το διαμέρισμα στο οποίο στεγάζεται η βιβλιοθήκη του φορέα. Χρήματα τα οποία χρωστάει το υπουργείο Πολιτισμού από επιχορηγήσεις που δεν έδωσε στο μουσείο.
Για όλα αυτά έχει εκδοθεί δικαστική απόφαση κατάσχεσης της προσωπικής, κινητής και ακίνητης περιουσίας του κ. Γεωργουσόπουλου, ο οποίος είναι άμισθος πρόεδρος χρόνια τώρα. Τραγέλαφος. Κι ενώ το καλοκαίρι οι ελπίδες αναζωπυρώθηκαν, όταν το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων κήρυξε ομόφωνα διατηρητέα τη συλλογή του Κέντρου, με πρωτοβουλία της Διεύθυνσης Νεώτερου Πολιτιστικού Αποθέματος και Αϋλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς, η συνέχεια ήταν η... ακινησία.
Ελήφθησαν τα πρώτα μέτρα διάσωσης και προστασίας της συλλογής, θα ακολουθήσει ο χαρακτηρισμός των αντικειμένων ξεχωριστά από τις υπηρεσίες, αλλά η πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟΑ αλλού τυρβάζει.
Η πρόταση της μεταφοράς του μουσείου στο Μέγαρο Μουσικής δεν προχωρά. Ο πρόεδρος του Μεγάρου Μουσικής Νίκος Θεοχαράκης επισκέφθηκε πριν από λίγο καιρό τον χώρο, εντυπωσιάστηκε με τον πλούτο των συλλογών, αλλά, όπως φαίνεται, οι εγκαταστάσεις του Μεγάρου δεν επαρκούν. «Ολοι μένουν άναυδοι, γιατί δεν γνωρίζουν ότι το ΚΜΕΕΘ έχει ένα εξαιρετικό αρχείο ενάμιση αιώνα εκτός από τις συλλογές του», λέει ο κ. Γεωργουσόπουλος. «Οταν πρότεινα στον κ. Θεοχαράκη να πάρει το Μέγαρο και τη δική μας Βιβλιοθήκη και να ενωθεί με τη Βιβλιοθήκη Λίλιαν Βουδούρη, απάντησε πως δεν υπάρχει χώρος». Επιπλέον κανείς δεν θέλει το βαρίδι του χρέους.
Εμπαιγμός που ξεκίνησε χρόνια πριν, όταν επρόκειτο να μεταφερθεί το μουσείο σε κτίριο στην οδό Μητροπόλεως επί δημαρχίας Νικήτα Κακλαμάνη. Ο Γιώργος Καμίνης, όταν ανέλαβε, ήθελε τον χώρο για το Μουσείο «Μαρία Κάλλας», που επίσης δεν είδαμε. Εκτοτε το Θεατρικό Μουσείο απαξιώνεται συστηματικά και από όλους.
Εφημεριδα ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ