Της Ελένης ΔΗΜΟΠΟΥΛΟΥ*
Η Περιφέρεια Αττικής, έχοντας τους κατάλληλους συνεργάτες στο πλευρό της και σε συνεργασία με δημόσιους φορείς όπως πανεπιστήμια και άλλους κοινωνικούς εταίρους (στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων που της δίνει σήμερα ο νόμος του «Καλλικράτη»), θα καταφέρει να δώσει νέα πνοή, σύγχρονη και επιστημονικά σχεδιασμένη, με εξωστρέφεια στη διεθνή κοινότητα και στόχο την ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού αποθέματος της Αττικής για την επόμενη πενταετία
Ο πυκνός πολιτικός χρόνος που όλοι εμείς στην Περιφέρεια Αττικής βιώνουμε από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε τις αρμοδιότητές μας γίνεται ακόμη πυκνότερος όταν τα ζητήματα που καλούμαστε καθημερινά να αντιμετωπίσουμε πρέπει να επιλυθούν με πίεση χρόνου, στο πλαίσιο μιας οικονομίας σε συνθήκες ύφεσης.
Όλη η τουριστική αγορά έχει ήδη αρχίσει να προβάλλει και να προωθεί τους προορισμούς της στα διεθνή εμπορικά κέντρα και να ετοιμάζεται για μία ακόμη τουριστική σεζόν που, φέτος, για πρώτη φορά, ελπίζουμε να έρθει μαζί με μια αριστερή κυβέρνηση, στο πιο κρίσιμο πολιτικό-ιστορικό σημείο για τη χώρα μας.
Η νέα Περιφερειακή Αρχή αντιμετωπίζει την πρόκληση που ονομάζεται «τουρισμός στην Αττική», με μεγάλη ευθύνη και, παράλληλα, με:
* προσεκτική μελέτη των διαθέσιμων επιστημονικών μελετών - στοιχείων,
* συγκέντρωση και αξιολόγηση του υπάρχοντος προωθητικού υλικού, εντοπισμό λαθών, αβλεψιών,
* ανίχνευση και καταγραφή των διοικητικών δυνατοτήτων της και συγκρότηση δυνάμεων για στοχευμένες και ορθολογικές ενέργειες προβολής, χωρίς σπατάλες και υπερφίαλες καμπάνιες,
* στελέχωση της Διεύθυνσης Τουρισμού (που, σημειωτέον, υπήρχε μόνο στο Οργανόγραμμα), με στόχο τη δημιουργία μόνιμων δημόσιων δομών και, τέλος, με αίσθηση του βάρους της ευθύνης που μας αναλογεί στη συγκεκριμένη συγκυρία της ανθρωπιστικής κρίσης, η οποία δοκιμάζει κυρίως και πρωτίστως τους νέους.
Με αυτά τα δεδομένα, θα ήταν εκτός τόπου και χρόνου, καθώς και γελοίο -αν δεν ήταν τραγικό-, να κάναμε λόγο για μεγάλες και φανταχτερές επικοινωνιακές δράσεις προβολής της Αττικής στο εξωτερικό. Έτσι, έχουμε επικεντρωθεί στις απολύτως αναγκαίες και σημαντικές παρουσίες της Περιφέρειας Αττικής σε εκθέσεις στο εξωτερικό, αρχικά για το α' εξάμηνο του 2015, και ταυτόχρονα προσανατολιζόμαστε στην κατάρτιση Συνολικού Στρατηγικού Σχεδιασμού Τουριστικής Ανάπτυξης και Προβολής για την επόμενη 5ετία, για την περίοδο 2015-2020.
Το Στρατηγικό αυτό Σχέδιο, ανύπαρκτο έως σήμερα, στη μεγαλύτερη Περιφέρεια της χώρας, θα προέλθει από τη συνεργασία μας με νέους επιστήμονες ελληνικών πανεπιστημίων και θα αποτελέσει ένα σύγχρονο εργαλείο στα χέρια των Περιφέρειας Αττικής.
Κάτι που γίνεται για πρώτη φορά, με συντονισμένο και σχεδιασμένο τρόπο. Συγκεκριμένα, οι στόχοι και οι προτεραιότητες του Στρατηγικού Σχεδίου θα είναι:
* Να προσελκύσει τη δημιουργία νέων τουριστικών επιχειρήσεων και να στηρίξει την καινοτομική επιχειρηματικότητα με χρηματοδοτικά εργαλεία το ΠΕΠ Αττικής, καθώς και ευρωπαϊκά προγράμματα.
* Να στηρίξει την ορθολογική διαχείριση των επισκεπτών και του προορισμού της Αττικής με κριτήριο τη φέρουσα ικανότητα των επιμέρους διαφορετικών προορισμών (του κέντρου της Αθήνας, των νησιών του Σαρωνικού, των παραλιών της Αττικής, των ορεινών όγκων Πεντέλης και Υμηττού, του Πειραιά κ.λπ.).
* Να προστατεύσει το αττικό περιβάλλον, τις παραλίες και τις ακτές της, που προσδίδουν μοναδικότητα στο τοπίο.
* Να αναδείξει τους σημαντικούς πολιτιστικούς της πόρους, γνωστούς σε όλο τον κόσμο, ισόρροπα και σύμφωνα με την ιδιαιτερότητα και τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας σε όλες τις γωνιές της.
* Να αναδείξει ξεχωριστές γιορτές και ξεχασμένες συνήθειες και επαγγέλματα και γενικώς να προβάλει την αυθεντικότητα της ζωής στη σύγχρονη Αττική.
Για την Αττική ειδικότερα, απαιτούνται:
1. Ανάπτυξη νέων προϊόντων - υπηρεσιών: Συνολικός στρατηγικός σχεδιασμός της μητροπολιτικής Αττικής ως ενιαίου συνόλου, με παράλληλη ανάπτυξη των καταλληλότερων μορφών τουρισμού για την ανάδειξη του μοναδικότητας του προορισμού με δεδομένη τη χαμηλή εποχικότητα και επομένως τη δυνητική δωδεκάμηνη τουριστική κίνηση (Αθήνα - Πειραιάς - Νησιά Αργοσαρωνικού).
2. Διαχείριση προϊόντων - υπηρεσιών: Ανάπτυξη σύγχρονων συστημάτων διαχείρισης προορισμών (destination management system) μέσα από προηγμένες και κατάλληλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες, καθώς και από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, από έναν φορέα δημοσίου συμφέροντος, για όλη την Αττική.
3. Προβολή προϊόντων - υπηρεσιών: Σχέδιο στρατηγικής προβολής της Περιφέρειας Αττικής για την ανάδειξη των συγκριτικών πλεονεκτημάτων της και των πολλαπλών εναλλακτικών τουριστικών προϊόντων της, με παράλληλη διείσδυση σε νέες τουριστικές αγορές μέσα από σύγχρονα εργαλεία (on line marketing, social media).
4. Διανομή προϊόντων - υπηρεσιών: Ανάπτυξη επαγγελματικών συνεργασιών για την ενιαία διεθνή διανομή του τουριστικού προϊόντος σε όλες τις εποχές του έτους. Απαιτούνται επίσης διεθνείς μικρότερες εξειδικευμένες συνεργασίες και προσπάθεια αποφυγής ολοκληρωτικών εξαρτήσεων.
Η Περιφέρεια Αττικής, έχοντας τους κατάλληλους συνεργάτες στο πλευρό της και σε συνεργασία με δημόσιους φορείς όπως πανεπιστήμια και άλλους κοινωνικούς εταίρους (στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων που της δίνει σήμερα ο νόμος του «Καλλικράτη»), θα καταφέρει να δώσει νέα πνοή, σύγχρονη και επιστημονικά σχεδιασμένη, με εξωστρέφεια στη διεθνή κοινότητα και στόχο την ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού αποθέματος της Αττικής για την επόμενη πενταετία, χωρίς οικονομικές επικαλύψεις ενεργειών με άλλους φορείς και με κύριο γνώμονα την αποτελεσματικότερη διαχείριση των οικονομικών πόρων της.
Έχουμε επίσης την υποχρέωση να προσπαθήσουμε να αντιμετωπίσουμε τα χρόνια συσσωρευμένα προβλήματα που επηρεάζουν αρνητικά την τουριστική εικόνα της πόλης και όλης της Αττικής, που αφορούν πολλές φορές αρμοδιότητες της κεντρικής διοίκησης - δικαιοδοσίας, αλλά και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τα οποία είναι:
* Η γκετοποίηση του αστικού κέντρου της Αθήνας.
* Η τρέχουσα οικονομική - κοινωνική καταστροφή των μεσαίων στρωμάτων.
* Το σημαντικό κοινωνικό πρόβλημα των αστέγων της Αθήνας.
* Τα πολλά κλειστά μαγαζιά και η εικόνα εγκατάλειψης.
* Η παραβατικότητα, η έλλειψη ασφάλειας και επαρκούς αστυνόμευσης.
* Η αύξηση της εγκληματικότητας και του φασιστικού φαινομένου, με έμφαση σε μεγάλες και ιστορικές γειτονιές της Αθήνας.
* Η έλλειψη υπηρεσιών καθαριότητας, περιβαλλοντικής προστασίας, αρχιτεκτονικής, αισθητικής, κηποτεχνίας κ.λπ.
* Η έλλειψη ελεύθερων χώρων και πρασίνου.
* Η διαπλοκή και διαφθορά στους χώρους εστίασης και διασκέδασης.
Αυτό είναι ένα μεγάλο στοίχημα για εμάς στην Περιφέρεια Αττικής, προς όφελος όχι μόνο των επιχειρηματιών του τουρισμού, αλλά όλης της κοινωνίας υποδοχής, των πολιτών, δηλαδή όλης της Αττικής.
* Η Ελένη Δημοπούλου είναι πολιτικός επιστήμων, εντεταλμένη περιφερειακή σύμβουλος τουριστικής προβολής της Περιφέρειας Αττικής.
αναδημοσίευση απο: Η ΑΥΓΗ