Με έκπληξη και ιδιαίτερη θλίψη διαβάσαμε το πόρισμα της επιτροπής του ΥΠ.ΕΣ. υπό τον γενικό τίτλο « «Πρόταση Αναθεώρησης του Θεσμικού Πλαισίου της Τοπικής Αυτοδιοίκησης»,
στο οποίο γίνετε εκτενής αναφορά σε επιχειρήμάτα τα οποία έχουν ακουστεί από την αρχή σχεδόν της εφαρμογής του σχεδίου Καλλικράτης για την κατάργηση του θεσμού του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρησης στους Δήμους και του Συμπαραστάτη του Πολίτη και της Επιχείρησης στις Περιφέρειες.
Δυστυχώς, οι συντάχτες του πορίσματος αγνοούν « επιδεικτικά» ότι ο θεσμός λειτουργεί τα τελευταία έξι χρόνια και παρ’ όλες τις συνθήκες κρίσης που περνάει η Ελληνική κοινωνία κατάφερε να έχει την αποδοχή των πολιτών, προσφέροντας άμεση λύση σε σειρά προβλημάτων με τους ΟΤΑ, μέσω της διαβούλευσης και του εξωδικαστικού διακανονισμού.
Όπως εξάλλου επιβεβαιώνεται, από τις εκθέσεις των Συμπαραστατών η επιτυχής κατάληξη των προσφυγών στο Συμπαραστάτη κυμαίνεται από 85 έως 90%, παράλληλα με τις ειδικές προτάσεις τους έχουν καταφέρει να αρθούν χρόνιες αγκυλώσεις της διοίκησης. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι «πολλοί» θέλουν να επικαρπωθούν αυτό το αποτέλεσμα προτείνοντας στη θέση αυτού του θεσμού να βάλουν « κάτι άλλο» το οποίο και θα ελέγχουν.
Θα θέλαμε να επισημάνουμε επίσης ότι από τη σύσταση του Δικτύου το 2012 έχουμε διατυπώσει σειρά προτάσεων για τη βελτίωση της λειτουργίας του Θεσμού, οι οποίες και πήραν τη μορφή τροπολογίας που κατατέθηκε προς επεξεργασία στο Υπουργείο Εσωτερικών.
Προτάσεις οι οποίες θα διευκόλυναν την εκλογή περισσότερων Συμπαραστατών, την δυνατότητα μεγαλύτερης παρέμβασης στη καταπολέμηση της κακοδιοίκησης και της συνεργασίας με τον Συνήγορο του Πολίτη.
Η πρόταση του δικτύου να συμμετάσχει και να συνεισφέρει στο πόρισμα, αγνοήθηκε αν όχι λιδορήθηκε .
Να υπενθυμίσουμε ότι το Δίκτυο του Δημοτικών και Περιφερειακών Συμπαραστατών εκπροσωπεί 40 Δημοτικούς και Περιφερειακούς Συμπαραστάτες με γεωγραφική κατανομή από την Αλεξανδρούπολή έως την Κρήτη και από τα Ιόνια Νησιά έως το Νότιο Αιγαίο και πληθυσμιακή κάλυψη που αγγίζει τους 9.000.000 Πολίτες .
Έχει πραγματοποιήσει μέχρι σήμερα 3 Πανελλήνιες Διασκέψεις στις οποίες συμμετείχαν και τίμησαν με τη παρουσία τους πολλά κυβερνητικά και Κοινοβουλευτικά στελέχη όλων των κομμάτων, ενώ έχουν πραγματοποιηθεί αμέτρητες εκδηλώσεις παρουσίασης του θεσμού ανά την Ελλάδα.
Οι μόνοι που φαίνεται να αγνοούν την ύπαρξή μας είναι «οι μανδαρίνοι» του ΥΠ.ΕΣ. που επέλεξαν τη μονόπλευρη συνεννόηση με το Συνήγορο του Πολίτη και τους βοηθούς του επιβεβαιώνοντας τη προκατάληψη εναντίον του θεσμού. Ιδιαίτερα τη στιγμή που ο Συνήγορος του Πολίτη δεν κοινοποιεί στα Γραφεία των Συμπαραστατών τις υποθέσεις που διαχειρίζεται σε Δήμους και Περιφέρειες, οι οποίοι έχουν ενεργοποιήσει το θεσμό.
Αναμφίλεκτα, αυτή η έλλειψη συνεργασίας συνιστά απόπειρα υποβάθμισης του τοπικού θεσμού εξωδικαστικής διαμεσολάβησης για την επίλυση των διαφορών των πολιτών και των επιχειρήσεων με την τοπική αυτοδιοίκηση.
Μάλιστα, στη σελ. 138 του πορίσματος αναφέρεται πως ο Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρησης «...δεν διαθέτει τα χαρακτηριστικά που προσιδιάζουν στο θεσμό του ombudsman», όταν είναι γνωστό πως από τον Οκτώβριο του 2012 Δημοτικοί Συμπαραστάτες έχουν ενταχθεί στο Διεθνές Ινστιτούτο Συνηγόρων του Πολίτη (International Ombudsman Institute), επιβεβαιώνοντας την ανεξάρτητη και την αποτελεσματική λειτουργία του θεσμού στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα. Στην ίδια σελίδα επισημαίνεται μεταξύ άλλων πως από την πλευρά του Συνηγόρου του Πολίτη θεωρούν πως εφόσον ο θεσμός δεν απέδωσε τα αναμενόμενα αποτελέσματα πρέπει να καταργηθεί και να αυξηθεί το προϋπολογισμό του Συνηγόρου, ώστε να δημιουργηθούν τοπικά παραρτήματά του στους Δήμους και τις Περιφέρειες
Εναλλακτικά δε προτείνουν ως δεύτερη εκδοχή έναν ουτοπικό τρόπο εκλογής του Συμπαραστάτη με προφανή στόχο να οδηγηθούμε στη πλήρη απαξίωση του θεσμού και άρα την αναγκαστική λύση των διορισμένων « Συνηγόρων».
Παρά το γεγονός πως ενημερωθήκαμε για τις προτάσεις της επιτροπής από τον τύπο , είμαστε έτοιμοι να συμμετέχουμε στο διάλογο για την αναβάθμιση του θεσμού σε αρμονία με τις επιταγές του Συμβουλίου της Ευρώπης, τα ψηφίσματα του Κογκρέσου των Τοπικών και Περιφερειακών Αρχών της Ευρώπης και τις προτάσεις που έχουν κατατεθεί από την πλευρά του Δικτύου.
Ελπίζουμε πως το Υπουργείο δεν θα επιμείνει σε έναν «διάλογο» κεκλεισμένων των θυρών, αλλά θα εφαρμόσει στην πράξη τις εξαγγελίες του για δημοκρατικό τρόπο λήψης των αποφάσεων, καθώς και για μία πραγματική διαβούλευση στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.