Οριστικά εκτός ΕΣΠΑ τα έργα ανάπλασης σε Πανεπιστημίου και Φάληρο

Διάφορα αλλά όχι αδιάφορα 23 Δεκεμβρίου 2014

Χωρίς την πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου και την ανάπλαση του Φαληρικού Μετώπου υπεβλήθη στις 28 Νοεμβρίου στην ηλεκτρονική βάση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Υποδομών, Μεταφορών, Περιβάλλοντος και Αειφόρου Ανάπτυξης της Προγραμματικής Περιόδου 2014-2020, σύμφωνα με έγγραφο του υπουργείου Υποδομών που διαβιβάστηκε στη Βουλή.

Πρόκειται για επιβεβαίωση του «Βήματος της Κυριακής», το οποίο αποκάλυψε στις 23 Νοεμβρίου ότι η Κομισιόν απέρριψε τα δύο έργα, καθώς τα θεωρεί «διακοσμητικά» και «περιττά» για μια περίοδο δημοσιονομικής στενότητας όπως αυτή που διανύουμε.

Έγγραφο στη Βουλή

Το υπουργείο Υποδομών παραδέχεται εγγράφως πια στη Βουλή ότι στο νέο επιχειρησιακό πρόγραμμα «δεν περιλαμβάνονται τα έργα ανάπλασης της οδού Πανεπιστημίου και του Φαληρικού Ορμου, έπειτα από σχετική διαβούλευση των ελληνικών Αρχών με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κατά την οποία η τελευταία διατύπωσε σχετικές επιφυλάξεις για τα παραπάνω έργα».

Σύμφωνα με το υπουργείο, έπρεπε να δοθεί προτεραιότητα στην «έγκαιρη υποβολή του ανωτέρω Επιχειρησιακού Προγράμματος, συνολικής δημόσιας δαπάνης ύψους περίπου 5,2 δισ. ευρώ, στο οποίο εμπεριέχονται πολύ σημαντικά έργα για την απασχόληση και την ανάπτυξη σε όλη την Ελλάδα» και αυτό «προτάχθηκε από τις ελληνικές Αρχές, προκειμένου να επιτευχθεί η έγκρισή του εντός του τρέχοντος έτους και εντός του ισχύοντος δημοσιονομικού πολυετούς πλαισίου».

Ωστόσο, σε σχέση με την Πανεπιστημίου και το Φάληρο, «δεν υφίσταται λόγος ανησυχίας, δεδομένου ότι για τα έργα αυτά συνεχίζεται η διαδικασία ωρίμασής τους, ώστε οι ελληνικές Αρχές να επανέλθουν σε διαβούλευση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και να αναδειχθεί τόσο η βιωσιμότητά τους όσο και η αναπτυξιακή τους αξία για τον τουρισμό, αλλά και για την περιβαλλοντική βελτίωση της ζωής στην πρωτεύουσα» αναφέρεται.

Σημειωτέον ότι μία ημέρα μετά την αποκάλυψη του «Βήματος» το υπουργείο Υποδομών σημείωνε πως δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας για τα δύο έργα, καθώς θα κατάφερνε να τα εντάξει σε 15 ημέρες στο «νέο ΕΣΠΑ», γνωστότερο ως Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης (ΣΕΣ).

Στις 19 Οκτωβρίου το υπουργείο Υποδομών είχε προωθήσει στην Κομισιόν το σχέδιο για το ενοποιημένο πρόγραμμα Υποδομών και Περιβάλλοντος της επόμενης περιόδου 2014-2020, στο οποίο η υπερδέσμευση πόρων προσέγγιζε το 40% και δημιουργούσε χρηματοδοτικό κενό ύψους τουλάχιστον 1,5 δισ. ευρώ. Το συγκεκριμένο σχέδιο επεστράφη με παρατηρήσεις από την Κομισιόν. Στα προτεινόμενα έργα, η κυβέρνηση ζητούσε 45 εκατ. ευρώ για την επέκταση του τραμ στην Πανεπιστημίου και 105 εκατ. ευρώ για τα έργα του Φαλήρου.

«Λιτό» το νέο πρόγραμμα

Το νέο ενοποιημένο πρόγραμμα για τις Υποδομές και το Περιβάλλον του ΣΕΣ θα είναι λιτό σε σχέση με το ΕΣΠΑ, με την κοινοτική συμμετοχή να φθάνει τα 4,3 δισ. ευρώ και τους εθνικούς πόρους τα 850 εκατ. ευρώ, επιτυγχάνοντας συνολική «δύναμη πυρός» 5,2 δισ. ευρώ. Σημειωτέον ότι το ΕΣΠΑ 2007-2013 διέθετε συνολικά 14 δισ. ευρώ για τους πυλώνες των Υποδομών και του Περιβάλλοντος.

Τα μεγάλα έργα που πέρασαν από την Κομισιόν είναι: l Υδρευση Κέρκυρας. l Αναβάθμιση ΠΑΘΕ/Π: τμήμα ΣΚΑ ? Οινόη (χωρίς τη σύνδεση με ΣΚΑ). l Διευθέτηση ρέματος Εσχατιάς. l Εγκαταστάσεις επεξεργασίας λυμάτων και δίκτυα αποχέτευσης οικισμών Νέας Μάκρης και Μαραθώνα. l Εγκαταστάσεις επεξεργασίας λυμάτων και δίκτυα αποχέτευσης οικισμών Ραφήνας και Αρτέμιδας. l Επέκταση προαστιακού σιδηροδρόμου Αττικής από κόμβο Κορωπίου ως Λαύριο και σύνδεση με λιμένα Λαυρίου, l Ολοκλήρωση της κατασκευής του μετρό Χαϊδάρι ? Πειραιάς και συρμοί του μετρό Αθήνας. l Επέκταση του μετρό Θεσσαλονίκης ως Καλαμαριά ? Κύριες εργασίες και προμήθεια συρμών. l Ηλεκτροκίνηση υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη ? Προμαχώνας και εντοπισμένες παρεμβάσεις μικρής έκτασης σε υποδομή-επιδομή. l Κατασκευή αυτοκινητοδρόμου «Καλό Νερό ? Τσακώνα». l Κατασκευή αυτοκινητοδρόμου «Πάτρα -Πύργος». l Κατασκευή νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνας (ΣΚΑ) ? Πάτρας στο τμήμα Ροδοδάφνη ? Ρίο (επιδομή, ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση). l Κατασκευή νέας σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Ρίο ? Πάτρα. l Κατασκευή της Οδικής Παράκαμψης Χαλκίδας. l Κατασκευή του τμήματος «Λαμία ? Ξυνιάδα» του αυτοκινητοδρόμου «Κεντρικής Ελλάδας» (Ε65). l Μετρό Αθήνας Γραμμή 4 ? Τμήμα «Αλσος Βεΐκου ? Γουδή» l Μετρό Θεσσαλονίκης Βασική Γραμμή ? Ολοκλήρωση κατασκευής και προμήθεια συρμών. l Μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων Ανω Λιοσίων. l Μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων Φυλής. l Ολοκλήρωση της κατασκευής οδικής σύνδεσης της περιοχής Ακτίου με τον Δυτικό Αξονα Βορρά ? Νότου. l Ολοκληρωμένη Διαχείριση Απορριμμάτων Πελοποννήσου με ΣΔΙΤ. l Ολοκληρωμένη Εγκατάσταση Διαχείρισης Απορριμμάτων Νοτιοανατολικού Τομέα Θεσσαλονίκης. l Φράγμα Χαβρία.

Σύμφωνα με την Κομισιόν, κατά τη διάρκεια της εφαρμογής του προγράμματος θα δημιουργηθούν πάνω από 32.000 θέσεις εργασίας στον τομέα των μεταφορών και περίπου 50.000 στον τομέα του περιβάλλοντος.

Η πρώτη αντίδραση

Ήδη, το Ίδρυμα Ωνάση, το οποίο χρηματοδότησε τις μελέτες του Rethink Athens για την πεζοδρόμηση του κεντρικού άξονα της Αθήνας, εξέφρασε, με ανακοίνωσή του, τον προβληματισμό και τη λύπη του για τις εξελίξεις. Μάλιστα, διερωτάται ποιος θα αναλάβει την ευθύνη για την περαιτέρω επιδείνωση του κέντρου των Αθηνών, «που συνεπάγεται η ενδεχόμενη ακύρωση του Rethink Athens;»? «Είναι λυπηρό, ότι δύο μείζονα, ομόλογα και αλληλοσυμπληρούμενα έργα, δηλαδή η ανάπλαση του κέντρου της Αθήνας με άξονα την οδό Πανεπιστημίου (Rethink Athens) και του Φαληρικού Δέλτα (χώρος παρέμβασης του Ιδρύματος Σ. Νιάρχος), δεν εντάχθηκαν στα συγχρηματοδοτούμενα έργα της Ευρωπαϊκής Ένωσης», σημειώνει.

από: aftodioikisi.gr

Προβλήθηκε 564 φορές
Ο καιρός την Πέμπτη 19 Δεκεμβρίου 2024

ΑΤΤΙΚΗ - Καιρός: Αραιές νεφώσεις παροδικά πιο πυκνές. - Ανεμοι: Από βόρειες διευθύνσεις 3 με 4 μποφόρ και από το απόγευμα δυτικοί με την ίδια ένταση. - Θερμοκρασία: Από 08 έως 17 με 18 βαθμούς Κελσίου. Στα βόρεια η μέγιστη 2 με 3 βαθμούς χαμηλότερη.