Την υπογραφή από το ΤΑΙΠΕΔ της σύμβασης παραχώρησης αναβάθμισης, συντήρησης, διαχείρισης και λειτουργίας των 14 περιφερειακών αεροδρομίων ενέκρινε το κυβερνητικό συμβούλιο οικονομικής πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ), σύμφωνα με την απόφαση που δημοσιεύθηκε χθες στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.
Το ΚΥΣΟΙΠ συνεδρίασε για το ζήτημα στις 13 Αυγούστου.
Ουσιαστικά πρόκειται για τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της Θεσσαλονίκης, της Κέρκυρας, των Χανίων, της Κεφαλλονιάς, της Ζακύνθου, του Ακτίου, της Καβάλας, της Ρόδου, της Κω, της Σάμου, της Μυτιλήνης, της Μυκόνου, της Σαντορίνης και της Σκιάθου για τα οποία είχε πλειοδοτήσει τον Νοέμβριο του 2014 η κοινοπραξία Fraport-Slentel.
Η απόφαση της παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων φέρει τις υπογραφές του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Γ. Δραγασάκη του υπουργού Οικονομικών Ευκλ. Τσακαλώτου, Οικονομίας Γ. Σταθάκης και Παραγωγικής Ανασυγκρότησης Π. Σκουρλέτη.
Ας σημειωθεί ότι τη γερμανική εταιρεία Fraport ελέγχουν με:
-31,35% το ομόσπονδο κρατίδιο της Κεντρικής Γερμανίας Έσση
-20,02% το εμπορικό και βιομηχανικό Επιμελητήριο της Έσσης
- 8,45% ο γερμανικός αερομεταφορέας Lufthansa
- 4,87% η αυστραλιανών συμφερόντων RARE Infrastructure Limited
Το υπόλοιπο 35,31% βρίσκεται στην ελεύθερη αγορά.
Η μεγαλύτερη αποκρατικοποίηση
Το εφάπαξ τίμημα που θα καταβάλει η κοινοπραξία είναι 1,234 δισ. ευρώ, μέγεθος πολλαπλάσιο της αποτίμησης ύψους 340 εκατομμυρίων ευρώ των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
Σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία της προσφοράς, η κοινοπραξία Fraport-Slentel θα καταβάλει εφάπαξ τίμημα ύψους 1,234 δισ. ευρώ, σε ετήσια βάση, μίσθωμα ύψους 22,9 εκατ. ευρώ και ποσό που αντιστοιχεί στο 28,6% του Ebitda.
Ακόμη το συνολικό ποσό που θα καταβάλει στο Δημόσιο για τα 40 έτη παραχώρησης είναι 10,048 δισ. ευρώ.
Επενδύσεις
Ο ανάδοχος από τη θέση σε ισχύ της σύμβασης παραχώρησης θα πρέπει να επενδύσει σε μία τετραετία άνω των 300 εκατ. ευρώ. Το ποσό αυτό αφορά:
-Τα αρχικά έργα αναβάθμισης/ανακαίνισης
-Τα αρχικά νέα έργα & έργα επέκτασης
-τον εξοπλισμός διάσωσης και πυρόσβεσης (κυρίως πυροσβεστικά οχήματα)
-τον εξοπλισμό ελέγχου εναέριας κυκλοφορίας μόνο για τα αεροδρόμια Χανίων και Ανδραβίδας, το οποίο αν και δεν περιλαμβάνεται στα παραχωρούμενα αεροδρόμια είναι υπεύθυνο για τον έλεγχο της εναέριας κυκλοφορία στα Αεροδρόμια Ζακύνθου και Κεφαλονιάς.
Χρονοδιάγραμμα
Τα έργα αναβάθμισης/ανακαίνισης πρέπει να ολοκληρωθούν εντός 20 μηνών από την θέση της σύμβασης σε ισχύ, ενώ τα νέα έργα & τα έργα επέκτασης εντός 48 μηνών από την θέση της σύμβασης σε ισχύ.
Ο παραχωρησιούχος έχει την υποχρέωση κατάρτισης αρχικού Master Plan εντός 5 και Refurbishment Plan εντός 6 μηνών από την υπογραφή της σύμβασης. To Master Plan περιλαμβάνει την περιγραφή και χωροθέτηση των έργων για διάρκεια 20 ετών και εγκρίνεται από την ΥΠΑ κατόπιν γνωμοδότησης του Ανεξάρτητου Μηχανικού ενώ το Refurbishment Plan εγκρίνεται από τον Ανεξάρτητο Μηχανικό, με την ΥΠΑ να έχει δικαίωμα προβολής αιτιολογημένων αντιρρήσεων.
Το Master Plan επικαιροποιείται κάθε 5 έτη και εγκρίνεται με την ίδια διαδικασία, ενώ το Refurbishment Plan κάθε έτος .
Όσον αφορά στις αναλυτικές μελέτες των επιμέρους έργων, αυτές εγκρίνονται από τον ανεξάρτητο μηχανικό, με την ΥΠΑ να έχει δικαίωμα προβολής αιτιολογημένων αντιρρήσεων.
Οι χρεώσεις
Όπως έχουν σημειώσει παλαιότερα κύκλοι του ΤΑΙΠΕΔ, το μέγιστο ύψος των αεροπορικών χρεώσεων μέχρι την ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης των περιφερειακών αεροδρομίων (που θα ολοκληρωθούν το αργότερο σε 48 μήνες από την έναρξη ισχύος της σύμβασης παραχώρησης) θα ανέρχεται σε 13 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη. Έτσι, δεν υπάρχει ουσιώδης αύξηση στις χρεώσεις, δεδομένου ότι η μέση χρέωση αυτήν την περίοδο ανέρχεται σε περίπου 12,7 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη.
Μετά την ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης των περιφερειακών αεροδρομίων και μόνο, το ανώτατο όριο των αεροπορικών χρεώσεων θα ανέρχεται σε 18,5 ευρώ /αναχωρούντα επιβάτη.
Το όριο των 18,5 ευρώ / αναχωρούντα επιβάτη υπολογίστηκε, όπως αναφέρουν κύκλοι του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων, με γνώμονα τον μέσο όρο των αεροπορικών χρεώσεων αεροδρομίων με αντίστοιχα χαρακτηριστικά (ήτοι υψηλή εποχικότητα, τουριστικός χαρακτήρας) στην Νότια Ευρώπη και στη Μεσόγειο.
Σε αυτά τα ποσά πρέπει να προστεθεί χρέωση security ύψους 1,5 ευρώ / αναχωρούντα επιβάτη, με την οποία ο παραχωρησιούχος πρέπει να καλύψει τα κόστη της συγκεκριμένης λειτουργίας, χωρίς να έχει δικαίωμα να βγάλει κέρδος.
Τέλος εκσυχρονισμού και ανάπτυξης
Αναφορικά με το τέλος εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αερολιμένων (ΤΕΑΑ) και χρηματοδότησης μικρών αεροδρομίων και άγονων γραμμών, σήμερα ανέρχεται σε 12 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη για τις πτήσεις εντός Ευρωπαϊκής Ένωσης και σε 22 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη για τις πτήσεις εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Το τέλος αυτό τροποποιείται σε 12 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη ανεξαρτήτως χώρας μέχρι τον Οκτώβριο του 2024. Μειώνεται δηλαδή, σημαντικά η χρέωση για τους επιβάτες που προέρχονται από χώρες εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως αναφέρουν από το ΤΑΙΠΕΔ.
Επίσης, μετά τον Οκτώβριο του 2024, το ΤΕΑΑ θα ανέρχεται σε 3 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη.
Το Δημόσιο έχει λαμβάνειν 1 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη μέσω του ΤΕΑΑ που θα εισπράττεται στα περιφερειακά αεροδρόμια που παραχωρούνται. Τα έσοδα αυτά θα κατευθύνονται για τη χρηματοδότηση της λειτουργίας των υπόλοιπων αεροδρομίων στην Ανώνυμη Εταιρεία Διαχείρισης Περιφερειακών Αεροδρομίων. Η τελευταία ανήκει κατά 100% στο ελληνικό Δημόσιο και αναλαμβάνει μεταξύ άλλων τη λειτουργία, συντήρηση και ανάπτυξή τους.
Η εταιρεία αυτή θα χρηματοδοτεί και τις άγονες γραμμές καθώς και τη λειτουργία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας ως ρυθμιστικής αρχής. Πρόκειται για επιπρόσθετη χρηματοδότηση, αφού τα περιφερειακά αεροδρόμια, που δεν θα αποκρατικοποιηθούν, θα έχουν έσοδα και από το ΤΕΑΑ που θα έχουν απευθείας από την κίνηση επιβατών που διακινούν.
Τις χρεώσεις αυτές θα εγκρίνει η ΥΠΑ που είναι υπεύθυνη για τον έλεγχο της σωστής εφαρμογής των συμβατικών προβλέψεων (για τις αεροπορικές χρεώσεις).
http://politika-gr.blogspot.gr/