του Δήμου Χλωπτσιούδη
Σε μία κρίσιμη χρονική στιγμή για την κοινωνία, κάποια παιδιά έφτασαν αισίως στη Μέση Εκπαίδευση και έφηβοι πια έρχονται αντιμέτωποι με το τέρας του ελληνικού παιδευτικού συστήματος. Ένα σύστημα όπου αποδεδειγμένα επιστημονικώς κατορθώνουν να διακριθούν μόνο οι έχοντες σχετική ευμάρεια και οι γόνοι μορφωμένων οικογενειών (οι όποιες εξαιρέσεις απλά πιστοποιούν τη μη απολυτότητα των στατιστικών).
Επί χρόνια οι μη "προνομοιούχοι" (εκείνοι που αντιπαιδαγωγικά χαρακτηρίζονται "κακοί" ή "τεμπέληδες" ή "αδιάφοροι", αδιαφορώντας τελικά γιατί μένουν αδιάφοροι) έβρισκαν μία κάποια παρηγοριά στα σχολικά βοηθήματα και στη φροντιστηριακή εκπαίδευση. Ωστόσο, η κρίση ανακατέταξε πλήρως το τοπίο.
Αν και στην αρχή αρνούνταν και διαλαλούσαν ως υπερβολές ότι υπάρχουν μαθητές που λιποθυμούν από την πείνα, μέχρι που από τα δεκατιανά των δήμων και των εκκλησιών υποχρεώθηκαν ως ΜΚΟ να πάρουν κάποια μέτρα για επικοινωνιακούς λόγους? Αν και στην αρχή κατηγορούσαν συνδικαλιστές για ψευδείς ειδήσεις και αρνούνταν τα χιλιάδες λειτουργικά κενά στα σχολεία και την ταλαιπωρία των μαθητών σε άδειες ή χιλιόμετρα μακριά αίθουσες, αλλά σήμερα μιλούν για εκατοντάδες κενά μόνο στην Πρωτοβάθμια Εκπαίδευση? Αν και στην αρχή διαλαλούσαν ότι η Παιδεία δε θα θιγεί?
Η οικονομική ασφυξία των γονέων όμως εξαϋλώνει κάθε ελπίδα υποστηρικτικής κι ενισχυτικής παιδείας. Αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στις οικονομικές απαιτήσεις ενός φροντιστηρίου και της αγοράς σχολικών βοηθημάτων. Τούτη την ανάγκη ήρθαν να καλύψουν πρωτοβουλίες πολιτών μακριά από θεσμούς.
Ένα κίνημα Κοινωνικών Φροντιστηρίων που στηρίζεται σε εθελοντές εκπαιδευτικούς άρχισε εδώ και πολύ καιρό να απλώνεται στη χώρα. Εκατοντάδες καθηγητές κόντρα στην ανεργία ή τους κουτσουρεμένους μισθούς, στέκονται ευθαρσώς απέναντι στην αδιαφορία και τον ωχαδελφισμό. Παλεύουν ενάντια σε προκαταλήψεις, δίπλα σε παιδιά με κατεβασμένα κεφάλια να διδάξουν βιωματικά την αλληλεγγύη. Χωρίς κέρδος, με μόνη ικανοποίηση το λειτούργημα, διδάσκουν σε νέου τύπου κρυφά σχολειά.
Στη νέα στήλη μας για την Παιδεία, παρουσιάζουμε απόψεις για τον πολιτισμό και την εκπαίδευση καθώς και προτάσεις εναλλακτικής διδασκαλίας στα σχολεία. Μπορείτε να μας στείλετε γνώμες και προτάσεις σας, στο [email protected].
Σε ανάλογη λογική κινείται και το schooltime.gr. Μία ιστοσελίδα παιδείας και πολιτισμού που διαθέτει ελεύθερα σχολικά βοηθήματα σε όποιον τα έχει ανάγκη (εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές). Ένας κόμβος που στηρίζεται στον εθελοντικό χαρακτήρα της συμμετοχής, στη συνεισφορά στην κοινωνία, στην έμπρακτη αναγνώριση των προβλημάτων που ταλανίζουν τη μαθητική κοινότητα και τις οικογένειές τους.
Κάποιοι άλλοι εθελοντές εκπαιδευτικοί καταθέτουν τον κοινωνικό οβολό τους και συμμετέχουν σε ένα ιδιότυπο κίνημα δωρεάν διανομής και χρήσης σχολικών βοηθημάτων. Πιστοί στη λογική της αλληλεγγύης και του διαδικτυακού κινήματος ελεύθερης διακίνησης ιδεών και βιβλίων, συγγράφουν και επιμελούνται σχολικά βοηθητικά εγχειρίδια. Χωρίς κέρδος, χωρίς εκδοτική υποστήριξη που στηρίζεται στο κέρδος, δίνουν μια ελπίδα και μια μικρή οικονομική ανάσα στις δοκιμαζόμενες οικογένειες.
Ο υπογράφων το άρθρο -με τη διττή υπόσταση του συγγραφέα σχολικών βοηθημάτων και του Κοινωνικού Φροντιστή- αδυνατεί να κλειδωθεί πίσω από ντουβάρια και να κρίνει ανέξοδα τους άλλους. Ως ενεργός πολίτης συμμετέχω και δρω, βοηθώ και πολεμώ συμπάσχων με τους μαθητές μου και τις οικογένειές τους.
Στην κρίσιμη φάση που ζούμε, πρέπει να αρχίσουμε να σκεφτόμαστε πώς μπορούμε να βοηθήσουμε ο ένας τον άλλον (σε αυτό που είμαστε καλοί ή μπορούμε) χωρίς χρήματα, ως μία στάση υποστήριξης. Και όσο δοκιμαζόμαστε τόσο πιο έντονη γίνεται αυτή η ανάγκη...
Τα βοηθηματα εδω.
Μικρό Βιογραφικό: Ο Δήμος Χλωπτσιούδης γεννήθηκε το 1973. Σπούδασε Ιστορία και εργάζεται ως φιλόλογος. Ανήσυχος πολιτικά και κοινωνικά δραστηριοποιείται ως ενεργός πολίτης στα κοινωνικά κινήματα της Δυτικής Θεσσαλονίκης. Διατηρεί το κοινωνικής και πολιτικής κατεύθυνσης ιστολόγιο ο δείμος του πολίτη, όπου καταγράφει σύγχρονα κοινωνικά και πολιτικά αδιέξοδα, και το ιστολόγιο στη χώρα των κανιβάλων, όπου δημοσιεύονται ολοκληρωμένες εργασίες και δοκίμιά του. Ποιήματα και πεζογραφήματά του δημοσιεύονται στον ιστότοπο ποιητικές διαδρομές του δείμου.
Άρθρα του δημοσιεύτηκαν στα Ενθέματα της Κυριακάτικης Αυγής, στο tvxs.gr, το protagon.gr, το eklogika.gr, το schooltime.gr και αλλού.
Βιβλία του που έχουν εκδοθεί: το πολιτικό δοκίμιο «η δημαγωγία της δημοκρατίας» (2009), η δοκιμιακή μελέτη «Τοπική Αυτοδιοίκηση, προοπτικές ανάπτυξης των τοπικών κοινωνιών (2011), η συλλογή δοκιμίων «7 δοκίμια» (2013), και η ποιητική συλλογή «η οργή της πεταλούδας» (2013). Υπό την επιμέλειά του έχουν εκδοθεί: το παιδικό θεατρικό της Γιούλας Οικονόμου «η μπριζολοαχλαδότρουφα (2013), η συλλογή διηγημάτων του Κώστα Θερμογιάννη «παράδρομος στο χρόνο» (2013) και η συλλογή διηγημάτων του Γιώργου Παυλίδη «Μυθιστορίες 16 και 1» (2013).