«Πολύ κακό για το τίποτα» γίνεται γύρω από το φιλοδώρημα και εάν αυτό αποτελεί εισόδημα ή αφορολόγητο δώρο προς τους εργαζομένους.
Το θέμα προέκυψε μετά από απόφαση του Αρείου Πάγου, που καταλήγει ότι το ποσό που αφήνουν πελάτες στον εργαζόμενο θεωρείται μισθός.
Το πρόβλημα εμφανίζεται στις περιπτώσεις που το φιλοδώρημα καταβάλλεται μέσω κάρτας και POS. Προφανώς τα χρήματα που αφήνει ο πελάτης στο τραπέζι, ούτε καταγράφονται, ούτε προσμετρώνται.
Ο Γ. Κουράσης, αντιπρόεδρος της Ομοσπονδίας Εστιατόρων, δήλωσε στον ΣΚΑΪ ότι σύμφωνα με την απόφαση του ανώτατου δικαστηρίου, το φιλοδώρημα θα πρέπει να αποδίδεται στον εργαζόμενο ως μισθός, με κρατήσεις και ασφαλιστικές εισφορές.
Σύμφωνα με τον κ. Κουράση, το ζήτημα προέκυψε από τη διασύνδεση με τις ταμειακές μηχανές. Θέτοντας ως παράδειγμα περίπτωση λογαριασμού 100 ευρώ, που ο πελάτης πληρώνει με κάρτα, είπε:
«Εάν αφήσει 10 ευρώ πουρμπουάρ σύμφωνα με την οδηγία του κ. Πιτσιλή από το 2023 για να μην αποτελεί παράβαση για την επιχείρηση στα νέα POS υπάρχει ειδικό κουμπί για να κρατήσει το φιλοδώρημα».
Όπως είπε δεν υπόκεινται σε ΦΠΑ καθώς αποτελεί εκκρεμή συναλλαγή και στο τέλος του μήνα η επιχείρηση το αποδίδει κανονικά στον εργαζόμενο το πουρμπουάρ παρακρατώντας τις ασφαλιστικές εισφορές.
Ωστόσο εάν δεν τηρηθεί η διαδικασία και χτυπηθεί στο POS 110 ευρώ και στην ταμειακή 100 ευρώ τότε θα υπάρχει πρόβλημα καθώς θα υπάρχει διαφορά τζίρου.
Στο τέλος του έτους στο εκκαθαριστικό θα πρέπει να περιλαμβάνονται και τα φιλοδωρήματα ως πρόσθετες αμοιβές.