ΕΝΩΠΙΟΝ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ ΤΗΣ ΕΠΙΚΡΑΤΕΙΑΣ
Α Ι Τ Η Σ Η Α Κ Υ Ρ Ω Σ Ε Ω Σ
1. Παναγιώτη Τότσικα του Γεωργίου, οδός Πύρρωνος 77, Ηλιούπολη, Τ.Κ 16341.
2. Αναστάσιου Κεφαλά του Ηλία, οδός Ναυσικάς 1, Ηλιούπολη, 16344
3. Χρήστου Κοκοτίνη του Βασιλείου, οδός Ολυμπιονικών 1, Ηλιούπολη, 16342
4. Δημήτριου Καλαντίδη του Ιωάννη, Ηρώς Κωνσταντοπούλου 59-61, Ηλιούπολη 16343
5. Χαράλαμπου Σωτηρόπουλου του Αντωνίου, οδός Μακεδονίας 31,, Ηλιούπολη,16342
6. Αθανασίας Τσιρταβή του Κωνσταντίνου, οδός Τοσίτσα 32, Ηλιούπολη, 16346
7. Ευαγγελίας Δημητρίου του Κωνσταντίνου, Σκρά 10 Ηλιούπολη, 16346
8. Ιωάννας Φώσκολου του Λεονάρδου, οδός Μ. Τσαλίκη 16, Υμηττός , 170236
9. Εμμανουήλ Θεοδωρακόπουλου του Ιωάννη, οδός Ξάνθης 87, Αγ. Δημήτριος, 17341
10. Παναγιώτη Κωνσταντίνου του Ιωάννου, Δραγατσανίου 36, Άγιος Δημήτριος,17341
11. Στυλιανής Παλαιολόγου του Μιχαήλ, οδός Δεκανέος Χρήστου Νικολάου 30, Αγ. Δημήτριος,17343
12. Ευάγγελου Παπασπύρου του Βησσαρίωνα, οδός Ηπείρου 15Α,Παλαιό Φάληρο, 17563
13. Ροδούλας Κωνσταντινίδου του Γεωργίου, οδός Ρήγα Φεραίου 48, Παλαιό Φάληρο 17563
14. Ουρανίας ?Aντωνίας Αργυροπούλου του Ιωάννη, Μεσολογγίου 25, Παλαιό Φάληρο, 17563
Κ Α Τ Α
Του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής, εδρεύοντος στην Αθήνα , νομίμως εκπροσωπουμένου
ΚΑΙ ΥΠΕΡ ΤΗΣ ΑΚΥΡΩΣΕΩΣ
1) Της με Αρ. Πρωτ. Φ2989/3515, 16- 9-2014, απόφασης του Γενικού Γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής με θέμα «Μελέτη οριοθέτησης ρέματος Πικροδάφνης (εντός των ορίων του Δήμου Ηλιούπολης, από τη Λεωφόρο Μαρίνου Αντύπα έως την Λεωφόρο Βουλιαγμένης)».
2) Κάθε συναφούς και συνεφελκομένης προς τις παραπάνω πράξεως ή παραλείψεως.
______________________________________________________
Ι.ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Με την προσβαλλομένη με τον απατηλό τίτλο ««Μελέτη οριοθέτησης ρέματος Πικροδάφνης (εντός των ορίων του Δήμου Ηλιούπολης, από τη Λεωφόρο Μαρίνου Αντύπα έως την Λεωφόρο Βουλιαγμένης» επιχειρείται η ολοκλήρωση της καταστροφής και η μετατροπή του τελευταίου φυσικού τμήματος του ρέματος στην Ηλιούπολη σε ανοικτό οχετό από συρματοκιβώτια (σαρτζανέτια) με αποψίλωση της παραρεμάτιας βλάστησης,
ΛΟΓΟΙ ΑΚΥΡΩΣΕΩΣ
1.Η οριοθέτηση του ρέματος χωρεί από αναρμόδιο όργανο και καθ? υπέρβαση αρμοδιότητας , σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, όπως αυτή έχει παγίως ερμηνευθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 43 παρ. 2 εδ. α? και β? και του άρθρου 24 παρ. 1 Συντάγματος από το Δικαστήριό Σας. Ειδικότερα, η οριοθέτηση του ρέματος θα έπρεπε να χωρήσει βάσει εκδιδόμενου προεδρικού διατάγματος, όπως αυτό ορίζεται ρητώς από το άρθρο 6 παρ. 1-3 ν. 880/1979.
2. Η προσβαλλόμενη πράξη δεν εκδόθηκε σύμφωνα με την ισχύουσα για αυτήν νόμιμη διαδικασία, κατά τις διατάξεις του ν. 3852/2010, όπως αυτές έχουν ερμηνευθεί από την προαναφερόμενη νομολογία του ΣτΕ σχετικά με την συνταγματική προστασία των ρεμάτων. Συνεπώς, εκδόθηκε κατά παραβίαση της υφιστάμενης νομοθεσίας αλλά και κατά παραβίαση ουσιώδους τύπου.
3. Η προσβαλλομένη παραβιάζει την αρχή της σφαιρικής εκτίμησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων
4. Η Υδρολογική και Γεωτεχνική μελέτη του έργου, οι περιβαλλοντικοί όροι του οποίου εγκρίνονται με την προσβαλλομένη παραβιάζουν τους κανόνες της τεχνικής και της επιστήμης ,και εξ αυτού του λόγου οι προσβαλλόμενη πράξη διαθέτει πλημμελή και εσφαλμένη αιτιολογία
ΙΙ. ΙΣΤΟΡΙΚΟ
Tο ρέμα της Πικροδάφνης πηγάζει από τις ανατολικές υπώρειες του Υμηττού στην περιοχή του Καρέα και εκτείνεται μαζί με τους παραποτάμους του μέσα στα όρια των Δήμων Βύρωνα, Ηλιούπολης, Αγίου Δημητρίου, Παλαιού Φαλήρου και Αλίμου Το μήκος της κύριας μισγάγγειας της Πικροδάφνης είναι 9.310 μέτρα, η δε λεκάνη απορροής της καταλαμβάνει έκταση 22,57τετραγωνικά χιλιόμετρα
Το "άναντι" τμήμα της λεκάνης απορροής της Πικροδάφνης είναι ορεινό και το υδρογραφικό δίκτυο σε αυτή την περιοχή περιλαμβάνει μεγάλο αριθμό μικρών ρευμάτων ,τα οποία συνιστούν τους δύο κύριους κλάδους του ρέματος. Ο πρώτος κλάδος ακολουθεί αρχικά βορειοδυτική πορεία και κατόπιν στρέφεται δυτικά-νοτιοδυτικά , σχηματίζοντας τον μεγαλύτερο δεξιό παραπόταμο του ρέματος. Ο άλλος κλάδος που αποτελεί την κύρια μισγάγγεια του ρέματος της Πικροδάφνης έχει νοτιοδυτική διεύθυνση και καταλήγει στο Σαρωνικό κόλπο.
Το ρέμα της Πικροδάφνης διατηρείται ακόμη στο μεγαλύτερο μήκος του ανοικτό, διερχόμενο από περιοχές των Δήμων Ηλιούπολης, Αγίου Δημητρίου, Παλαιού Φαλήρου και Αλίμου. Κλειστό είναι μόνο το αρχικό του τμήμα καθώς και η παλαιά κοίτη Καρέα. Η βλάστηση στα περισσότερα σημεία του ρέματος και της παραρεμάτιας περιοχής είναι πυκνή , με εναλλαγές από Πεύκα, Ευκαλύπτους, Θάμνους, Πικροδάφνες και Καλαμιές. Έτσι αποτελεί τον τελευταίο χώρο μιάς πυκνοδομημένης έκτασης ( ποσοστό καλύψεως των οικοπέδων άνω του 60 %), στον οποίο κυριαρχεί ακόμη ο χαρακτήρας του φυσικού περιβάλλοντος, τελευταίο ενθύμιο μιας άλλοτε εκτεταμένης καταπράσινης ζώνης , συμβάλλοντας στην ανανέωση του αέρα και συντελώντας καθοριστικά σε καλύτερες συνθήκες ζωής
Ειδικότερα το πρώτο τμήμα του ρέματος που διέρχεται από την Ηλιούπολη, έχει μήκος περί τα 700 μέτρα και η κοίτη του ήταν βαθειά με απότομα φυσικά πρανή. Στο επίπεδο του δρόμου υπήρχαν διαμορφωμένα πλατώματα με πυκνή βλάστηση από πεύκα και ευκάλυπτους και αξιόλογη πανίδα.
Δυστυχώς το 2001 και χωρίς να υπάρχει κανένας λόγος αντιπλημμυρικής προστασίας, τα 500 μ περίπου καταστράφηκαν και μετετράπησαν σε ανοικτό οχετό από μπετόν με επένδυση από λιθοδομή , ενώ αποψιλώθηκε η παραρεμάτια βλάστηση. Τα έργα σταμάτησαν με προσωρινή διαταγή του ΣτΕ . Το μοναδικό κομμάτι που έμεινε άθικτο ήταν τα τελευταία 200 μ τα οποία διατηρούν την αρχική τους μορφή, ενθύμιο του άλλοτε πανέμορφου ρέματος της Ηλιούπολης.
Όμως με την προσβαλλομένη με τον απατηλό τίτλο ««Μελέτη οριοθέτησης ρέματος Πικροδάφνης (εντός των ορίων του Δήμου Ηλιούπολης, από τη Λεωφόρο Μαρίνου Αντύπα έως την Λεωφόρο Βουλιαγμένης» επιχειρείται η ολοκλήρωση της καταστροφής και η μετατροπή του τελευταίου φυσικού τμήματος του ρέματος στην Ηλιούπολη σε ανοικτό οχετό με συρματοκιβώτια (σαρτζανέτια) με αποψίλωση της παραρεμάτιας βλάστησης,
Κατά το δεύτερο τμήμα του από την Λεωφόρο Βουλιαγμένης έως τη Λεωφόρο Αγίου Δημητρίου, η κοίτη είναι στενή και βαθιά με σχετικά απότομα πρανή και θαμνώδη βλάστηση. Στο τρίτο τμήμα, που διασχίζει την Αγ Βαρβάρα του Π.Φαλήρου, η κοίτη του έχει μεγαλύτερο εύρος με πυκνή βλάστηση από πικροδάφνες και καλαμιές. Από την Λεωφόρο Αμφιθέας μέχρι το Εδεμ ,το ρέμα της Πικροδάφνης συνεχίζει με σχετικά χαμηλά πρανή ,από τη μιά μεριά φυσικά με πυκνή βλάστηση από πικροδάφνες, καλάμια, ευκαλύπτους και από την άλλη επενδεδυμένα εν μέρει με σκυρόδεμα. Γενικά η βλάστηση καθ'όλο το μήκος της Πικροδάφνης είναι δασώδης, αραιή δασώδης,θαμνώδης και κατά μικρή έκταση χορτολιβαδική, αποτελούμενη από χαλέπιο πεύκη, πρίνους, φρύγανα και πόες κλπ.
Το ρέμα της Πικροδάφνης αποτελεί σημαντικό βιότοπο για τα πουλιά . Εχουν καταγραφεί σημαντικοί πληθυσμοί και πολλά έιδη ορνιθοπανίδας, Σταυροχελίδονα (Ηirundo rustica), Αηδόνια (L. Pegarhynchos), Δενδροσπουργίτες ( Passer Hispinoelensis),Σπιτοσπουργίτες ( Passer Domesticus) ,Κότσυφες (Turdus Merula), Κεδρότσιχλες (Turdus . Pillaris) , Κοκκινότσιχλες (Turdus . Iliarius) ,Κελαιδότσιχλες (Turdus . Philomelos), Σπίνοι (Frigilla Coelees), Φλώροι (Carduelis Chloris), Καρδερίνες (Carduelis Carduelis), Κοκκινολαίμηδες (Erithacus Rubecula),Δεκαοχτούρες
( Streptobelia Decaocto),Ψαρόνια ( Sturnus Vulgaris), Στακτοσουσουράδες( Motacilla Cinerea) ,Ασημόγλαρους (Larus Argentatus) κ.α. Επίσης υπάρχει μεγάλος πληθυσμός από Βατράχους (Bufo Bufo) καθώς και Σκαντζόχοιροι (Epinaceus Europaeus), χερσαίες χελώνες (Testudo Hermani) κ.α.
Η σημαντική περιβαλλοντική και αισθητική αξία του ρέματος Πικροδάφνης για όλο το Λεκανοπέδιο της Αττικής έχει αναγνωριστεί και με απόφαση ΥΠΕΧΩΔΕ αρ. 9173/ 1642 (ΦΕΚ 281Δ' /1993), με την οποία χαρακτηρίσθηκε ως "ιδιαίτερου περιβαλλοντικού ενδιαφέροντος".
Ακόμη αναγνωρίστηκε από το νέο Ρυθμιστικό της Αθήνας ( ν. 4227/14 ΦΕΚ 156 Α), το οποίο το κατατάσσει (παρ ΙΧ ,άρθρο 20, παρ 2γββ ) στους υγρότοπους προτεραιότητας Β για τους οποίους ισχύουν τα κάτωθι:
«Μέχρι την οριοθέτηση τους: η οποιαδήποτε ενέργεια ή σχεδιασμός στην άμεση και ευρύτερη περιοχή γίνεται με γνώμονα την ολοκληρωμένη οριοθέτηση των υγροτόπων και του άμεσα περιβάλλοντος χώρου , με τη σύμφωνη γνώμη του Οργανισμού Αθήνας . Προστατεύονται, βελτιώνονται, αποκαθίστανται και αναδεικνύονται τα υγροσκοπικά χαρακτηριστικά των υγροτόπων και λαμβάνονται μέτρα για την προστασία της λεκάνης απορροής του.»
Σημειωτέον το ρέμα δεν έχει οριοθετηθεί με την έκδοση σχετικού Π.Δ, σύμφωνα με το άρθρο 6 του ν.880/1979,όπως συμπληρώθηκε με το άρθρο 6 του ν.2052/92.
Το έτος 1985 είχε συνταχθεί προμελέτη για το σύνολο του ρέματος Πικροδάφνης και τα συμβάλλοντα σε αυτό ρέματα Καλογήρων, Καλογραιών (Κοψαχείλας) και Αμαλίας , από την "ΥΔΡΟΜΕΤ Σύμβουλοι Μηχανικοί ΕΠΕ " , η οποία είχε εγκριθεί με την 4074 /3-3-86 απόφαση του ΔΣ της ΕΥΔΑΠ. Η προμελέτη αυτή προέβλεπε κάλυψη του ρέματος, κατασκευή ευθυγραμμισμένου κλειστού αγωγού ομβρίων και πάνω από αυτόν οδού μέσης κυκλοφορίας με 2+2 λωρίδες κυκλοφορίας και ενδιάμεση νησίδα.
H προμελέτη προέβλεπε ακόμη την κατασκευή περιφερειακής τάφρου Υμηττού για την ανακούφιση των πλημμυρικών παροχών του Ιλισσού, καθώς και αγωγού εκτροπής του ρέματος Ζωοδόχου Πηγής στο ρέμα Πικροδάφνης
To 1994 εξαγγέλθηκε από τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ η περιβαλλοντική προστασία και ανάδειξη του ρέματος της Πικροδάφνης, στα πλαίσια του προγράμματος "Αττική SOS'.
Το 1995 το ΥΠΕΧΩΔΕ αποφάσισε να θεσπίσει μέτρα για την προστασία και ανάδειξη της ρεματιάς Πικροδάφνης και άρχισε " η διαδικασία χαρακτηρισμού της ως 'προστατευόμενου φυσικού σχηματισμού' σύμφωνα με το άρθρο 21, παρ 1 του Ν1650/1986 (ΦΕΚ 160/Α)", όπως αναφέρει η υπαρ 5881/1007/95 ΚΥΑ των υπουργών Γεωργίας και ΠΕΧΩΔΕ (ΦΕΚ 99/Δ/27-2-95),
Βάσει της υπαρ 51829/2425/7-6-95 Υπουργικής Απόφασης, ανετέθη στο Εργαστήριο Εγγειοβελτιωτικών ¨Εργων και Διαχείρισης Υδατικών Πόρων του ΕΜΠ, με υπεύθυνο τον καθηγητή κ. Γ.Τσακίρη, να εκπονήσει ερευνητικό πρόγραμμα με θέμα " Πλαίσιο Περιβαλλοντικής Διευθέτησης Ποδονίφτη και Πικροδάφνης Ν.Αττικής" .
Εν συνεχεία, βάσει των πορισμάτων του ερευνητικού προγράμματος εξεπονήθη από τη Δ/υνση Ειδικών Εργων Αναβάθμισης Περιοχών (ΔΕΕΑΠ) του ΥΠΕΧΩΔΕ, Ειδική Περιβαλλοντική Μελέτη (ΕΠΜ)" Για την προστασία και ανάδειξη του ρέματος Πικροδάφνης Ν.Αττικής και της ευρύτερης περιοχής" και η οποία προβλέπει
? την περιβαλλοντική διευθέτηση του χειμαρρικού ρεύματος με τεχνικά έργα που συνεπάγονται την εξασφάλιση της ελεύθερης ροής των υδάτων σε φυσική κοίτη, ( αποκομιδή των αποριμάτων, απομάκρυνση των τεχνητών αποθέσεων, κατεδάφιση των αυθαιρέτων κτισμάτων, τοίχων αντιστήριξης κ.α.), τη σταθεροποίηση των πρανών με φύτευση, την κατ εξαίρεση περιορισμένη χρήση των λιθοδομών ή της λιθεπένδυσης.
? έργα αισθητικής και αρχιτεκτονικής ανάπλασης της παραρεμάτιας και της ευρύτερης περιοχής
? νομοθετική κατοχύρωση που θα διασφαλίσει τη δημιουργία ,τη λειτουργία και τη συντήρηση του προτεινόμενου χώρου, καθώς και την προσαρμογή ή συμβατότητα του γύρω αστικού χώρου με το χειμαρρικό τοπίο.
Με βάση τα συμπεράσματα της παραπάνω ΕΠΜ συνετάγη σχέδιο Π.Δ/τος " Για την προστασία και ανάδειξη του χειμαρικού ρεύματος Πικροδάφνης Ν.Αττικής και της ευρύτερης περιοχής". Η ΕΠΜ και το σχέδιο Π.Δ/τος, εστάλησαν στη Διεύθυνση Περιβαλλοντικού Σχεδιασμού του ΥΠΕΧΩΔΕ πρός έγκριση και στους συναρμόδιους φορείς για γνωμοδότηση, καθώς και στην ΕΥΔΑΠ γιά να εκφράσει τις απόψεις της.
Αντί να εγκριθεί η ΕΠΜ της Διεύθυνσης Ειδικών ΄Εργων Αναβάθμισης Περιοχών (ΔΕΕΑΠ) του ΥΠΕΧΩΔΕ, αντίθετα η ΕΥΔΑΠ είχε προωθήσει την έγκριση δύο Μ.Π.Ε που αφορούσαν έργα διευθέτησης του ρέματος (με εγκιβωτισμό της κοίτης και των πρανών σε οπλισμένο σκυρόδεμα, ευθυγραμμίσεις και αλλαγή της κοίτης κ.α.) στα τμήματα του ρέματος που περνούν από την Ηλιούπολη και τον Αγ. Δημήτριο Ηλιούπολης και την έκδοση των υπ αρ 61125( 68965) / 676/29-1-1999 και υπ αρ 108211/ 9-6-1998 ΚΥΑ Υπουργείων .ΠΕΧΩΔΕ -ΓΕΩΡΓΙΑΣ - ΕΣΩΤΕΡΙΚΩΝ ,ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗΣ με τις οποίες εγκρίνονται οι περιβαλλοντικοί όροι των παραπάνω έργων.
Μετά από προσφυγές στο ΣτΕ που κατέθεσαν οι κάτοικοι των δήμων Παλαιού Φαλήρου και Αλίμου κατά των δύο προαναφερθεισών ΚΥΑ εκδόθηκαν δύο ακυρωτικές αποφάσεις 1126 & 1127/2004 του Ανώτατου Ακυρωτικού Δικαστηρίου, με τις οποίες ακυρώνεται η ΚΥΑ με την οποία εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου «Διευθέτηση τμήματος του ρέματος Πικροδάφνης, μήκους περίπου 1.770m από τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης έως τη Λεωφόρο Αγίου Δημητρίου του Δήμου Αγίου Δημητρίου Ν. Αττικής». Η ΚΥΑ με την οποία εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του έργου «Διευθέτηση τμήματος του ρέματος Πικροδάφνης, μήκους 695m, από τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης έως την οδό Σαρανταπόρου του Δήμου Ηλιούπολης για την Ηλιούπολη δεν ακυρώθηκε για το μοναδικό λόγο ότι οι αιτήσεις ακυρώσεως θεωρήθηκαν εκπρόθεσμες ως προς αυτήν.
Με την υπ? αρ. 3849/2006, απόφαση του το Συμβούλιο Επικρατείας ακυρώνει τις υπ? αρ. 5400/7-2-2003 και 5661/10-2-2003 αποφάσεις της Υφυπουργού Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, με τις οποίες επιχειρείτο η νομιμοποίηση των ίδιων παρεμβάσεων που προέβλεπε και η ακυρωθείσα ΚΥΑ στον Αγ. Δημήτριο , θεωρουμένων όμως αυτή τη φορά ως «οριοθέτηση» του ρέματος και συνδεόμενες με την τροποποίηση του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου δήμου Αγίου Δημητρίου Αττικής,
Με την υπ? αριθμ. 1242/2008 απόφασή του, το Συμβούλιο Επικρατείας, κατόπιν νέου αιτήματος των κατοίκων, απευθύνεται στο Υπουργείο ΠΕ.ΧΩ.Δ.Ε. για να εκδώσει προεδρικό διάταγμα οριοθετήσεως του ρέματος Πικροδάφνης στο σύνολό του, τεκμηριωμένης με τα κατά νόμο αναγκαία στοιχεία και μελέτες, προκειμένου να διασφαλιστεί η ακώλυτη λειτουργία του ως οικοσυστήματος.
Στην πρόσφατη απόφασή του με αριθμό 899/2011 , το ΣτΕ απεφάνθη ότι δεν είναι νόμιμη η προσωρινή οριοθέτηση ρέματος βάσει διατάξεως του Κτιριοδομικού Κανονισμού, υπό την έννοια ότι δεν μπορεί να υπάρξει άλλου τύπου έγκριση οριοθέτησης από αυτήν που προβλέπει το άρθρο 6 ν. 880/1979.
Σήμερα επιχειρείται ξανά η μετατροπή του ρέματος σε ανοικτό οχετό με συρματοκιβώτια (σαρτζανέτια) τόσο με την προσβαλλομένη όσο και την υπό εκπόνηση μελέτη με τον επίσης απατηλό τίτλο «Μελέτη Ανάπλασης ρέματος Πικροδάφνης (από Λ. Βουλιαγμένης έως εκβολή)». Την προσβαλλόμενη πράξη πληροφορηθήκαμε την 17-9-2014.
Αλλωστε, το ρέμα της Πικροδάφνης δεν έχει μόνιμη ροή και τα πλημμυρικά φαινόμενα που έχουν παρατηρηθεί κατά την διάρκεια έντονων βροχοπτώσεων συνδέονται κυρίως με τοπικές στενώσεις που οφείλονται σε ανθρώπινες επεμβάσεις όπως παραδέχεται η ΜΠΕ. Δηλαδή αυτές ακριβώς τις επεμβάσεις χάριν των οποίων σχεδιάζεται η καταστροφή του ρέματος.
ΙΙΙ ΕΝΝΟΜΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ
Ως προς την προσβολή της άνω πράξεως έχουμε έννομο συμφέρον δεδομένου ότι είμαστε άπαντες κάτοικοι των παραρεμάτιων περιοχών, Ηλιούπολης, Αγίου Δημητρίου και Π.Φαλήρου.
Διακυβεύεται δε κατά τρόπο άμεσο μέσω της προσβαλλομένης, η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και των οικοσυστημάτων του ρέματος , καθώς και η ποιότητα της ζωής μας, λόγω της μετατροπής του ρέματος σε ανοικτό οχετό από συρματοκιβώτια, που εκτός των άλλων είναι και ιδιαίτερα ακαλαίσθητα, και τίθεται σε άμεσο κίνδυνο η φυσική κοίτη και η φυσική λειτουργία του ρέματος, επιπλέον δε ενισχύεται ο κίνδυνος πλημμυρών στο κατάντη του ρέματος.
Συνεπώς νομίμως ασκούμε το συνταγματικό δικαίωμα μας στο περιβάλλον κατά το άρθρο 24 παρ.1 Συντάγματος.
IV ΛΟΓΟΙ ΑΚΥΡΩΣΕΩΣ
1.Η οριοθέτηση του ρέματος χωρεί από αναρμόδιο όργανο και καθ? υπέρβαση αρμοδιότητας , σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, όπως αυτή έχει παγίως ερμηνευθεί σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 43 παρ. 2 εδ. α? και β? και του άρθρου 24 παρ. 1 Συντάγματος από το Δικαστήριό Σας. Ειδικότερα, η οριοθέτηση του ρέματος θα έπρεπε να χωρήσει βάσει εκδιδόμενου προεδρικού διατάγματος, όπως αυτό ορίζεται ρητώς από το άρθρο 6 παρ. 1-3 ν. 880/1979.
Η προσβαλλόμενη πράξη εμπεριέχει υπό τον ασαφή και νομοτεχνικά λανθασμένο όρο «Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων για την οριοθέτηση του ρέματος Πικροδάφνης» δυο διαφορετικού τύπου διοικητικές ρυθμίσεις κανονιστικού χαρακτήρα σχετικά με τμήμα 200 μέτρων του ρέματος Πικροδάφνης μεταξύ της Λεωφόρου Μαρίνου Αντύπα και της Λεωφόρου Βουλιαγμένης.
Αφ?ενός μεν εμπεριέχει την μερική οριοθέτηση του ρέματος της Πικροδάφνης κατά την ως άνω έκταση. Θυμίζουμε εδώ ότι σύμφωνα με την νομολογία του ΣτΕ η οριοθέτηση του ρέματος σημαίνει κατά βάση τον καθορισμό της οριογραμμής του ρέματος , όπως αυτή αποτυπώνεται επί τοπογραφικού και υψομετρικού διαγράμματος, και μάλιστα την αποτύπωση της φυσικής κοίτης του ρέματος, η οποία είναι φυσικό και όχι ανθρώπινο δημιούργημα και ανταποκρίνεται στον χαρακτήρα του ρέματος ως υδρογεωλογικού στοιχείου αλλά και ως οικοσυστήματος , που περιλαμβάνει την σχετική χλωρίδα και πανίδα (βλ. σχετικά και την απόφαση 899/2011 ΣτΕ) . Η αποτύπωση εκκινεί από την φυσική διαμόρφωση του ρέματος αλλά λαμβάνει υπ?όψιν και τυχόν ανθρώπινες επεμβάσεις. Προϋποθέτει δε η οριοθέτηση σχετική υδρογεωλογική μελέτη αλλά και αποτύπωση επί υψομετρικού και τοπογραφικού διαγράμματος. Επίσης, αξίζει να σημειωθεί ότι η οριοθέτηση γίνεται κατ? αρχήν για το σύνολο του ρέματος και όχι για τμήμα αυτού ( βλ. τις αποφάσεις 899/2011 ΣτΕ και 3849/2006 επτ. Στε), ενώ κατ? εξαίρεση μπορεί να υπάρξει τμηματική οριοθέτηση του ρέματος υπό την προϋπόθεση ότι αυτό δικαιολογείται από ειδικούς λόγους υπό την έννοια ότι το υπόλοιπο έχει ενταχθεί σε ρυμοτομικό σχέδιο και ότι στις οικείες μελέτες έχουν ληφθεί υπ?όψιν στοιχεία που αφορούν το σύνολο του ρέματος.
Αφ? ετέρου δε, η προσβαλλομένη πράξη εμπεριέχει την έγκριση περιβαλλοντικών όρων που αφορούν όχι την οριοθέτηση αλλά την διευθέτηση του ρέματος με την κατασκευή των αναγκαίων αντιπλημμυρικών και άλλων έργων προς τον σκοπό της διευθέτησης. Η διευθέτηση του ρέματος αποτελεί απολύτως διακριτή παρέμβαση από την οριοθέτηση : ενώ η οριοθέτηση αφορά την αποτύπωση της φυσικής κοίτης και την διοικητική επικύρωση της χάραξης αυτής, η διευθέτηση αφορά την διοικητική πρόβλεψη τεχνικών μέτρων για την απρόσκοπτη λειτουργία του ρέματος και την ικανοποιητική ροή του ύδατος εντός αυτών. Στην περίπτωση της διευθέτησης πρέπει να υπάρξει έγκριση αδειοδότησης περιβαλλοντικών όρων, ενώ αυτό δεν είναι αναγκαίο όσον αφορά την οριοθέτηση ( πρβλ. και την κοινή υπουργική απόφαση Η.Π. 15393/ 2332 ΦΕΚ 1022 Β? του 2002 ως προς την κατάταξη έργων που χρειάζονται υποβολή Μ.Π.Ε.) . Εν προκειμένω, επιλέγεται η διευθέτηση της ροής εντός της κοίτης με την μέθοδο των σαρτζανετίων και λαμβάνονται και άλλα σχετικά μέτρα.
Όμως, στον βαθμό που η προσβαλλόμενη πράξη εμπεριέχει τμηματική οριοθέτηση του ρέματος της Πικροδάφνης, αυτό γίνεται από τον Γραμματέα της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και με πράξη που αυτός εκδίδει κατά τρόπο αναρμόδιο και καθ? υπέρβαση αρμοδιότητας. Αυτό προκύπτει από την μακρά προϋφιστάμενη νομολογία του ΣτΕ , όσον αφορά την οριοθέτηση ρέματος, Ειδικότερα, με την απόφαση 899/2011 ΣτΕ (βλ και 572, 573 2012 ΣτΕ) ορίσθηκε ότι δεν είναι νόμιμη η προσωρινή οριοθέτηση ρέματος βάσει διατάξεως του Κτιριοδομικού Κανονισμού, υπό την έννοια ότι δεν μπορεί να υπάρξει άλλου τύπου έγκριση οριοθέτησης από αυτήν που προβλέπει το άρθρο 6 ν. 880/1979 , καθώς μόνον αυτή η έγκριση προστατεύει αποτελεσματικά το ρέμα και την φυσική του λειτουργία και, άρα, συνάδει με την αποτελεσματική και σφαιρική προστασία του ρέματος κατά το άρθρο 24 παρ.1 Συντάγματος και, συνεπώς, δεν μπορεί να υπάρξει συνταγματικά ανεκτή εξουσιοδότηση σε «άλλο όργανο της διοικήσεως» κατά το άρθρο 43 παρ. 2 εδ. β? Συντάγματος παρά μόνον εξουσιοδότηση για την έκδοση προεδρικού διατάγματος λόγω του μείζονος δημοσίου ενδιαφέροντος για την νόμιμη έγκριση της οριοθέτησης ρέματος. Ακόμη αναλυτικότερα, η απόφαση 1242/2008 ΣτΕ έκρινε ότι οι διατάξεις του άρθρου 5 ν. 3010/2002 για την οριοθέτηση ρέματος με απόφαση Υπουργού ή Γενικού Γραμματέως της Περιφέρειας δεν συνάδουν με το άρθρο 43 παρ. 2 του Συντάγματος. Συνεπώς, από την συστηματική ερμηνεία εκ μέρους του ΣτΕ της κείμενης νομοθεσίας για τα ρέματα σύμφωνα με τις διατάξεις άρθρων 24 παρ.1 Συντάγματος και 43 παρ. 2 εδ. α? και