ΟΝΕΙΡΟ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΜΗ ΕΧΟΝΤΕΣ ΟΙ ΔΥΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΤΑΞΕΙΣ ΤΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ!

Αρθρογραφία 01 Σεπτεμβρίου 2013

ΤΟΥ ΣΤΡΑΤΟΥ ΣΤΡΑΤΗΓΑΚΗ*

 

Με αλλαγές στον τρόπο προαγωγής από την Α? και τη Β? Λυκείου αλλά και στις προϋποθέσεις για να πάρουν οι μαθητές το απολυτήριο και με επάνοδο της Πληροφορικής στη διδακτέα ύλη του Λυκείου κατατέθηκε στη Βουλή προς ψήφιση το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας. Το μάθημα της Πληροφορικής επανέρχεται σε όλες τις τάξεις του Λυκείου.
Στην Α? Λυκείου είναι μάθημα επιλογής, στη Β? Λυκείου γίνεται μονόωρο μάθημα, παίρνοντας μια ώρα από το project και στη Γ΄ Λυκείου προστίθενται δύο ώρες στο πρόγραμμα διδασκαλίας, φτάνοντας τις ώρες στις 34 εβδομαδιαίως.
Διατηρούνται τα υπόλοιπα μαθήματα, όπως περιγράφηκαν στις προηγούμενες εκδοχές του νομοσχεδίου, με τις ομάδες προσανατολισμού να αντικαθιστούν τις σημερινές κατευθύνσεις και τα μαθήματα τους να διδάσκονται 5 ώρες στη Β΄Λυκείου και 20 ώρες την εβδομάδα στη Γ΄Λυκείου.
Αλλάζει ο τρόπος προαγωγής στην Α΄ και Β΄ Λυκείου, κάνοντας πιο δύσκολη τη μετάβαση από τη μια τάξη στην άλλη. Μέχρι σήμερα αρκούσε μέσος όρος 9,5 για να προαχθεί ο μαθητής από τη μία τάξη στην άλλη. Το αποτέλεσμα ήταν ότι όλοι περνούσαν στην επόμενη τάξη και η ύπαρξη μετεξεταστέων προξενούσε έκπληξη.

Τώρα η προαγωγή απαιτεί την εκπλήρωση τριών συνθηκών ταυτόχρονα:
Την επίτευξη μέσου όρου τουλάχιστον 10 σε όλα τα μαθήματα, είτε εξετάζονται γραπτά είτε όχι.
Την επίτευξη μέσου όρου τουλάχιστον 10 και στο Μαθηματικά (Άλγεβρα και Γεωμετρία) και στην Ελληνική Γλώσσα (Αρχαία Ελληνικά, Νέα Ελληνικά και Νεοελληνική Γραμματεία).
Την επίτευξη μέσου όρου τουλάχιστον 8 σε όλα τα άλλα μαθήματα.
Αν ο μαθητής δεν επιτύχει τουλάχιστον μέσο όρο 10 σε όλα τα μαθήματα, μένει στην ίδια τάξη. Αν ο μαθητής δεν επιτύχει τον απαιτούμενο μέσο όρο σε κάποιο από τα μαθήματα αλλά συγκεντρώνει το γενικό μέσο όρο 10, τότε μένει μετεξεταστέος στα συγκεκριμένα μαθήματα, που δεν κατάφερε να συγκεντρώσει τον απαιτούμενο μέσο όρο. Τα θέματα ορίζονται κατά 50% από την τράπεζα θεμάτων και κατά 50% από τον διδάσκοντα καθηγητή, ο οποίος διορθώνει και τα γραπτά.
Στη Γ΄ Λυκείου ο μαθητής δίνει απολυτήριες εξετάσεις και αν το επιθυμεί, μετά την απόκτηση του απολυτηρίου Λυκείου, μπορεί να συμμετάσχει στις εισαγωγικές εξετάσεις.
Στις απολυτήριες εξετάσεις εξετάζεται σε όλα τα μαθήματα που διδάχτηκε τη χρονιά και για να αποκτήσει το απολυτήριο Λυκείου πρέπει:
-Να έχει μέσο όρο τουλάχιστον 10 σε όλα τα μαθήματα,
-Να έχει μέσο όρο τουλάχιστον 10 στην Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία (που περιλαμβάνει τη Γλώσσα και τη Γραμματεία μαζί σε ενιαία εξέταση)
-Να έχει μέσο όρο πάνω από 10 σε κάθε ένα από τα μαθήματα της ομάδας προσανατολισμού που επέλεξε, και
-Να έχει μέσο όρο 8 στα υπόλοιπα μαθήματα.
Τα θέματα ορίζονται όπως και στις προηγούμενες τάξεις από την τράπεζα θεμάτων και τον διδάσκοντα και τα γραπτά διορθώνονται από τον διδάσκοντα καθηγητή.
ΣΤΟΝ «ΚΑΙΔΑ»
Οι απαιτήσεις προαγωγής και απόλυσης, που δυσκόλεψαν εμφανώς με την κατάθεση του νομοσχεδίου προς ψήφιση, αποτελούν μια αλλαγή που δεν αναμενόταν, υποθέτω ότι δεν προτάθηκε από κανέναν.
Με αυτή την αλλαγή προσπαθεί να θεραπευτεί η προηγούμενη αδυναμία του Λυκείου, που οδηγούσε όλους τους μαθητές στην απόκτηση του απολυτηρίου. Αυτές οι αυξημένες απαιτήσεις προαγωγής και απόλυσης είναι που θα πανικοβάλουν τους πιο αδύναμους μαθητές και θα τους οδηγήσουν στην τεχνική εκπαίδευση, χωρίς αυτό να είναι από μόνο του κακό.
Κάτι ανάλογο είχε συμβεί και πριν από 15 χρόνια με τη μεταρρύθμιση Αρσένη, τότε που με τη θεσμοθέτηση πανελληνίων προαγωγικών εξετάσεων σε όλα τα μαθήματα της Β? Λυκείου γέμισαν τα τεχνικά λύκεια με μαθητές.
ΟΙ ΕΙΣΑΓΩΓΙΚΕΣ
Η εισαγωγή στις ανώτατες σχολές εξαρτάται από 5 βαθμούς, χωρίς να είναι διευκρινισμένη η αναλογία τους. Οι τέσσερις βαθμοί είναι οι γραπτοί των πανελληνίων εξεταζομένων μαθημάτων (Νέα Ελληνικά και τα τρία μαθήματα της ομάδας προσανατολισμού που επέλεξε ο υποψήφιος). Οι τέσσερις βαθμοί μας δίνουν ένα μέσο όρο (Μ.Ο) που θα μας χρειαστεί σε λίγο. Ο πέμπτος βαθμός είναι ο Βαθμός Προαγωγής και Απόλυσης (ΒΠΑ). Αν ο ΒΠΑ είναι μικρότερος από τον Μ.Ο. των τεσσάρων μαθημάτων, τότε αυξάνονται οι βαθμοί προαγωγής των τριών τάξεων κατά μια μονάδα. Αν ο ΒΠΑ είναι μεγαλύτερος από τον Μ.Ο των τεσσάρων μαθημάτων μέχρι και μια μονάδα, τότε δεν αναπροσαρμόζεται. Δεν αντιλαμβάνομαι τι συμβαίνει αν ο ΒΠΑ είναι μεγαλύτερος από τον Μ.Ο των τεσσάρων μαθημάτων παραπάνω από 2 μονάδες. Επίσης το άριστα 20 στο ΒΠΑ δίνει 13,33 μονάδες, που δεν μπορεί να λογίζεται ως πέμπτος βαθμός, όπως αναφέρει το νομοσχέδιο, αφού δεν είναι λογικό οι τέσσερεις βαθμοί να έχουν άριστα το 20 και πέμπτος το 13,33. Προφανώς θα αλλάξει ο τρόπος εισαγωγής μέχρι την οριστική διαμόρφωση του νέου συστήματος. Ας κρατήσουμε, όμως, την πρόθεση του υπουργείου Παιδείας να μετράει για την εισαγωγή στην Ανώτατη Εκπαίδευση ο βαθμός σε όλα τα μαθήματα, όλων των τάξεων του λυκείου.
ΠΟΣΔΕΠ: ΧΩΡΙΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΑ ΤΕΚΜΗΡΙΩΜΕΝΟ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟ ΤΟ ΝΕΟ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟ
Η ΕΓ της ΠΟΣΔΕΠ στη συνεδρίαση της 26ης Αυγούστου 2013, αφού συζήτησε διεξοδικά τοπροτεινόμενο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με τίτλο «Αναδιάρθρωση της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Λοιπές Διατάξεις αρμοδιότητας Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων», διαπιστώνει τα εξής:
1. Είναι ιδιαίτερα αρνητική η μεθοδολογία την οποία εφάρμοσε το Υπουργείο Παιδείας, στην κατάρτιση του σχεδίου νόμου, καθώς αγνόησε όλα τα θεσμοθετημένα όργανα της πολιτείας (ΕΣΥΠ, ΙΕΠ) αλλά και τα ανώτατα συνδικαλιστικά όργανα του χώρου (ΠΟΣΔΕΠ, ΟΣΕΠ/ΤΕΙ, ΟΛΜΕ κ.λ.π.). Προχωρά με συνοπτικές και αδιαφανείς διαδικασίες σε μια προσφιλή από παλιά για το Υπουργείο περίοδο, αυτή των θερινών διακοπών, στη σύνταξη νομοσχεδίου χωρίς επιστημονικά τεκμηριωμένο σχεδιασμό.
2. Το προτεινόμενο νομοσχέδιο δεν αποτελεί μία μεταρρυθμιστική προσπάθεια που τόσο πολύ έχει ανάγκη το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Αντίθετα χαρακτηρίζεται από έλλειψη οράματος και τόλμης για ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις που θα βοηθούσαν να θεσμοθετηθεί ένα σύγχρονο, αυτοτελές, αυτόνομο και αξιόπιστο πλαίσιο για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Απλά συνιστά μια απόπειρα σύνθεσης ετερόκλητων προτάσεων (μερικές εκ των οποίων είναι θετικές), οι οποίες διατηρούν το κύριο πρόβλημα που υπονομεύει την εκπαιδευτική αυτονομία του Λυκείου: τον έντονα εξετασιοκεντρικό χαρακτήρα που μετατρέπει το Λύκειο σε προθάλαμο εισαγωγής στα Πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, και καταδικάζει τις μαθήτριες και τους μαθητές σε ατελείωτες ώρες φροντιστηρίων.
Η ΠΟΣΔΕΠ επιφυλάσσεται να τοποθετηθεί αναλυτικά στο σύνολο του νομοσχεδίου με εκτενέστερη τοποθέτηση και σχολιασμό κατ? άρθρο, ιδιαίτερα του άρθρου 39 που αναφέρεται σταΠανεπιστήμια, μετά τη συνεδρίαση της Διοικούσας Επιτροπής την ερχόμενη εβδομάδα. Η Ομοσπονδία μας θεωρεί ως ουσιαστική και αναγκαία μεταρρύθμιση του Λυκείου την πρόταση που έχει καταθέσει από το 2009 και περιλαμβάνει τη θεσμοθέτηση του ?Εθνικού Απολυτηρίου? ως το βασικό εφόδιο εισαγωγής στα ΑΕΙ, η οποία είχε υιοθετηθεί σε μεγάλο βαθμό από το ΕΣΥΠ.

Η ΕΓ της ΠΟΣΔΕΠ προτείνει την αναβολή εφαρμογής των αλλαγών για το Λύκειο και το σύστημα πρόσβασης για το σχολικό έτος 2014-15. Αυτό θα επιτρέψει τον ουσιαστικό επιστημονικό σχεδιασμό των αλλαγών,με βάση τις κατατεθειμένες προτάσεις της επιστημονικής κοινότητας και των θεσμικών οργάνων και φορέων, και την προετοιμασία των συνθηκών (αναλυτικό πρόγραμμα, διδακτικό υλικό, επιμόρφωση διδασκόντων), ώστε να εφαρμοστεί μια ουσιαστική μεταρρύθμιση στο εκπαιδευτικό σύστημα. Η ΕΓ της ΠΟΣΔΕΠ επανέρχεται, για άλλη μια φορά, στο αίτημά της για συνάντηση με τον Υπουργό Παιδείας τόσο για το φλέγον αυτό θέμα όσο και για άλλα που απασχολούν τα Πανεπιστήμια και διερωτάται για ποιους λόγουςο Υπουργός αρνείται να συναντηθεί με τους εκπροσώπους των πανεπιστημιακών.


*Δημοσιεύθηκε στην "Ελευθεροτυπία" το Σάββατο 31 Αυγούστου 2013

Προβλήθηκε 906 φορές

Όλα ξεκινούν από μια Τελεία (Ποτέ δεν ξεχνάμε τους αγαπημένους μας δασκάλους. Κι αυτή είναι μια ιστορία για εκείνους.)

H Τελεία είναι η ιστορία μιας στοργικής δασκάλας που όχι απλώς εμπιστεύεται τις ικανότητες του παιδιού, αλλά το ενθαρρύνει, το υποστηρίζει και εκτιμά τη δουλειά του, όταν το παιδί δεν γνωρίζει από πού να αρχίσει, πιστεύει ότι δεν μπορεί και έχει άρνηση να το προσπαθήσει.