Ακριβά θα πληρώσει η Ελλάδα τη διαχρονική αδιαφορία των εκάστοτε κυβερνώντων, αλλά και άλλων αρμοδίων για τη λειτουργία των παράνομων χωματερών, αν και η πρόταση της εισαγγελέως του δικαστηρίου των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων "κουρεύει" σημαντικά το ύψος του ημερήσιου προστίμου και του εφάπαξ ποσού σε σχέση με την πρόταση της Κομισιόν.
Ελαφρύ "κούρεμα" του προστίμου για τις ανεξέλεγκτες χωματερές προτείνει η γενική εισαγγελέας του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου - 54.450 ευρώ την ημέρα... (πενήντα τέσσερις χιλιάδες τετρακόσια πενήντα ευρώ)
Η υπόθεση αφορά τη μη συμμόρφωση με την πρωτόδικη καταδίκη του Οκτωβρίου του 2005 για παραβίαση της βασικής Οδηγίας του 1975 περί της διαχείρισης των στερεών αποβλήτων με τη λειτουργία του πλήθους ανεξέλεγκτων χωματερών και τα χρονοδιαγράμματα - λάστιχο που έδιναν οι κυβερνήσεις για κλείσιμο των παράνομων χωματερών και αποκατάστασή τους στο τέλος του 2008, στο τέλος του 2010 και ούτω καθεξής.
Η δεύτερη παραπομπή έγινε πέρυσι και η γενική εισαγγελέας Juliane Kokott προτείνει τώρα στο Δικαστήριο να επιβάλλει στην Ελλάδα για τη λειτουργία των παράνομων χωματερών, αλλά και για τη μη αποκατάσταση όσων έχουν κλείσει εφάπαξ πρόστιμο 22 εκατ. ευρώ και ημερήσιο 54.450 ευρώ από την ημέρα που θα εκδοθεί η δεύτερη απόφαση μέχρι την πλήρη συμμόρφωση με την πρώτη καταδίκη του 2005.
Επιπλέον, η ημερήσια ποινή μπορεί να μειώνεται κατά 150 ευρώ κάθε φορά που η Ελλάδα "αποδεικνύει στην Επιτροπή την παύση της λειτουργίας ενός παράνομου χώρου ταφής, καθώς και την ύπαρξη και αξιοποίηση επαρκών μέσων για την κατάλληλη διαχείριση ή διάθεση των αποβλήτων ή την αποκατάσταση ενός παράνομου χώρου ταφής που έχει παύσει τη λειτουργία του".
Η Κομισιόν πρότεινε ημερήσιο πρόστιμο ύψους 71.193,60 ευρώ και εφάπαξ το οποίο λογάριαζε 7.786,80 ανά ημέρα από την καταδίκη του 2005 έως την έκδοση της νέας απόφασης ή την πλήρη συμμόρφωση. Η ιστοσελίδα του ΥΠΕΚΑ, με στοιχεία του Φεβρουαρίου, εμφανίζει 69 χωματερές σε λειτουργία και προς αποκατάσταση 201 ΧΑΔΑ, εκ των οποίων εκτελούνται ή έχουν δημοπρατηθεί έργα αποκατάστασης για 89, διατυπώνοντας την εκτίμηση πως "μέχρι τέλος του 2015 θα έχει αποκατασταθεί το σύνολό τους".
Το τραγικό, όμως, είναι ότι το πρόστιμο που έρχεται χρησιμοποιείται από την κυβέρνηση ως άλλοθι για να δημιουργηθούν τετελεσμένα με την εμμονή σε φαραωνικά έργα διαχείρισης αποβλήτων ΣΔΙΤ, με μακροχρόνιες συμβάσεις και εγγυημένες ποσότητες διάθεσης σύμμεικτων αποβλήτων που ενταφιάζουν την επανάχρηση υλικών και την ανακύκλωση και την Κομισιόν σε ρόλο παρατηρητή.
Έργα που βασίζονται σε παρωχημένους περιφερειακούς σχεδιασμούς και χωρίς ακόμη να έχουν θεσμοθετηθεί τα προαπαιτούμενα: εθνικό σχέδιο μείωσης παραγωγής αποβλήτων και εθνικό σχέδιο διαχείρισης.
Λ.ΣΤ. (από ΑΥΓΗ)