Στο πλαίσιο του λεγόμενου «Κοινωνικού Σχολείου» (πρόγραμμα ΕΣΠΑ) και συνεχίζοντας το έργο του πρώην Υπουργού Παιδείας κ. Λοβέρδου, η νυν ηγεσία του υπουργείου Παιδείας με εγκύκλιό της, καλεί τα σχολεία σε όλη τη χώρα, να οργανώσουν τη Δευτέρα 5 Οκτωβρίου εκδηλώσεις και αθλητικούς αγώνες με τον τίτλο «Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού».
(από Εφημερίδα των Συντακτών)
Πριν καλά καλά ξεκινήσουν τα μαθήματα, τα παιδιά, όσα πηγαίνουν αυτές τις μέρες στο σχολείο, θα έρθουν χωρίς τσάντες για να «απασχοληθούν» με παιχνίδια και αθλητικές δραστηριότητες με θέμα «τα ολυμπιακά ιδεώδη»!
Είναι φανερό, σε δασκάλους και καθηγητές ότι η καθιέρωση «Πανελλήνιας ημέρας σχολικού αθλητισμού», ανεξάρτητα από τη θεματολογία της, αποτελεί μια ανέξοδη, αναποτελεσματική και πομπώδη κίνηση εντυπωσιασμού.
Και βέβαια, όπως τονίζει ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών ΠΕ «Γ. Σεφέρης», είναι υποκριτικό το ενδιαφέρον για τον σχολικό αθλητισμό που εκδηλώνεται με την πρωτοβουλία του υπουργείου, με τη γνωστή ανέξοδη λογική της «μέρας του?». Εκδίδει μία εγκύκλιο δίνοντας κατευθύνσεις που στα περισσότερα σχολεία δεν μπορούν καν να εφαρμοστούν και η κατάληξη είναι οι εκπαιδευτικοί να τρέχουν να προλάβουν τις χίλιες και μία «ημέρες» του Υπουργείου και παιδιά να χάνουν ώρες μαθημάτων.
Είναι υποκριτικό το Υπουργείο Παιδείας στην ανακοίνωσή του για την «Πανελλήνια Ημέρα Σχολικού Αθλητισμού» να μιλά για την «παρεμβατική δυναμική του αθλητισμού» τη στιγμή που τα τελευταία χρόνια και φέτος:
Τα σχολεία δεν μπορούν, αρχές Οκτώβρη, να λειτουργήσουν με πλήρες πρόγραμμα, καθώς λείπουν χιλιάδες εκπαιδευτικοί.
Στα περισσότερα σχολεία δεν υπάρχει η στοιχειώδης υλικοτεχνική υποδομή, δεν υπάρχουν γυμναστήρια ανοικτού και κλειστού τύπου, δεν υπάρχει ούτε στο ελάχιστο σύγχρονος εξοπλισμός.
Και φέτος μέχρι τώρα, με την καθυστέρηση του διορισμού αναπληρωτών, τα μεγάλα κενά σε γυμναστές, σε πολλά Δημοτικά το μάθημα της Φ.Α. το κάνουν δάσκαλοι ή ?δεν γίνεται καθόλου!
Έκλεισαν τα Αθλητικά Σχολεία!
Μείωσαν κατά μία ώρα τη Φ.Α. στη Β΄ Γυμνασίου και τη Β΄ Λυκείου, ενώ στα Επαγγελματικά Λύκεια δεν υπάρχει καθόλου ως μάθημα.
Στα Δημοτικά, μη ΕΑΕΠ, παραμένει στις δύο ώρες τη βδομάδα, τη στιγμή που η παχυσαρκία και ο παιδικός διαβήτης σπάνε ρεκόρ!
Με τη μείωση της κρατικής επιχορήγησης, τρία χρόνια έχει να έρθει στα σχολεία καινούριο αθλητικό υλικό. Οι γυμναστές αναγκάζονται να κάνουν μάθημα με μπάλες που δανείζονται απ' τους μαθητές.
Διαλύει θεσμοθετημένες δομές και λειτουργίες του σχολείου (ολοήμερο, τμήματα ένταξης, παράλληλη στήριξη κ.α.), την ίδια στιγμή θεσπίζει «ημέρες δράσεων».
Ο ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΣ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΠΕΤΕΙΑΚΕΣ ΜΕΡΕΣ
Επί της ουσίας, με την καθιέρωση αυτών των «ημερών» αποδομεί το περιεχόμενο του σχολείου στοχευμένα και μεθοδικά μεταξύ άλλων και μέσα από τις 14 ενότητες ? τομείς του «Κοινωνικού Σχολείου» στο πρόγραμμα του οποίου εντάσσονται αντίστοιχες σε αριθμό και λογική δράσεις της «μέρας του?» στην υπηρεσία της διάσπασης του ενιαίου της γνώσης και της συγκρότησης του σχολείου της πληροφορίας και της κατάρτισης.
Η ενασχόληση με θέματα που αφορούν τομείς της σωματικής, ψυχικής και κοινωνικής υγείας και ανάπτυξης των μαθητών, μικρών και μεγαλύτερων, θα πρέπει να αποτελούν οργανικό και αναπόσπαστο τμήμα της καθημερινής εκπαιδευτικής διαδικασίας άρα και της ζωής και της πραγματικότητας των παιδιών και των οικογενειών τους. Η επετειακού χαρακτήρα ένταξή τους στο σχολικό πρόγραμμα αποτελεί αποτυχημένη προσπάθεια μιας προσχηματικής και προκλητικά επιφανειακής αντιμετώπισης σοβαρών αντικειμένων αγωγής και εκπαίδευσης.
Όπως εύστοχα υπογραμμίζει ο Σύλλογος Εκπαιδευτικών ΠΕ «Ο Περικλής», τα επικοινωνιακά τεχνάσματα «δεν θα μπορέσουν να αποτελέσουν λαμπερή βιτρίνα ενός σχολείου που στερεί από τα παιδιά το δικαίωμά τους να μορφωθούν ουσιαστικά, να χαρούν πραγματικά, να δημιουργήσουν και να συνεργαστούν. Τα σχολεία δεν χρειάζονται ξεχωριστές μέρες. Κάθε μέρα θα έπρεπε να είναι μέρα χαράς και δημιουργίας. Αυτό που χρειάζονται είναι δασκάλους, κτίρια και υποδομές, περιεχόμενο που αναπτύσσει την κριτική σκέψη και πνεύμα ομαδικότητας και συνεργασίας. Ένα ακόμη βασικό και απαραίτητο επίσης: να μπορούν οι γονείς τους να τα ζουν αξιοπρεπώς, με ό,τι σημαίνει αυτό. Ας φροντίσει λοιπόν το Υπουργείο Παιδείας να προσλάβει τους εκπαιδευτικούς που λείπουν, να καλύψει όλα τα κενά και ας περισσεύουν οι εγκύκλιοι εορταστικών πυροτεχνημάτων.»
Ο αθλητισμός όπως και η τέχνη στην εκπαίδευση, είναι συστατικά στοιχεία της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Το Υπουργείο με τις τόσες «ημέρες για?» δείχνει να το έχει ξεχάσει, οι εκπαιδευτικοί όχι.