Το πρόγραμμα Γιούνκερ είναι η πολύφερνη νύφη. Πνιγμένοι στην οικονομική κρίση καταπίνουμε αμάσητο ότι μας προσφερθεί!
Για την Ηλιούπολη το πρόγραμμα Γιούνκερ είναι από μηχανής θεός που θα σώσει την Πόλη από την υπερτοπική κυκλοφορία.
Μεγάλη ιδέα! Καθοριστική ιδέα για την Ηλιούπολη είχε ο Δήμαρχος Ηλιούπολης. Προτείνει τη σύνδεση της Βουλιαγμένης με την Περιφερειακή Υμηττού. Πότε; Εν έτει 2015!
Από το 2007, τουλάχιστον, έχει προταθεί η λύση της σήραγγας προκειμένου να σωθεί ο Υμηττός από την καταστροφή που θα επέφερε μια επέκταση της περιφερειακής Υμηττού. Τότε το 2007 η πρόταση προέκυπτε μέσα σε ένα περιβάλλον που σήμαινε δημόσιο έργο! Ο παράλληλος αγώνας για την προστασία του Υμηττού έφερε ως αποτέλεσμα να απομένει η λύση της Σήραγγας Βουλιαγμένης – Περιφερειακής Υμηττού ως μια καλή τελική λύση.
Σήμερα , τα πράγματα έχουν αλλάξει ριζικά . Μέσα στις νέες συνθήκες είναι ένα ώριμο έργο; Η ωριμότητα του έργου δεν ταυτίζεται με την ανάγκη που θα ικανοποίηση!
Προτάθηκε λοιπόν , να ενταχθεί στο πακέτο Γιούνκερ η σήραγγα Βουλιαγμένης – Περιφερειακής Υμηττού! Εντάχθηκε, γίνεται, επιτέλους η σήραγγα, σώθηκε η Ηλιούπολη. Το μόνο που δεν έχει ανακοινωθεί είναι τα εγκαίνια της σήραγγας! Αφού λοιπόν λύθηκαν όλα τα προβλήματα μένει να βρεθεί και το όνομα της Σήραγγας. Τα δύο ονόματα που παίζουν είναι «Βαλασόπουλος» ή «Τότσικας»!
Χωρίς να έχω καμιά διάθεση μεμψιμοιρίας και προσπαθώντας να κατανοήσω το θέμα της σήραγγας προσπαθώ να ταιριάξω τις ειδήσεις περί σήραγγας με την κοινή λογική . Τι σημαίνει ένταξη; Πόσων τύπων εντάξεις έχομε;
Παλιότερα όταν προγραμματίζονταν σημαντικά δημόσια έργα, με την ένταξη ενός έργου στο προϋπολογισμό του κράτους το έργο γινότανε! Αργά ή γρήγορα , με υπερβάσεις ή όχι , κυρίως με υπερβάσεις, το έργο γινότανε. Η ένταξη λοιπόν ήταν σημαντικό βήμα στη διαδικασία κατασκευής ενός έργου.
Σήμερα και ιδιαίτερα για έργα που θα ενταχθούν στο Πακέτο Γιούνκερ τα πράγματα είναι τελείως διαφορετικά.
Το Πακέτο Γιούνκερ «έρχεται» να βοηθήσει-χρηματοδοτήσει αποκλειστικά ιδιωτικά έργα. Όσον αφορά την σήραγγα το Πακέτο Γιούνκερ θα εντάξει το έργο στα επιλέξιμα έργα αφού προηγούμενα συγκροτηθεί επιχειρηματικός όμιλος που θα χρηματοδοτήσει το έργο και θα αναλάβει την εκμετάλλευση του. Με βάση αυτά :
Το έργο θα στηριχθεί στην κερδοφόρα εκμετάλλευσή του. Δηλαδή ΔΙΟΔΙΑ. Χωρίς ΔΙΟΔΙΑ το εργο θα παραπεμφθεί στο πρόγραμμα Δημοσίων επενδύσεων και φως από εκεί δεν φαίνεται.
Όσον αφορά την ένταξη του έργου στο πρόγραμμα Γιούνκερ, δεν έχουν καμιά σημασία οι εκδηλώσεις προθέσεων για ένταξη ή μη αλλά οι οικονομοτεχνικές μελέτες με βάση τις οποίες αποδεικνύεται η βιωσιμότητα του έργου.
Έχομε λοιπόν ανακοινώσεις επικοινωνιακού χαρακτήρα χωρίς να έχομε πληροφορίες για μελέτες βιωσιμότητας κατά Γιούνκερ.
Το lobby του Τεχνικού επιμελητηρίου δεν κάνει καθόλου λόγο γι αυτό! Η πολιτική εκμετάλλευση που προκύπτει από την επικοινωνιακή κάλυψη του έργου μόνο ως «ιδιοτελή» πολιτική εκμετάλλευση μοιάζει, στο βωμό της οποίας βλάπτεται και το ίδιο το έργο!
Το θέμα των ΔΙΟΔΙΩΝ και της ιδιωτικοποίησης του έργου αναδεικνύει ένα προβληματισμό που έχει να κάνει με το βαθμό που θα απαλλαγεί η Ηλιούπολη από την Υπερτοπική Κίνηση.
Προφανώς με την τοποθέτηση διοδίων δεν είναι δυνατό να γίνουν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις που θα κάνουν σχετικά υποχρεωτική την διάβαση δια της Σήραγγας. Θα παραμείνουν λοιπόν όλες οι οδοί – αρτηρίες που και σήμερα κατευθύνουν την κίνηση στην Κατεχάκη! Πως απαντάει στον προβληματισμό αυτό το lobby του έργου;
Υπάρχει μελέτη με την οποία αποδεικνύεται η βιωσιμότητα του έργου της Σήραγγας και ταυτόχρονη κατάργηση των σημερινών προσβάσεων στη Κατεχάκη; Το έργο είναι ιδιαίτερα σοβαρό από άποψη κόστους και οι απαιτούμενες μελέτες που απαντάνε, με μεγάλο βαθμό προσέγγισης, στα ερωτήματα που αναδεικνύονται υπάρχουν;
Είμαστε λοιπόν μπροστά σε εκθέσεις ιδεών, μία των οποίων ίσως είναι και η παρούσα καταγραφή. Με εκθέσεις ιδεών, το Πακέτο Γιούνκερ δεν χρηματοδοτεί κανένα έργο!
Γιώργος Μπαλτάς
17.4.2016