Την αναντιστοιχία μεταξύ της μεγάλης πτώσης της τιμής του πετρελαίου διεθνώς και της τελικής, λιανικής τιμής των καυσίμων για τους καταναλωτές, που σχετίζεται κυρίως με τη διατηρούμενη σε πολύ υψηλά επίπεδα φορολογία των πετρελαιοειδών στη χώρα μας, επιβεβαιώνει και η εικόνα των τιμών στις χώρες της Ευρώπης.
Με βάση συγκριτικό πίνακα των τιμών λιανικής του πετρελαίου θέρμανσης στα κράτη της Ε.Ε. ως προς την πορεία των τιμών του αργού πετρελαίου brent, σε διάστημα ενός έτους, που δημοσιοποίησε η Πανελλήνια Ομοσπονδία Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ), η μείωση του αργού ανήλθε σε 44,7% το 2014, έναντι του προηγούμενου έτους (από 110,47 δολάρια σε 61,06), ενώ η μέση μείωση σε 26 χώρες της Ε.Ε. (για τις οποίες υπάρχουν σχετικά στοιχεία) ανήλθε σε 22,1%.
Για την Ελλάδα η σχετική μείωση σε ένα έτος ανέρχεται σε 23,6%, που φαίνεται ως μια από τις υψηλότερες -η τρίτη μεγαλύτερη πτώση τιμών στις 26 χώρες, μετά την Ιρλανδία και τη Λιθουανία με ποσοστό μεταβολής 30% και 25,1% αντίστοιχα.
Ωστόσο, σε επίπεδο τιμής η χώρα μας με λιανική 97,7 λεπτά το λίτρο και κατά κεφαλήν ΑΕΠ 74 (2012) ξεπερνά ακόμη και τις Ιρλανδία και Λιθουανία (με τιμές λιανικής 73,4 λεπτά/λίτρο και κατά κεφαλήν ΑΕΠ 130 και 60,6 λεπτά/λίτρο και κατά κεφαλήν ΑΕΠ 69, αντίστοιχα), που αποτελεί και την 8η υψηλότερη τιμή επί των 26 χωρών του πίνακα.
Σημειώνεται ότι η πτώση που καταγράφεται στην ελληνική αγορά συνδέεται και τη μικρή μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης (ΕΦΚ) που αποφασίστηκε για την τρέχουσα χειμερινή περίοδο, ύψους 30% -έναντι της αύξησης κατά 450% που επέφερε η εξίσωση των Ειδικών Φόρων των πετρελαίων θέρμανσης και κίνησης.
Εξάλλου η διατήρηση των υψηλών τιμών λιανικής, παρά την πτώση της διεθνούς τιμής του πετρελαίου, καταδεικνύεται και στην περίπτωση της αμόλυβδης και του ντίζελ καθώς έχουν μειωθεί σχεδόν στο ένα τέταρτο της πτώσης της τιμής του brent. Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με την ΠΟΠΕΚ, η τιμή της αμόλυβδης έχει μειωθεί μόλις κατά 12,% ενώ στο πετρέλαιο κίνησης η μείωση ανέρχεται μόνο σε 13,3%.
απο: Η ΑΥΓΗ