Ο Δήμος καλείται να υλοποιήσει ένα τεχνικό πρόγραμμα σε ασφυκτικές συνθήκες οικονομικής, υγειονομικής και περιβαλλοντικής κρίσης.
Παρόλα αυτά, επισημαίνεται πως οι πόροι του δήμου είναι περιορισμένοι, επομένως θα πρέπει να υπάρξει ανακατεύθυνση κονδυλίων σε έργα που εξασφαλίζουν την μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα του δήμου μέσω της υλοποίησης έργων που συντείνουν στην εξοικονόμηση πόρων.
Τέτοιοι τομείς είναι για παράδειγμα (ενδεικτικά) παρεμβάσεις για την ανακύκλωση ή τα ενεργειακά ζητήματα μέσω της εξοικονόμησης ενέργειας σε κτίρια και η ηλεκτρονική διακυβέρνηση/ψηφιοποίηση, με ταυτόχρονη διασφάλιση της προστασίας των πιο ευάλωτων συμπολιτών μας και ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής.
Τέλος, θεωρούμε ότι η βελτίωση της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης στο δήμο μας, εκτός του ότι θα εξυπηρετήσει άμεσα τους πολίτες, θα βοηθήσει στην εξοικονόμηση πόρων μέσω της πληροφόρησης και της πληροφορίας που θα παρέχει για τα τεκταινόμενα του δήμου, θα ενισχύσει τη διαφάνεια και ως εκ τούτου τη δημοκρατία και την ενεργή συμμετοχή των πολιτών. Με το σκεπτικό αυτό και με την κάλυψη των αναγκών της πόλης καταθέτουμε την πρότασή μας.
Δείτε αναλυτικά παρακάτω
Ως προς τη διαβούλευση του Τεχνικού Προγράμματος
Η διαβούλευση που πραγματοποιήθηκε εξάντλησε το χαρακτήρα της ως μία τυπική υποχρέωση μεν, παρόλα αυτά επισημαίνουμε την ανάγκη για συμμετοχή και όχι απλώς διεκπεραιωτικές ή τυπικές διαδικασίες και μάλιστα –δυστυχώς- σε τόσο άμεσους χρόνους που δεν εξασφαλίζουν συμμετοχή (αν υποθέσουμε πως αποτελεί στόχο κάτι τέτοιο, αν και έχουμε αμφιβολίες). Η διαδικασία της διαβούλευσης είναι βέβαια μία διαδικασία που δεν εξασφαλίζει την πραγματική συμμετοχή των ενεργών πολιτών και δεν προσφέρει το απαραίτητο επίπεδο πληροφόρησης σε αυτούς. Απαιτούνται μηχανισμοί συμμετοχής της τοπικής κοινωνίας.
Έγινε παρόλα αυτά μια πρώτη προσπάθεια εκ μέρους της διοίκησης να γίνει ένας διάλογος επί του τεχνικού προγράμματος (για πρώτη φορά είναι η αλήθεια μέσω της αποστολής του εισηγητικού) η οποία είναι σε θετική κατεύθυνση, όμως υπάρχουν πολλά κενά και περιθώρια βελτίωσης στα οποία η παράταξή μας θεωρεί υποχρέωση να συμβάλλει εποικοδομητικά.
Ως προς το Τεχνικό Πρόγραμμα – Παρατηρήσεις & Προτάσεις
Παρουσιάστηκαν 2 καταστάσεις νέων και συνεχιζόμενων έργων για το 2021. Σε αυτές τις καταστάσεις περιγράφονται έργα τα οποία αναφέρονταν και στις προηγούμενες καταστάσεις των τελευταίων 10 ετών. Για τα έργα αυτά δεν υπάρχουν μελέτες, ενώ δεν έχουν πραγματοποιηθεί προκαταρκτικές συζητήσεις ή έστω διερεύνηση μελλοντικής χρηματοδότησής τους.
Ενδεικτικά αναφέρουμε τα πιο κάτω έργα, τα οποία χωρίς να έχει γίνει έστω και μικρή πρόοδος επαναλαμβάνονται κάθε χρόνο:
Για τα νέα έργα
Όσον αφορά τα νέα έργα για το 2021, προβλέπονται επισκευές πεζοδρομίων σχετικά σημαντικών ποσών, συντηρήσεις σχολείων χωρίς να υπάρχουν στοιχειώδεις καταγραφές και προτεραιότητες, δημιουργία ποδηλατοδρόμου χωρίς δυστυχώς να υπάρχει κάποια τεκμηριωμένη πρόταση. Επίσης παρατηρούμε πως ενώ αναφέρονται δαπάνες για κατασκευές παράπλευρων αγωγών ομβρίων εν τούτοις δεν περιγράφονται έστω τα σημεία που μπορούν να υλοποιηθούν αυτά τα έργα, όπως για παράδειγμα οδός Αισχύλου, Αντιφώντος, πλατεία Αεροπορίας κλπ.
Στο μουσείο που χρήζει σοβαρών επισκευών και συντηρήσεων δεν γίνεται καν αναφορά. Εκτός από τις κτιριακές επισκευές όμως, απαιτούνται οι σχετικές αποφάσεις, χρήματα και προσωπικό για την οργάνωση του μουσείου και την ουσιαστική του λειτουργία.
Όσον αφορά τα ενεργειακά, θεωρούμε θετικό γεγονός την ένταξη του Δημαρχιακού μεγάρου στο ΠΕΠ για την ενεργειακή του αναβάθμιση ως συνεχιζόμενο έργο, όμως κάποια στιγμή θα πρέπει να υλοποιηθεί. Παρόλα αυτά, λείπει η αποτύπωση αυτής της οριζόντιας στρατηγικής για τις ενεργειακές αναβαθμίσεις στο σύνολο των εγκαταστάσεων και κυρίως στα σχολεία. Τα σχολεία πρέπει να ενταχθούν στο πρόγραμμα ενεργειακής αναβάθμισης ΗΛΕΚΤΡΑ, όμως για να γίνει αυτό πρέπει να γίνουν οι σχετικές μελέτες (κάτι που δεν προβλέπεται) και να επιλυθεί το ιδιοκτησιακό προς τούτο άμεσα.
Προτείνουμε τη δημιουργία Ενεργειακής Κοινότητας (ν.4513/2018) με ευθύνη και συμμετοχή του Δήμου, αφενός για την παροχή δωρεάν ρεύματος σε ευάλωτους, ενώ από την άλλη τη μείωση του κόστους ενέργειας του Δήμου και επομένως την απελευθέρωση κονδυλίων προς άλλες χρήσεις. Επιπλέον, η Ενεργειακή Κοινότητα μπορεί να συμβάλλει αποτελεσματικά και στην ανάπτυξη των ΣΦΗΟ σε επίπεδο Δήμου, συνεπώς και της ηλεκτροκίνησης.
Με έκπληξη βλέπουμε όμως πως δεν υπάρχει καν αναφορά στο Σταθμό Μεταφόρτωσης Απορριμμάτων (ΣΜΑ). Η συνολική διάρκεια ζωής του ΣΜΑ είναι βάσει αδείας 3 χρόνια, επομένως απαιτείται άμεσα αποσαφήνιση σχετικά με το τι μέλλει γενέσθαι, καθώς έχει παρέλθει ήδη ένα έτος. Εμείς έχουμε κάνει πρόταση προς τη δημοτική να ενταχθεί το ΣΜΑ εντός των πόλεων με σχετικές προβλέψεις και δικλείδες ασφαλείας, αλλά εδώ δεν υπάρχει καν μελέτη ή πρόβλεψη.
Στο μέγα θέμα της ανακύκλωσης, δεν υπάρχει κάποια πρόταση εκ μέρους της δημοτικής αρχής, ενώ ήδη θα μπορούσε να έχει επικαιροποιηθεί το τοπικό σχέδιο διαχείρισης απορριμμάτων, να προχωρήσει η κοστολόγηση στις υπηρεσίες καθαριότητα –ανακύκλωση, να ιδρυθούν γωνίες ανακύκλωσης οι οποίες δε χρειάζονται καν άδεια και στις οποίες θα μεταφέρονται ανακυκλώσιμα υλικά πλην των οργανικών και να μπουν στη διαδικασία της ανακύκλωσης οι καφέ κάδοι για τα οργανικά. Άλλωστε προς αυτό, η δημοτική μας παράταξη έχει αναλάβει σχετικές πρωτοβουλίες και έχει καταθέσει και τις αντίστοιχες προτάσεις βασισμένες στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε εντός του 2020 καθώς και τις καλές πρακτικές (π.χ. Χαλάνδρι)
Μια μεγάλη παράλειψη του τεχνικού προγράμματος είναι ότι δεν καταγράφει τις ανάγκες της πόλης και δεν συνδέει τα όποια μελλοντικά τεχνικά έργα με τη διεκδίκηση δημόσιων χώρων από την ΕΤΑΔ, κάτι που προϋποθέτει μελέτες, πολεοδομικό σχεδιασμό, εύρεση των χρηματοδοτικών εργαλείων και ενημέρωση των πολιτών.
Ένα άλλο σοβαρό έργο που πρέπει να προχωρήσει άμεσα είναι η Πικροδάφνη, με συνολική οριοθέτηση και ανάδειξη της φυσικής κοίτης με ήπιες και οικολογικές παρεμβάσεις.
Άμεσα, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής, να προωθηθεί η αποκατάσταση των σημείων όπου χαράδρες γίνονται ρέματα σε περιπτώσεις βροχοπτώσεων και υπάρχει κίνδυνος για σχολικά συγκροτήματα.
Να ξεκινήσει η μελέτη για τις επιπτώσεις από το έργο του Ελληνικού στη πόλη μας, ιδίως στο κυκλοφοριακό, αλλά και τα ζητήματα που σχετίζονται με τη διαχείριση του και κατόπιν της κατασκευής της υπόγειας σήραγγας.
Αναβάθμιση του οδοφωτισμού στην πόλη μας (led) με όρους δημοσίου συμφέροντος.
Εν κατακλείδι, δυστυχώς για την πόλη μας αυτή την περίοδο που μπορούμε και πρέπει να σκεφτούμε αλλιώς σχεδιάζοντας και εκπονώντας μία μακρόπνοη στρατηγική, βλέπουμε μία από τα ίδια εκ νέου.
Είναι δυστυχώς ένα τεχνικό πρόγραμμα που δεν αποτελεί τον βραχίονα της εφαρμογής ενός στρατηγικού οράματος για την πόλη μας, αφού διακρίνεται για την αποσπασματικότητά του.
Δεν υπάρχει στοιχειώδης σχεδιασμός, ιεράρχηση αναγκών, απαραίτητες μελέτες, πηγές χρηματοδότησης, ενημέρωση πολιτών αλλά και παρατάξεων.