2ο ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ
ΑΙΘΟΥΣΑ ΕΚΔΗΛΩΣΕΩΝ 2oυ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ
ΤΕΤΑΡΤΗ 29 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 2015
7.00 μ.μ.
Πρακτικές Διαχείρισης Σχολικού Εκφοβισμού
Τι είναι ο σχολικός εκφοβισμός;
Ο σχολικός εκφοβισμός χαρακτηρίζεται από την επαναλαμβανόμενη, απρόκλητη παρενόχληση, κάποιου παιδιού το οποίο δυσκολεύεται να υπερασπιστεί τον εαυτό του.
Στην πραγματικότητα, το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού δύσκολα μπορεί να οριστεί αφού εκδηλώνεται με διάφορες μορφές.
Οι εκδηλώσεις αυτές μπορούν να πάρουν τη μορφή της Ψυχολογικής Βίας και εκφράζονται με διάφορα πειράγματα, παρατσούκλια, κοροϊδία, διάδοση φημών, εξύβριση, ταπείνωση, εξευτελισμός, ρατσιστικά σχόλια, απειλών ή και τρομοκρατίας. Η Ψυχολογική βία περιλαμβάνει επίσης και τον εσκεμμένο αποκλεισμό μαθητών από διάφορες κοινωνικές και σχολικές δραστηριότητες.
Μια άλλη μορφή σχολικού εκφοβισμού είναι η Σεξουαλική Παρενόχληση που χαρακτηρίζεται από σεξουαλικά ταπεινωτικά σχόλια, ανεπιθύμητα αγγίγματα, εξαναγκασμός του θύματος να παρακολουθεί ή να συμμετέχει ενεργά σε σεξουαλικές πράξεις και βιασμός. Όλα αυτά, το παιδί που εκφοβίζεται μπορεί μερικές φορές να εξαναγκαστεί να τα υποστεί ή και να πράξει μπροστά σε άλλους.
Η Σωματική βία στον σχολικό εκφοβισμό εκδηλώνεται με χτυπήματα, σπρωξίματα, κλοτσιές, τσιμπιές και στριμώγματα.
Ο σχολικός εκφοβισμός μπορεί να εκφραστεί και μέσα από την Οικονομική Εκμετάλλευση των παιδιών που εκφοβίζονται με αποτέλεσμα την κλοπή ή φθορά στα προσωπικά αντικείμενά τους.
Τι μπορώ να κάνω για να αντιμετωπίσω κάποιον που με εκφοβίζει;
?Μην το κρατάς μυστικό. Πες το σε κάποιον που εμπιστεύεσαι και ζήτησε τη βοήθειά του. Μπορεί να είναι ο γονιός σου, ένας δάσκαλος, ο διευθυντής του σχολείου, ο προπονητής σου. Μην το κρατάς
?Όταν δέχεσαι τέτοια συμπεριφορά μείνε ήρεμος. Προσπάθησε να μη δείξεις θυμό ή φόβο. Όταν δέχεσαι τέ¬ Προ¬
Τα άτομα που ασκούν εκφοβισμό αποζητούν την αντίδρασή του θύματος. Τους αρέσει να βλέπουν ότι σε αναστατώνουν. Αν δεν αντιδράς όπως περιμένουν, μπορεί να βαρεθούν και να σταματήσουν.
? Αγνόησε αυτούς που σε εκφοβίζουν. Όσο δεν νιώθεις άσχημα μ? αυτά που σου κάνουν ή σου λένε, τόσο τους αποδυναμώνεις.
? Γίνε μέλος μιας ομάδας. Έτσι θα κάνεις νέους φίλους και θα έχεις μεγαλύτερη υποστήριξη.
? Μην αντεπιτίθεσαι. Είναι επικίνδυνο για σένα και συνήθως κάνει τα πράγματα χειρότερα. Μείνε κοντά σε άλλους, προστάτεψε τον εαυτό σου και ζήτα βοήθεια από έναν ενήλικα.
? Προσπάθησε να αποφεύγεις καταστάσεις όπου μπορεί να είσαι εκτεθειμένος σε εκφοβισμό. Για παράδειγμα, απέφευγε περιοχές του σχολείου όπου δεν υπάρχουν πολλοί μαθητές ή δάσκαλοι. Μην μένεις μόνος στις τουαλέ¬τες ή στα αποδυτήρια. Κάθισε κοντά στον οδηγό του σχολικού λεωφορείου. Μην φέρνεις ακριβά αντικείμενα ή πολλά χρήματα στο σχολείο. Κάθισε μαζί με άλλους φίλους στο φαγητό. Μείνε κοντά στους φίλους σου ή στον δάσκαλό σου στα σχολικά διαλείμματα.
ΕΙΣΗΓΗΤΕΣ:
1) ΚΡΟΚΟΥ ΖΩΗ: Η Ζωή Κρόκου γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι διδάκτορας Ειδικής Παιδαγωγικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστήμιου Αθηνών και έχει μεταπτυχιακή ειδίκευση στη Διδακτική της Γλώσσας και στην Εκπαιδευτική Ηγεσία και Διοίκηση. Τα τελευταία χρόνια υπηρετεί ως Σχολική Σύμβουλος Δημοτικής Εκπαίδευσης. Παράλληλα, διδάσκει στην Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. και συμμετέχει σε επιμορφωτικές δράσεις που αφορούν εκπαιδευτικούς της Δημοτικής και Δευτεροβάθμιας Εκπαί-δευσης. Αποτελεί μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της Εταιρείας Ειδικής Παιδαγωγικής Ελλάδας.
Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται κατά κύριο λόγο στη διερεύνηση των παραγόντων που επηρεάζουν την ανάγνωση και ειδικότερα την αναγνωστική κατανόηση στη μαθησιακή διαδικασία.
Τα τελευταία χρόνια τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα έχουν στραφεί και στη μελέτη του φαινομένου της σχολικής βίας και του εκφοβισμού. Μέσα από τον σχεδιασμό και την εφαρμογή σχεδίων δράσης για την πρόλη-ψη και την ανίχνευση του σχολικού εκφοβισμού, μελετάται η ανταπόκριση των μαθητών αλλά και των εκπαιδευτικών σε αυτό.
2) ΟΡΦΑΝΟΣ ΠΕΤΡΟΣ: Είναι διδάκτορας Ειδικής Αγωγής κ Εκπαίδευσης και έχει μεταπτυχιακή ειδίκευση στην Εκπαίδευση Ενηλίκων και στην Εκπαιδευτική Ηγεσία και Διοίκηση. Υπηρετεί ως Σχολικός Σύμβουλος Δημοτικής Εκπαίδευσης. Ειδικός γραμματέας της ΠΕΣΣ, μέλος του Δ.Σ. της ΕΕΠΕ και αντιπρόεδρος του ΕΣΣΛΕΠΕ.
Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εστιάζονται κατά κύριο λόγο στην εφαρμογή της διαφοροποιημένης διδασκαλίας, παρέχοντας χρόνο, χώρο και δικαίωμα για αμφισβήτηση, ώστε μέσα από καινοτόμες διδακτικές ο εκπαιδευτικός να οδηγείται σε ξεκούραστες και ουσιαστικές μαθησιακές διαδικασίες.
Τα τελευταία χρόνια συνεργάζεται με τις σχολικές μονάδες της εκπαιδευτικής περιφέρειας της κ. Κρόκου σε ερευνητικό πρόγραμμα για σχεδιασμό και εφαρμογή σχεδίων δράσης για την πρόληψη και την ανίχνευση του σχολικού εκφοβισμού, πρόγραμμα που επιβλέπεται από το Εργαστήριο Λογοθεραπείας και Συμβουλευτικής του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης του Εθνι¬κού και Καποδιστριακού Πανεπιστήμιου Αθηνών.
* Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ ΕΙΝΑΙ ΔΩΡΕΑΝ ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ ΚΑΙ ΘΑ ΔΟΘΟΥΝ ΒΕΒΑΙΩΣΕΙΣ ΑΠΟ ΤΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ & ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ
ΓΙΑ ΤΟ ΣΥΛΛΟΓΟ ΓΟΝΕΩΝ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ
Βαγγέλης Μώκος Πανταζόπουλος Δημήτριος
(Πρόεδρος) (Διευθυντής)
Συμμετέχει η χορωδία του σχολείου μας με την μουσικό Χάλαρη Έμυ
α) Γέφυρες χτίζουμε, φράγματα γκρεμίζουμε
β) Δεν με πειράζει που εσύ διαφέρεις από εμένα
Στηρίζουμε την προσπάθεια του σχολείου
Αντιπαλεύουμε το φόβο, την ανασφάλεια, τον θυμό